ANTWERPEN
...

ANTWERPENOp 19 augustus start het Antwerpse luik van het Festival van Vlaanderen met "Laus Polyphoniae" en nog meer moois. Alvast enkele tips : op zaterdag 19 augustus (19 uur) vindt vanaf het stadhuis een rekonstruktie plaats van de Blijde Intrede van keizer Maximiliaan en hertog Karel V in 1515, door diverse ensembles. Ze vormen eerst een stoet en geven daarna (20 uur) een koncert in de Onze-Lieve-Vrouwekatedraal. Zondag 20 augustus (11 u.30) is er in de Sint-Carolus Borromeuskerk een artiestenmis, opgeluisterd door Voces Aequales Budapest met een mis van Philippus del Monte. The Antwerp Connection brengt op diezelfde zondag (20 uur) "Il trionfo di Dopri" in de Sint-Augustinuskerk. Het Ensemble Currende onder leiding van Erik van Nevel vertolkt op 21 augustus, eveneens in de Sint-Augustinuskerk (20 uur), werk van Hubert Waelrant en tijdgenoten. Weer in diezelfde kerk en op hetzelfde uur brengt het beroemde Hilliard Ensemble op 22 augustus diverse missen en motetten die uitgegeven werden door Tielman Susato. Ten slotte iets heel tofs voor jong en oud : "Magister X. Het fiktieve reisverhaal van een Vlaams polyfonist" door La Capilla Flamenca kan u zowel op maandag 21 als op woensdag 23 augustus beluisteren in de Kapel Centrum Elzenveld, telkens om 15 uur. Raadpleeg verder onze Agenda. - tel. (03) 220.83.26. Fax : (03) 220.86.57. MEEDOEN IN AIDADe organizatoren van "Aïda" van Verdi, waarvan de uitvoeringen plaatsvinden van 16 tot 21 november in de vernieuwde arena van het Brusselse Vorst Nationaal, zoeken 600 (!) figuranten voor rollen als soldaat, slaaf, gevangene, priester of priesteres. Het orkest is zo'n tachtig man groot. Er komen vijftig balletdansers, maar ook twee echte olifanten, drie kamelen, zes paarden en een heuse piton. Pure show dus en daarom is de officiële titel "Aïda, the opera spectacular". Solisten zijn onder meer Monica Pick, Hieronimie en Nicola Martinucci, en Giuseppe Raffa dirigeert. Het wordt een monsterproduktie. Of het artistiek ook een hoogstandje wordt ? Och, daar kan je als melomaan natuurlijk zwaar aan twijfelen. Vaak gaat bij een dergelijke massale aanpak mèt mikrofoons en luidsprekers notabene een groot deel van de intimiteit verloren en verdwijnen pracht-aria's als "Ah vieni amor mio", "Oh patria mia" of het waanzinnig aangrijpende slotduet "O terra, addio" in een grauwe mist. Vooral als er intussen gedronken wordt als bij een happening in Werchter, er hostessen rondwiegen die liever "Scream" van Michael Jackson horen, en lieden aan diverse bars ijverig bier tappen op het ritme van "Techno Cat" van Tom Wilson. Dat komt voor. Zulke dingen zijn onaanvaardbaar en gewoon onbeleefd tegenover al wie geld afdokt voor een plaatsje. Het is te hopen dat het hier niet zo zal zijn. Nou ja, het is gewoon leuk om eens mee te doen. Stel je voor : in plaats van luiers te verschonen, achter een kassa te zitten of muren te metselen in de bouw, enkele avonden rondlopen als een Egyptische priesteres of soldaat. We moeten alle poespas maar een beetje relativeren, zoals Verdi het zelf gedaan zou hebben nadat hij voor de opdracht van "Aïda" in 1870 150.000 goudfranken had opgestreken, het hoogste bedrag tot dan toe ooit voor een opera betaald. Het is voor u een unieke kans om het gebeuren op de scène zelf mee te maken. U moet in november wel verschillende dagen vrij kunnen nemen, onder meer voor het passen van de kostuums, een parade in kostuum door Brussel, voor de diverse repetities en uiteraard de voorstellingen zelf. De selektie van de figuranten gebeurt op zaterdag 16 september om 14 uur in Vorst Nationaal (Globelaan 36 in 1190 Brussel). Er is geen voorafgaande aanmelding nodig, zeggen ze, maar ik zou toch eerst even bellen. U krijgt er geen vergoeding voor, wèl wordt er tijdens de repetities voor maaltijden gezorgd en krijgen de deelnemers twee vrijkaarten voor familie/vrienden. Kan best leuk worden ! - tel. (02) 468.13.00. Fax : (02) 468.22.11. Fons de Haas"Aïda" van Verdi wordt in november opgevoerd in Vorst Nationaal : een monsterproduktie met honderden figuranten.