Interieurspullen kopen we niet langer uitsluitend in winkelstraten of aan drukke steenwegen. Online natuurlijk, maar ook steeds meer in kijkwoningen en appartementen. In de stad of op het platteland. “Ding-dong, wij komen shoppen.”

Ze worden pop-ups genoemd, maar ook off-line hubs, temporary living rooms of experience labs. Hippe Engelse termen voor een oud concept : de kijkwoning. Dat principe, waarbij een ingerichte woning of appartement moet overtuigen tot aankoop van een sleutel-op-de-deurwoning, of van meubelen of verlichting, lijkt terug van weggeweest.

Zo opende Roomin dit voorjaar een ‘ervaringsappartement’ in Antwerpen en doet het online-interieurplatform dit najaar hetzelfde in Gent. Initiatiefnemer Nele Pieters is tevreden over de eerste uitgave : van april tot juni kwamen er vijfduizend mensen langs. Haar verklaring ? “Waar men een aantal jaar geleden nog inspiratie ging opdoen op het moment dat de beslissing tot (ver)bouwen werd genomen, zijn mensen nu voortdurend het moodboard van hun ideale interieur aan het samenstellen. Stille getuigen zijn alvast de vele dream home-borden op Pinterest. Een eerder traditionele woonwinkel zal vooral de eerste doelgroep van (ver)bouwers aantrekken. Room-in richt zich op de tweede doelgroep. Wij willen bezoekers voortdurend inspireren. Voordat er concrete plannen zijn.”

Ook Bert Pieters, van creatief bureau Dift, dat meewerkte aan Re-vive, een kijkappartement van een vastgoedontwikkelaar en enkele meubelimporteurs in Gent, weet dat Belgen anders shoppen dan vroeger : “De baksteen in de maag is vervangen door een heel huis in de maag. Mensen dromen het geheel. Dus is inspireren belangrijker geworden dan meubelen aanbieden.”

Meubelfabrikant Indera uit Genk is tevreden met de samenwerking met Roomin. “Het is een extra venster om onze collectie te tonen, en complementair met traditionele verkooppunten. De bezoekers van het modelappartement worden doorverwezen naar ons dichtstbijzijnde verkooppunt. We gebruiken de plek voor thema-avonden met onze winkeliers en op hun beurt kunnen zij er hun klanten uitnodigen.”

Ook het Belgische interieurlabel Design is Wolf opent deze zomer een kijkwoning aan de kust, en intussen kun je in steeds meer B&B’s of hotels bijna ter plekke kopen. Luxebeddenmerk Hästens bijvoorbeeld betaalt de overnachting terug van mensen die na een nacht in hotel Nest in Namen een bed van kopen.

Zelfs merken die niets met interieur te maken hebben geloven in de kijkwoning. Het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda won onlangs een trendprijs met Lola’s place, een via Airbnb te boeken appartement in het hartje van Amsterdam. Is de volgende stap de samenwerking tussen particulieren die hun deur wagenwijd openzetten voor merken ? En gaat u binnenkort shoppen bij de buren ?

Roomin in Gent: roomin.be

Re-vive, Kleemburg 4, Gentbrugge, revive.be

Design is Wolf, Kustlaan 31, Knokke, designiswolf.com

Door Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content