Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Louis Vuitton was niet alleen een malletier, zijn streven naar kwaliteit en verfijning bij het maken van zijn beroemde koffers liep parallel met de evolutie van de auto. Al in 1890 tekende hij een aantal accessoires en in 1897 stelde Georges Vuitton een malle auto voor, een koffer die in alle weersomstandigheden bescherming moest bieden en waarvan het sluitsysteem geïnspireerd was op expeditiekoffers.

Later zagen andere opmerkelijke ontwerpen het licht: een koeltas waarin drie flessen champagne pasten, een nécessaire de toilette voor de elegante reiziger en zelfs een chauffeurskoffer. Die bevatte niet alleen de gebruikelijke werktuigen maar ook een wastafeltje waarin hij na het geleverde werk de handen kon schoonmaken. Louis Vuitton was nooit ver uit de buurt als er nieuwe, elegante voertuigen werden ontworpen, zoals onlangs nog bij de concept cars van Renault.

Sinds 1988 wordt jaarlijks de Louis Vuitton Classic gereden, een concours d’élégance dat er telkens weer in slaagt exclusieve wagens samen te brengen en afwisselend in Londen en in Parijs wordt gehouden. Op 8 en 9 september vindt in het Parijse parc de Bagatelle de veertiende editie plaats en dit keer worden ruim zeventig deelnemende auto’s verwacht, verdeeld over zeven categorieën. Een ervan is naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Mercedes voorbehouden aan een tiental zeldzame modellen van dat merk.

Maar natuurlijk gaat de belangstelling andermaal uit naar de categorie Grand Sport, waarin sportieve coupés en cabriolets uit de jaren dertig en veertig het tegen elkaar opnemen. Of naar de categorie Voyage, waarin Grand Luxe-automobielen die voor 1935 werden gebouwd om de hoogste eer strijden.

Elk jaar heeft zijn thema. Vorig jaar was dat de vrouw in de autosector, dit keer zijn de voitures d’artistes aan de beurt, waarbij de combinatie hedendaagse kunst en auto centraal staat. Vooral de jaren zeventig leverden enkele spectaculaire ontwerpen op. De Franse fabrikant Matra gaf in 1967 aan vijf artiesten de opdracht om zich uit te leven op zijn nieuwe 530-model, het ontwerp van de toen 82-jarige Sonia Delaunay zal in Parijs te zien zijn.

Drie jaar later deed de kunst haar intrede op het circuit van Le Mans. Een van de Porsches 917 LH, een model dat een topsnelheid van 380 km/uur haalde, werd er op voorstel van Hans Dieter Dechent, teammanager van het Martini Racing Team, in een apart kleedje gestoken. De designstudio van Porsche koos uiteindelijk voor het meest psychedelische ontwerp. De vlammend groene 917, die pas de dag voor de race in zijn definitieve versie werd voorgesteld, oogstte alvast geen bijval bij de teameigenaar, graaf Gregorio Rossi. Maar het enthousiasme van het publiek was er niet minder om.

Het meest illustere huwelijk van plastische kunst met paardenkracht is zonder twijfel de BMW 320 die door Roy Lichtenstein van pop-artrasters werd voorzien. Al in 1975 had BMW aan Alexander Calder gevraagd om een wagen te beschilderen en een jaar later mocht Frank Stella een BMW in de verf zetten. Maar de meester van de pop-art zorgde in 1977 voor een hoogtepunt. Naar eigen zeggen realiseerde Lichtenstein met zijn Pop’Art Car een aankleding die de afgelegde weg reflecteerde in de wagen. De geel-wit-zwarte beschildering met strepen en punten moest volgens de kunstenaar de indruk van snelheid ook laten voortduren als de auto stilstond.

De recentste creatie in het Bagatellepark zal de McLaren F1-GTR uit 1995 zijn. Volkomen in strijd met zijn persoonlijke stijl drukte de Franse beeldenmaker César de auto niet plat, maar kleedde die aan.

Louis Vuitton Classic: zaterdag 8 september van 12 tot 18 uur en zondag 9 september van 10 tot 18 uur. Het defilé vindt plaats op zondag om 15.30 uur. Het parc de Bagatelle bevindt zich in het Parijse Bois de Boulogne en is te bereiken met bus 43 vanaf het metrostation Pont de Neuilly of met bus 244 vanaf het metrostation Porte Maillot.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content