?Verbazingwekkende licht- en lasershow, aangevuld met vuurwerk en een groot symfonisch orkest en solisten van wereldformaat.? De volgorde van het citaat is belangrijk, beste lezer. Het lijkt wel of het symfonisch orkest een noodzakelijk kwaad is om Classical Spectacular, een nieuw totaalspektakel, de nodige aantrekkingskracht te geven om het nietsvermoedende publiek in de val te lokken. En wereldformaat, tja...
...

?Verbazingwekkende licht- en lasershow, aangevuld met vuurwerk en een groot symfonisch orkest en solisten van wereldformaat.? De volgorde van het citaat is belangrijk, beste lezer. Het lijkt wel of het symfonisch orkest een noodzakelijk kwaad is om Classical Spectacular, een nieuw totaalspektakel, de nodige aantrekkingskracht te geven om het nietsvermoedende publiek in de val te lokken. En wereldformaat, tja... Het zou, wat mij betreft, ook gekund hebben met een paar uit de kluiten gewassen, goede (!) luidsprekers en een bekwame klanktechnicus. Enfin. Toch is de factor 'spektakel' helemaal niet vreemd aan 'klassieke' muziek. Händels ?Music for the Royal Fireworks? is allicht een mijlpaal op dat vlak. Voor de ?Ouverture 1812? van Tsjaikovski ter herdenking van Napoleons nederlaag op het leger van de Tsaar dat jaar worden kanonnen gebruikt. En in ?Wellington's Sieg? verwijzend naar de overwinning van de Engelsen op de Fransen in het Spaanse Vitoria, rond dezelfde tijd in de geschiedenis maakt Beethoven gretig gebruik van het geweld van pauken, timpanen en kanonnen, met niemand minder dan (respectievelijk) Moscheles, Meyerbeer en Salieri om die dingen te bedienen tijdens de première van het werk in december 1813. Het gebruik van levende olifanten bij de enscenering van Verdi's ?Aïda? hoort eigenlijk ook thuis in die 'winkel'. Voorbeelden zijn er dus legio. Anno 1996 komt daar natuurlijk wat elektronica en flitsend licht bij (had Beethoven de lasershow maar gekend), en in ons land móet zoiets gewoon in de tempel van de akoestische wansmaak bij uitstek : Vorst Nationaal. ?De Band of Hussars and Light Dragoons, The Moscow Militia en het Proms Choir zullen het enthousiaste publiek de hele show in de ban houden.? (sic) En dat riskeert nog te lukken ook, want het programma bestaat uit de top-20 van de 'klassieke' hitparade. Een losse greep : O Fortuna uit ?Carmina Burana? van Orff, Zigeunerkoor uit ?Il Trovatore? van Verdi, Galop uit ?Willem Tell? van Rossini, Mars nr. 1 uit ?Pomp & Circumstance? van Elgar (onafwendbaar), de ?Bolero? van Ravel (inderdaad), de Grote Mars uit ?Aïda? van Verdi (tiens), Alleluia uit de ?Messias? van Händel (natuurlijk), de ?Blauwe Donau? van Strauss (nee maar) en, jawel, de ?Ouverture 1812? van Tsjaikovski, ?met knallende kanonnen en musketten van The Moscow Militia?. Verder nog Copland, Sousa, Bizet, Gounod, Mascagni, Puccini en Wagner. You name it. Wie tussen 950 fr. en 1650 fr. over heeft voor een onvergetelijke avond (allicht) zal samen met vele anderen in een collectieve roes de 'master of ceremonie' Anthony Inglis begroeten met een staande ovatie, want dat hoort erbij. Nog dit : als het aanleiding kan zijn om daarna naar de platenwinkel te stappen en één klassieke plaat te kopen of om in uw buurt een bescheiden kamermuziekensemble te gaan beluisteren, zijn we op het goede spoor. Classical Spectacular, Vorst Nationaal, 25 en 26 oktober 1996. Tickets : Ticket Club, tel. (070) 344.111. VIP-arrangementen : (02) 482.04.40MILO DERDEYN Classical Spectacular : veel klank en licht, en op het programma de top-20 van de 'klassieke' hitparade.