1. Was Ghandi's bril het begeerlijkste item van het voorbije jaar ? Einstein's Watch (9,99 pond, zo'n 6,70 euro) is een overzicht van de grootste hebbedingen van 2009, zonder klassieke luxe. (20Ltd, ISBN 978-1-84668-344-2)
...

1. Was Ghandi's bril het begeerlijkste item van het voorbije jaar ? Einstein's Watch (9,99 pond, zo'n 6,70 euro) is een overzicht van de grootste hebbedingen van 2009, zonder klassieke luxe. (20Ltd, ISBN 978-1-84668-344-2) 2. De Amerikaanse fotograaf Bruce Weber levert eindelijk weer een grand cru af met Roberto Bolle - An Athlete in Tights (79,90 euro). Energieke beelden van de Italiaanse ster van het American Ballet Theatre, maar ook van de Amalfitaanse kust en aanverwante sectoren als... rugby en sumoworstelen. (teNeues, ISBN 978-3-8327-9196-4) 3. Naald en draad hebben de recessionista's in uw omgeving al. Villa Vintage (17,95 euro) van de Britse Isabel Wolff is een lichte roman rond een tweedehandskledingzaak en (vrouwelijke) vriendschap, gestoffeerd met oude jurken en hun verhalen. (De Kern, ISBN 978-90-325-1171-5) 4. De Nederlandse historicus Dylan van Rijsbergen rekent in Het onbehagen van de man (15 euro) af met macho's en hun vermeende terugkeer. Zelfredzaamheid is de boodschap. (Augustus, ISBN 978-90-457-0307-7) 5. Het geheim van een succesvol modelabel ? Fashion Makers, Fashion Shapers (29,95 euro) vraagt het aan ontwerpers als Dries Van Noten, inkopers en andere professionals. Ontnuchterend. (Lannoo, ISBN 978-94-90228-00-2) 6. Uitgeverij Gestalten slaat een drieslag met opmerkelijke eigentijdse bouwkunst : Build-On (49,90 euro), Strike A Pose (59,90 euro) en Architecture of Change 2 (44 euro) belichten achtereenvolgens spectaculaire renovaties, 's werelds meest uitdagende architectuur en grensverleggende projecten met een duurzame insteek. (Respectievelijk ISBN 978-3-89955-259-1 / 225-6 / 263-8) 7. Shots by Verne (19,50 euro) verzamelt kunstzinnige mode-, design- en reclamebeelden en laat de Gentse fotografen Herman Van Hoey en Eugeen Van Groenweghe ook zelf aan het woord. Meteen de start van een nieuwe pocketreeks rond Belgische en Nederlandse fotografen. (Ludion, ISBN 978-90-5544-817-3) 8. Aparte invulboeken voor (groot)ouders en (klein)kinderen (12,50 euro). Elk boekje stelt telkens vijftig gerichte vragen, van de gezinsgeschiedenis tot uw kijk op de wereld. Opgelet, de familie leest achteraf mee! (Belmondo, ISBN 978-94-6029-005-3 e.a.) 9. In The Hermès Carrés (84 euro) zet een luxehuis zijn geschiedenis en waarden in de verf aan de hand van zijn zijden sjaals. Te koop in de Hermèsboetieks. (Éditions du Regard, ISBN 978-2-84105-2-387) 10. 2009 was het jaar van Obama, en van de vele grafici en kunstenaars die hem steunden. In Design for Obama (19,99 euro) bundelt filmmaker Spike Lee de knapste posters. (Taschen, ISBN 978-3-8365-1856-7) Juergen Teller en Pamela Anderson schoten in verkiezingstijd reclamebeelden voor en met Vivienne Westwood. Election Day (17 euro) vereeuwigt hun capriolen. (Steidl, ISBN 978-3-86521-906-0) Door Wim Denolf