Filharmonisch betekent letterlijk de toonkunst beminnend (van het Italiaanse filarmonica). Een staaltje van toonkunst van de bovenste plank wordt eerstdaags gebracht door het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen en gastdirigent Lothar Zagrosek. Niet de eerste de beste die Zagrosek : chefdirigent van de Parijse opera, gastdirigent van het BBC Symphony Orchestra en Generalmusikdirektor van de opera van Leipzig en Stuttgart.

Op het programma staan de Symfonie nr. 10 van Gustav Mahler (1860-1911) en het Concerto voor piano en blazers van Igor Stravinsky (1882-1971). Dit Concerto werd door Stravinsky zĆØlf gecreĆ«erd op 22 mei 1924 in Parijs. Hoewel Stravinsky geen groot pianovirtuoos was, trok hij zich behoorlijk uit de slag en wou hij zijn eigen concerto ook zelf kunnen spelen… Naast de blazers spelen ook contrabassen (en geen andere strijkers) een begeleidende rol. Gastsolist in dit zeer expressieve werk is Jan Michiels, dit jaar centrale figuur van het Festival van Vlaanderen en een van de Belgische toppianisten. Let vooral op de prachtige dialoog tussen piano en orkest in het tweede deel : een van Stravinsky’s meest poĆ«tische bladzijden.

In 1910 begon Gustav Mahler aan zijn Symfonie nr. 10. Ze zou onvoltooid blijven : alleen het eerste deel en een vrij lang adagio (25 minuten) werden door hem volledig afgewerkt. Het werk behoort niet tot het allerbeste van wat Mahler geschreven heeft en staat bijvoorbeeld niet op het niveau van zijn 5de symfonie uit 1902. Tien jaar na zijn dood verklaarde Alma Mahler dat de schetsen van de overige delen ?afgewerkt konden worden?. Hoewel componist Ernst Krenek en dirigent Franz Schalk reeds min of meer geslaagde pogingen deden (in 1924), begon de Engelse musicoloog Deryck Cook in 1960 aan een ?uitvoerbare versie van de symfonie, vanuit het stadium waar Mahler de pen moest neerleggen?. Het is de ‘definitieve’ versie van Cook die uitgevoerd wordt op vrijdag 15 november (20 uur), in de Koningin Elisabethzaal (Antwerpen).

Zondag 17 november (11 uur) brengen solisten van het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen het eerste kamermuziekconcert in een reeks op zondagochtend in de kapel van het kunstencentrum Elzenveld (Antwerpen). Dit kamermuziekseizoen wordt ingezet met de creatie voor BelgiĆ« van de Serenade in G van ‘composer in residence’ Robin Holloway, het Strijkkwartet nr. 13 ‘Rosamunde’ van Franz Schubert en het Strijksextet nr. 2 van Johannes Brahms. De Brit Robin Holloway (1943) zong als knaap in het koor van de St. Paul’s Cathedral en zette als prille tiener een eerste compositiepoging op papier. De man is intussen 53, kan bogen op een vrij succesvolle carriĆØre en heeft nog heel wat in petto : een contrabasconcerto, een klarinetconcerto en wie weet binnen afzienbare tijd een vierde concerto voor orkest.

Last but not least : de formule prelude-concertinleidingen op maandagavond wordt vervangen door een gratis concertinleiding door muziekkenner, recensent en enthousiast verteller AndrƩ De Groeve. Om 19 u.15 in de Keurvelszaal van de Koningin Elisabethzaal. Gratis dus, maar het aantal plaatsen is beperkt.

Tickets & abonnementen op de reeksen : (03) 231.37.37.

MILO DERDEYN

Vrijdag 15 november dirigeert Lothar Zagrosek (links) het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen. Op het programma staat het expressieve Concerto voor piano en blazers van Stravinsky, met Jan Michiels als gastsolist.

Robin Holloway componeerde de Serenade in G, dat op 17 november voor het eerst in Belgiƫ wordt uitgevoerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content