Te midden van het geraas van allerlei vage alternatieve oplossingen voor de problemen rond de uitstoot van schadelijke stoffen, grepen de ontwerpers bij Mazda naar meer klassieke en meer voor de hand liggende recepten. Ze maakten de nieuwe Mazda 2 zowaar honderd kilogram lichter dan zijn voorganger en zorgden ook nog voor een betere aerodynamica én voor een kleiner frontaal oppervlak. De nieuwe werd dan ook zes centimeter lager en bij een gelijke wielbasis 4 centimeter korter, terwijl de breedte met 1,5 centimeter toenam. E...

Te midden van het geraas van allerlei vage alternatieve oplossingen voor de problemen rond de uitstoot van schadelijke stoffen, grepen de ontwerpers bij Mazda naar meer klassieke en meer voor de hand liggende recepten. Ze maakten de nieuwe Mazda 2 zowaar honderd kilogram lichter dan zijn voorganger en zorgden ook nog voor een betere aerodynamica én voor een kleiner frontaal oppervlak. De nieuwe werd dan ook zes centimeter lager en bij een gelijke wielbasis 4 centimeter korter, terwijl de breedte met 1,5 centimeter toenam. Een oefening die toch wel ongewoon is, omdat constructeurs traditiegetrouw bij elke nieuwe generatie hun producten iets laten groeien. Die gewichtverlaging werd mogelijk door andere staalsoorten te gebruiken, en door de ophanging en het koetswerk te optimaliseren. Uiteindelijk weegt de wagen slechts 955 kg. De Mazda 2 kreeg ook een nieuwe, zeer herkenbare lijn mee die nauw aansluit bij de rest van het gamma, en is enkel in vijfdeurs te verkrijgen. De betere lijn en het lagere gewicht boden de ingenieurs de mogelijkheid om kleine motoren te monteren. De klant heeft voor de nieuweling drie keuzen : een 1.3 en 1.5 benzine en een 1.3 turbodiesel. Zelf kozen we voor de kleinste benzinemotor, waarvan op zijn beurt twee versies bestaan, met 75 of met 86 pk. Achter het stuur kijkt de rijder uit op een sober dashboard met een geïntegreerde versnellingspook die ruimte vrijmaakt tussen de voorstoelen. Een kleine computer die centraal gemonteerd zit, toont gegevens over verbruik en snelheid. De ondersteuning van de stoelen is voortreffelijk, de zitruimte voor rijder en voorste passagier prima. Achterin is het allemaal wat krapper, maar de Mazda 2 is dan ook slechts 3,88 meter lang. Die compacte vorm, de kleine draaicirkel en de elektrische stuurbekrachtiging maken van de nieuwste Mazda een perfecte stadsauto waarmee het parkeren en manoeuvreren spelenderwijs gaat. De kleine en zeer stille motor heeft ook op de snelwegen geen moeite met het gewicht, al zal hij de wat nerveuzer rijders minder aanspreken. Zijn wegligging is niettemin geruststellend. De ontwerpers mikten duidelijk op een laag verbruik en zijn daar ook perfect in geslaagd : op een gemengd parcours bleven we netjes onder de 6 liter/100 km. Ondanks zijn geringe afmetingen, bezit de Mazda 2 een aantal opbergvakken, waaronder een interessante combinatie van handschoenenvak én een open magazinevak aan de passagiersruimte. Tussen de voorstoelen werd in twee cupholders en een handtasbakje voorzien. In de portieren is plaats voor een halveliterfles en een A4-atlas. Ondanks de compacte vorm is de koffer even ruim als bij de concurrentie.