Wie graag rommelmarkten uitvlooit, weet al lang dat designkeramiek weer helemaal in is. Acht tot tien jaar geleden kon je nog mooie stukken uit de jaren vijftig en zestig op de kop tikken voor een prikje. Die tijd is voorbij. Collectioneurs speuren van 's morgens vroeg de markten af, waardoor de prijzen stijgen en het aanbod krimpt. In Frankrijk kwam de belangstelling voor vintage keramiek al veel vroeger op gang. Daar was de productie ook enorm, in centra als Vallauris en La Borne. Kunstenaars zoals Picasso zorgden voor een boom, zijn creaties worden al lang verzameld.
...

Wie graag rommelmarkten uitvlooit, weet al lang dat designkeramiek weer helemaal in is. Acht tot tien jaar geleden kon je nog mooie stukken uit de jaren vijftig en zestig op de kop tikken voor een prikje. Die tijd is voorbij. Collectioneurs speuren van 's morgens vroeg de markten af, waardoor de prijzen stijgen en het aanbod krimpt. In Frankrijk kwam de belangstelling voor vintage keramiek al veel vroeger op gang. Daar was de productie ook enorm, in centra als Vallauris en La Borne. Kunstenaars zoals Picasso zorgden voor een boom, zijn creaties worden al lang verzameld. Het valt op dat vooral artiesten, gevolgd door modeontwerpers, de eersten waren die oog hadden voor vintage keramiek. Bij ons was schilder André Schuylenbergh een van de eerste grote verzamelaars van Vlaamse stukken. Maar ook Raf Simons kreeg de smaak te pakken in de jaren negentig, toen hij in Parijs geregeld de beroemde Marché aux Puces van Saint-Ouen bezocht, waar toen al veel vintage design te vinden was. "Daarna ben ik begonnen met zelf te kopen en te verkopen op de rommelmarkten in België", zegt hij. "Ik heb er zelfs een of twee jaar van kunnen leven. Wat ik zo mooi vind aan keramiek, is de associatie van eenvoudige ingrediënten - aarde, water en vuur -waaruit uitzonderlijke objecten ontstaan. Ik hou ook van de band met de natuur die de pottenbakker heeft, en van de solitaire en artisanale kant van zijn vak : alles begint met simpele aarde tussen zijn handen." Raf Simons legde zich al snel toe op Franse vintage keramiek, die je bij ons amper aantreft. Zijn collectie, die op 17 december in het Parijse huis Piasa wordt geveild, omvat alle bekende namen, onder wie Pol Chambost, van wie hij een hele reeks geel-zwarte vazen samenbracht. Ze inspireerden Simons voor zijn najaarscollectie bij Jil Sander in 2009. Dat hij houdt van sterk grafische decors is niet verwonderlijk voor een couturier. Hij is ook gefascineerd door de Franse decorateur Jean Royère en haalde ideeën voor de recentste Diorcollectie uit het werk van deze Franse interieurdesigner, die in de jaren veertig en vijftig furore maakte in Parijs. Simons houdt ook van groepen vazen, zoals die van Georges Jouve, of van Jacques en Dani Ruelland. Piasa verkoopt ze in groep. In interieurs van vandaag zijn kleine collecties ervan helemaal in. Dat Raf Simons een gedreven verzamelaar is, blijkt uit het aantal stukken dat hij samenbracht. De collectie situeert zich volledig in het derde kwart van vorige eeuw, toen keramiek booming was, maar is heel verscheiden. Naast strakke vazen van Jouve zitten er weelderige stukken bij in de surreële stijl van Picasso ; onder meer van Roland Brice, Fernand Léger, Colette Guedin en Roger Capron, van wie ook enkele schitterende salontafels worden aangeboden. In de collectie tref je ook een vaas van Picasso, "waarvan vooral de gezichten mij inspireerden", zegt Simons. Waarom hij de collectie nu verkoopt ? Om te investeren in iets nieuws, wellicht om een andere verzameling op te bouwen. Misschien gooit hij zich nu helemaal op de keramiek van Picasso, die natuurlijk een stuk duurder is. Ondertussen is vintage keramiek ook bij ons een hype. Hier azen collectioneurs vooral op Vlaamse creaties uit de fifties en sixties. "Omdat ze van internationale kwaliteit zijn", zegt modeontwerper Wouter Hoste die zelf keramiek verzamelt en ook maakt (zie kader). "Niet alles is even goed natuurlijk. Maar er waren wel enkele topateliers actief, zoals Perignem in Beernem en Amphora in Brugge." Vooral de grote, slanke, monochrome vazen zijn gezocht en buitengewoon decoratief. Voor de beste stukken tel je nu makkelijk 700 à 1000 euro neer. De kleine vazen en schalen, soms even mooi, tik je voor 50 à 150 euro op de kop. Best een redelijke prijs voor manueel vervaardigde kunstwerken met signatuur. Wouter wijst erop dat er, naast Perignem en Amphora - waar de vermaarde keramist Rogier Vandeweghe actief was -, nog heel wat kunstenaars keramiek maakten, onder wie Joost Maréchal, Elie Van Damme, Oswald Tieberghien, Yves Rhayé en zelfs Octave Landuyt. Ondanks de grote belangstelling, vallen de prijzen bij ons nog mee. Alleen is het aanbod op de markt geringer. Op de klassieke verkoopsites vind je al lang niets meer, dus zoek je het best bij de vintageantiquair of in het veilinghuis. De veiling van de collectie vintage keramiek van Raf Simons, vervaardigd tussen 1945 en 1970, heeft plaats bij Piasa Rive Gauche, 83 rue du Bac in Parijs op 17 december, www.piasa.fr. 'Art Ceramics, pioneers in Flanders, 1938 - 1978' van Marc Heiremans (uitg. Arnoldsche) is een prima naslagwerk over de Vlaamse keramiek. DOOR PIET SWIMBERGHE & FOTO'S PIASA EN WOUTER HOSTERaf Simons : "Wat ik zo mooi vind aan keramiek, is dat er uit de associatie van eenvoudige ingrediënten - aarde, water en vuur - uitzonderlijke objecten ontstaan"