KREMER EN MAISKY

Allebei zijn ze wereldbefaamde musici : Gidon Kremer als violist, Micha Maisky als cellist. Beiden werden geboren in Riga, in de voormalige Sovjetunie. En toevallig zaten ze ook op dezelfde muziekscholen en conservatoria. Gidon Kremer ontvluchtte zijn geboorteland in 1980, Mischa Maisky kon al in 1972 mits terugbetaling van zijn studies en het afstand doen van zijn Sovjet-burgerschap naar de Verenigde Staten uitwijken. Leonard Bernstein bracht hen in 1982 voor het eerst weer bij elkaar om het dubbelconcerto van Brahms op te nemen.

Sedertdien zijn hun wegen uiteengegaan, maar op donderdag 9 november treden ze weer samen op in de Antwerpse Koningin Elisabethzaal (20 uur). Ze spelen er met het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen onder leiding van Grant Llewellyn. Dit is wat je noemt een uitzonderlijke gebeurtenis. Het is bovendien een feestavond, want dit koncert wordt georganizeerd door het Centraal Beheer van Joodse Weldadigheid en Maatschappelijk Hulpbetoon dat zijn 75ste verjaardag viert.

Op het programma staan de “Ouverture tot Nabucco” van Verdi, de briljante “Sonata Varsavia” voor viool en orkest van Paganini, het “Adagio op Hebreeuwse tema’s Kol Bidrei” van Max Bruch voor cello en orkest, en na de pauze met de beide stersolisten samen het schitterende “Dubbelconcerto voor viool, cello en orkest” van Johannes Brahms. Profiteer van deze unieke gelegenheid om Kremer en Maisky samen te horen musiceren.

– tel. (03) 232.38.90.

ALFRED BRENDEL

De laatste pianosonates van Ludwig van Beethoven, namelijk de nummers 30 opus 109, 31 opus 110, en 32 opus 111, horen tot de subtielste komposities in de muziekliteratuur. Waarom ze zo mooi zijn, kan ik hier wegens plaatsgebrek niet uitleggen, maar mocht u het voortreffelijke boek “XYZ der Muziek” van Caspar Höweler bezitten : daarin staat onder “Beethoven” een buitengewoon goede beschrijving van deze werken. Als u dat gelezen hebt, zal u ze nòg meer appreciëren. Deze drie sonates worden op dinsdag 14 november in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel om 20 uur uitgevoerd door Alfed Brendel.

– tel. (02) 507.82.00.

VERMEER QUARTET

Van de negen beroemde strijkkwartetten die het seizoen ’95-’96 in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel zullen optreden, is op woensdag 15 november om 20 uur het Vermeer Quartet aan de beurt. Ze spelen als kwartetten het opus 12 van Mendelssohn, de nummer 4 opus 22 van Hindemith en het prachtige opus 59/2, bijgenaamd “Razumovsky”, van Beethoven.

– tel. (02) 507.82.00.

PRIMA LA MUSICA

Het ensemble Prima La Musica onder leiding van Dirk Vermeulen koncerteert op woensdag 15 november om 20 uur in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen. Op het programma staat het “Hoornconcerto nr 4 in Es, KV 495” van Mozart. Solist is Luc Bergé. Mozarts handschrift van deze partituur vertoont iets heel eigenaardigs : het is namelijk geschreven in vier verschillende kleuren inkt. Van Mozart denk je dan dadelijk “o, dat is een grap”. Maar nee, het schijnt dat hij het bedoeld heeft als een kode ter verduidelijking van dynamische en koloristische verfijningen. In elk geval bewijst het met hoeveel ernst Mozart komponeerde en hoe bezorgd hij was om een goede uitvoering van zijn kreaties.

Op de affiche staan verder “Vienna waits for you” van D’Haese, een parodiërend werk over Wenen, dat nauw verbonden is met het muziekteater. Vervolgens de “Symfonie nr 7 in C” van Haydn, bijgenaamd “Le Midi”, en ten slotte de “Symfonie nr 5 in Bes” van Schubert.

Hetzelfde programma, met uitzondering van het hoornconcerto van Mozart dat vervangen wordt door diens “Symfonie 29 in A, KV 201”, brengt Prima La Musica daags nadien (16 november om 20 uur) in het kultureel centrum ’t Ghelandt in Menen.

– tel. (03) 233.84.44 (Antwerpen) en (056) 51.58.91 (reserveringen Menen).

Fons de Haas

Dirk Vermeulen, stichter en dirigent van Prima La Musica.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content