PORTRET

Zaterdag 11 februari kan u in het programma “Vuurvogel” op TV 2 kijken naar een uitgebreid portret van Alexander Rahbari, de huidige chef-dirigent van het BRTN-Philharmonisch Orkest. Hij werd geboren in Iran, in 1948, en studeerde muziek in Teheran en Wenen. Oorspronkelijk wilde hij alleen maar komponist worden, maar het muziekleven in Teheran eiste ook heel andere muzikale aktiviteiten van hem. Na de Iraanse revolutie won hij het dirigentenconcours in BesanƧon en werd hij assistent van Herbert von Karajan in Salzburg. Dat is niet niks. Oostenrijk werd zijn vaste stek en van daaruit bouwde hij zijn carriĆØre verder uit.

Het interessante aan dit portret is, dat we een Ć ndere kijk op Rahbari krijgen : we zien niet alleen de man die komponeert en dirigeert, maar ook de gewone sterveling met hobby’s als huizen verbouwen, knutselen, badkamers inrichten, schilderen… Daarnaast zet hij zich in voor mensenrechten en multikulturele integratie. Sinds kort leidt hij een eigen cd-firma, “Discover”, maar daar worden wel enkele vraagtekens bij geplaatst. Hoe dan ook : als dirigent werkt hij zeer positief aan het BRTN-Philharmonisch Orkest.

POP UIT 1600

In de wereld van de muziek is er niets nieuws onder de zon. Neem nu de 16de en 17de eeuw. Donna bestond nog niet en Radio 3 evenmin, maar iedereen had al zijn eigen voorkeur in de liedjes van toen, floot zijn favoriete instrumentale hits en er waren stars Ć  la Prince en Pavarotti. De smachtende madrigalen vol ontrouw en liefdesverdriet, de pittig ritmische “frottola’s” om te dansen : al die chansons, smartlappen en drinkliederen deden in populariteit niet onder voor de toppers van nu.

Het ensemble “The Antwerp Connection” brengt op zondag 19 februari (om 15 uur) in het auditorium van de Royale Belge in Brussel een selektie uit dergelijke komposities, de Tien om te Zien van de tweede helft van de 16de eeuw. Ze laten u horen dat komponisten als Lassus, Palestrina en Cipriano de Rore buiten doodernstige missen en motetten, ook andere muziek schreven.

– Info en plaatsbespreking : (070) 233.233.

JOSƉ VAN DAM

In het kader van de festiviteiten rond “Driehonderd Jaar Munt” geeft de bas-bariton JosĆ© Van Dam op donderdag 23 februari (20 uur) in De Munt een recital met op het programma Franse opera-aria’s van Bizet, Gounod, Massenet en Saint-SaĆ«ns. Een vrij logisch idee, omdat de Franse opera tijdens de 19de eeuw een centrale plaats heeft ingenomen in het Muntrepertoire. Het is een genre dat Van Dam uitermate goed ligt. Hij wordt bijgestaan door het Symfonieorkest en Koor van de Munt onder leiding van Emmanuel JoĆ«l.

– Info en plaatsbespreking : (02) 229.12.11.

BAROK

Het Duo All’Armi, gevormd door trompettist Alain Roelant en organist Jan Van Landeghem, werd opgericht in 1990. Het debuteerde toen in de Brusselse Internationale Orgelweek met een programma van hedendaagse muziek, waaronder de kreatie van “The Jericho Wall” van Jan Van Landeghem zelf.

In de baroktijd was de kombinatie trompet & orgel uitermate populair. En dat is het trouwens nog. Dat weet het Duo All’Armi ook, en daarom maakt het momenteel een toernee door het land met barokkomposities. Op 14 februari zit het tweetal in de Waalse Kerk in Amsterdam, wat nogal ver is, maar op 15/2 spelen ze in de Sint-Pieterskerk in Leuven, op 16/2 in de Sint-Pieterskerk in Gent, en op 17/2 in de kerk Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijle in Mechelen. Alle koncerten beginnen om 20 uur. Op het programma staan voor orgel alleen onder meer de “Toccata en fuga in d, BWV 565”, die in “C, BWV 564” en het “Preludium en fuga in Es, BWV 552” van Bach ; voor trompet en orgel de “Suite in D” van Jeremiah Clarke, de “Sonata seconda” van Bonaventura Viviani en de “Trumpet Voluntary” van William Boyce. De prijs is overal dezelfde : 950 frank.

– Info en plaatsbespreking : (02) 347.11.54.

FONS DE HAAS

JosĆ© Van Dam : Franse opera-aria’s in de Munt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content