Het is de 'moderne' mens niet ontgaan dat sommige kerken (niet alle) plaatsen waar men bijna nooit meer komt, because niet 'modern' genoeg misschien goede akoestische eigenschappen hebben voor het uitvoeren van bepaalde soorten muziek. Of hoe de 'ouderen' (en dat dateert nota bene al uit de tijd van de Grieken en de Romeinen, dus nog vóór er kerken bestonden) meer dan een gemiddeld mondje kaas gegeten hadden van acustica, iets wat soms als een typisch moderne wetenschap beschouwd wordt. Dit om u de weg te wijzen naar een minicyclus in drie historische Antwerpse kerken : Sint-Carolus Borromeus, Sint-Jacob en de O.-L...

Het is de 'moderne' mens niet ontgaan dat sommige kerken (niet alle) plaatsen waar men bijna nooit meer komt, because niet 'modern' genoeg misschien goede akoestische eigenschappen hebben voor het uitvoeren van bepaalde soorten muziek. Of hoe de 'ouderen' (en dat dateert nota bene al uit de tijd van de Grieken en de Romeinen, dus nog vóór er kerken bestonden) meer dan een gemiddeld mondje kaas gegeten hadden van acustica, iets wat soms als een typisch moderne wetenschap beschouwd wordt. Dit om u de weg te wijzen naar een minicyclus in drie historische Antwerpse kerken : Sint-Carolus Borromeus, Sint-Jacob en de O.-L.-Vrouwkathedraal. Dat oud en nieuw goed samengaan, bewijst de samenstelling van het programma. Vrijdag 6 september (20 uur) wordt hulde gebracht aan de Belgische violist Arthur Grumiaux. In de Sint-Carolus Borromeuskerk staat het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen onder leiding van de Ierse dirigent Kenneth Montgomery. Ingezet wordt met Michael Tippetts ?Concerto for Double String Orchestra?, een bravourestuk met nauwelijks verholen verwijzingen naar de jazz. Daarna soleert de violiste Eva Zylka in de lyrische en poëtische ?Romanza voor viool en kamerorkest? van Robin Holloway en afgerond wordt met de 3de Symfonie van Ludwig van Beethoven, de ?Eroica? of het heldenverhaal van de mens die de kracht heeft zichzelf te overwinnen. In de Sint-Jacobskerk, zaterdag 14 september (20 uur), brengt datzelfde Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen onder leiding van zijn vaste chefdirigent Grant Llewellyn de ?Symfonie nr. 75? van Joseph Haydn, de ?Symfonie nr. 1? van Johannes Brahms en de creatie van een liedcyclus van de Bornemse componist Jan van Landeghem. De cyclus is geïnspireerd op de dichtbundel ?Les Heures Claires? van Emile Verhaeren, een dertigtal gedichten waaruit er zeven geselecteerd werden. In Weekend Knack nr. 36 leest u hierover meer. Het laatste concert in dit minikerkenfestival (sic) vindt plaats in de O.-L.-Vrouwkathedraal op vrijdag 20 september (20 uur), met opnieuw een gevarieerd programma. Van Joseph Haydn de ?83ste Symfonie?, van Wolfgang Amadeus Mozart de aria ?Fra l'Oscure? uit ?Davidde Penitente? en het ?Laudate Dominum? uit de ?Vesperae Solennes de Domenica?, met als soliste de sopraan Elzbieta Szmytka. ?Variationen über ein Thema von Joseph Haydn? is een compositie waarmee Johannes Brahms het symfonisch terrein verkende, vooraleer zijn eigen eerste symfonie te schrijven. Uit ?Ein Deutsches Requiem? zingt Elzbieta Szmytka de aria ?Ihr habt nun Traurigkeit?, die Brahms schreef ter nagedachtenis van zijn moeder. Vreemd genoeg wordt het ?Adagietto? uit de ?Symfonie nr. 5? van Gustav Mahler een liefdesverklaring aan zijn bruid Alma vaak met de dood geassocieerd. Visconti's verfilming van Dood in Venetië (naar het boek van Thomas Mann) zal daar wel niet vreemd aan zijn. Uit Mahler's ?Symfonie nr. 4? brengt Elzbieta Szmytka tenslotte ?Wir geniessen die himmlischen Freuden?. Hemelse vreugde die de aanwezigen op alle drie de concerten ongetwijfeld te beurt zal vallen. Info en tickets : (03) 231.37.37MILO DERDEYN De O.-L.-Vrouwkathedraal in Antwerpen : een historische kerk waar ook hedendaagse muziek fantastisch kan klinken.