FIBONACCI

Fibonacci is de naam van een vrij jong blaaskwintet. De leden ervan zijn Sabine Warnier, fluit, Henk Swinnen, hobo, Sabine Uytterhoeven, klarinet, Leendert Booyens, fagot, en Fred Moolenaar, hoorn. Ze spelen op zaterdag 6 mei om 20 u.30 in de kerk van Humbeek. Blazers in een kerk, dat klinkt altijd subliem, vooral als ze het zo geraffineerd mooi doen als het Fibonacci Blaaskwintet. Violen gaan in zo’n ruimte vaak de mist in, maar blaasinstrumenten doen de hele kerk vibreren en strelen de akoestiek. Soms krijg je er kippevel van. Het kwintet brengt een tof programma met werken van Mozart, Klughardt, Hindemith, Ibert, Ligeti en Schüller.

– Info en tickets : Cultureel Centrum Strombeek. (02) 267.41.56/57. Fax (02) 267.01.28.

BELA BARTOK

Er bestaan nog heel wat meer buitengewoon mooie pianoconcerto’s dan die van Beethoven, Brahms, Liszt, Rachmaninov, Chopin, enz., die steevast te horen zijn op de Elisabethwedstrijden. Prachtig zijn ze, daar niet van, maar het blijft musiceren in een eng kringetje. Grote afwezigen op de E.W. zijn onder meer Mozart slechts één keer in 1968 ; te begrijpen, want met zijn muziek sta je muzikaal naakt op de scène en ben je “verbrand” voor je het weet en Béla Bartok : diens tweede concerto werd maar één keer uitgevoerd in ’64. Jammer, want onder meer Bartoks klavierconcerto’s zijn betoverend.

Bartok komponeerde drie pianoconcerto’s. De nummers één en drie worden vrij zelden uitgevoerd. Het eerste schreef hij in 1926. Het is een krachtig werk, aartsmoeilijk om te spelen ook, vol motorische en asymmetrische ritmiek. Met maatwisselingen van 5/8, 2/4, 3/4, met synkopen en machtig akkoordgeroffel. Bewust anti-romantische muziek, maar uitermate aangrijpend.

Van dit vernieuwende en schitterende eerste concerto kan u aanstaande zondag 30 april om 13 u.10 op Radio 3 in het programma “Het eerste oordeel” luisteren naar een vergelijkende diskografie. Voor velen zal het een ware ontdekking worden. Panelleden zijn Luc Brewaeys en Otto Derolez.

In “Het eerste oordeel” van Pasen kreeg de opname van Beethovens balletmuziek “Die Geschöpfe des Prometheus” door het Chamber Orchestra of Europe onder leiding van Nikolaus Harnoncourt (Teldec 4509-90876-2) het Radio 3-kwaliteitslabel. Inderdaad een voorbeeldige uitvoering, maar voor hetzelfde geld bestaan er qua kompositie veel boeiender werken.

– Zondag 30 april. Radio 3, 13 u.10. Het eerste oordeel.

MOZART

Begin oktober 1791 legde Wolfgang Amadeus Mozart de laatste hand aan het “Klarinetconcerto in A, KV 622”. Hij was toen, twee maanden voor zijn dood, al erg ziek. Of zijn fysieke toestand invloed gehad heeft op deze aangrijpende kompositie, weten we natuurlijk niet met zekerheid, maar je zou het wel denken. Let bijvoorbeeld op het wenende adagio ervan, één van de ontroerendste uitingen van Mozarts genie.

Dit klarinetconcerto kan u op woensdag 10 mei om 20 uur beluisteren in de Blauwe Zaal van deSingel in Antwerpen. Philippe Herreweghe dirigeert de Beethoven Academie ; solist is Walter Boeykens. Je kunt er donder op zeggen dat dit een biezondere uitvoering wordt, of zoals André De Groeve dat formuleert “één van de zeldzame die je nòòit meer vergeet”. Vooral dat adagio zal Boeykens met zo’n muzikaliteit, gevoeligheid en “mit gutem Geschmack” (Mozart) vertolken dat je adem stokt. Herreweghe en Boeykens, een pracht van een kombinatie.

Op dit programma verder nog Haydns ouverture tot “Il Mondo della Luna” en Mozarts verrukkelijke “Symfonie nr 40 in g, KV 550”. Er zit zwaarmoedigheid in, tot uiting gebracht in het mineur-karakter, maar tegelijk voel je daaronder een drang naar vreugde. Niet te missen. Maar kom liefst wat vroeger : ervoor, om 19 u.15, geeft Walter Couvreur in de Foyer Rode Zaal wat uitleg over deze werken. Hoe meer u ervan weet, hoe meer u geniet.

– Info en reservatie : deSingel, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen. (03) 248.38.00. Of in Fnac, Antwerpen, Groenplaats.

FONS DE HAAS

Walter Boeykens speelt Mozarts sublieme klarinetconcerto in deSingel, Antwerpen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content