KAMPEREN OP HET KLIF

Het buitenhuis in Mahinepua Bay heeft drie wanden die volledig openschuiven. Dat resulteert in een weergaloos uitzicht. © FOTO'S KARINA TENGBERG/HOUSE OF PICTURES/BASSET IMAGES

TOPARCHITECTUUR OM IN TE KAMPEREN. ZO KUN JE HET VAKANTIEHUIS BOVEN DE INDRUKWEKKENDE BAAI IN NIEUW-ZEELAND SIMPEL OMSCHRIJVEN.

Een klein, meestal bescheiden vakantiehuis noemt men in Nieuw-Zeeland een bach (spreek uit “batch”). Richard Mora bouwde zo’n vakantieverblijf in Mahinepua Bay op het Noordereiland. Het traditionele kampeergevoel werd hier gecombineerd met een unieke locatie, op een klif bij de zee met een onbelemmerd uitzicht van 360°. “We wilden het vlot en ongecompliceerd houden. Zeg maar het oude bach-gevoel met een nieuwe invulling”, zeggen de eigenaars Maureen-Ann en Kelly Farrimond. Het resultaat : één doorlopende ruimte, veel hout en glas, met het accent op gebruikscomfort.

De Farrimonds, die in Auckland wonen, zo’n vier uur rijden hiervandaan, kwamen aan de baai al drie of vier jaar kamperen in de weekends. Tot ze besloten een beroep te doen op Richard Mora, de ontwerper die lange tijd betrokken was bij Bach Kits, een bouwassemblagesysteem. Kamperen zat hen in het bloed en dus vonden ze dat hun vakantiehuis moest aansluiten bij die traditie. “Kamperen wordt heel erg beïnvloed door de sterke winden en de kracht van de natuurelementen. We wisten dat we moesten zorgen voor een goede bescherming”, aldus Maureen-Ann.

In hun gesprekken met Richard Mora benadrukten ze ook de noodzaak aan een aparte buitenruimte, met mogelijkheden om te koken en te douchen, speciaal voor kamperende vrienden en andere gasten. “Richard wist dat we hier in de vakantie soms tot dertig mensen wilden ontvangen en dat we erg gesteld zijn op koken en gezelligheid. Maar dat impliceerde dus extra voorzieningen en voldoende privacy. We hebben ook duidelijk gemaakt dat we het graag informeel en relaxed houden. Nadat hij enige tijd hier bij ons verbleven had, begreep hij waar we naartoe wilden en deed hij een concreet voorstel.” In de eerste fase van het ontwerpproces legden de eigenaars aan Richard Mora knipsels voor van twee van hun favoriete huizen : Mies Van der Rohes ‘Farnsworth House’ en Philip Johnsons ‘Glass House’. Ze waren vooral gewonnen voor de ongedwongen openheid.

Mora stelde een woning voor van vier bij tien meter, met drie grote glazen wanden en een vierde van cederhout. Het resultaat is een ononderbroken uitzicht op de kustlijn, de kliffen en de weiden. Net als in het Glass House wordt gebruik gemaakt van meubelen om in de ruimte de nodige scheidingen aan te brengen. Het verhoogde hoofdeinde van het bed, dat ook dienst doet als garderobe, geeft de indruk van een aparte slaapkamer. Terwijl de zitbank, de salontafel en de fauteuil samen een woonkamer vormen en de keuken met eetkamer wordt aangegeven door eenvoudige witte wandkasten.

De structuur heeft een plat dak, glazen schuifdeuren, ruime terrassen en doordachte beveiligingen, zoals cederhouten rolluiken en schuifdeuren waarmee het huis volledig kan worden afgesloten wanneer de eigenaren terugkeren naar de stad. “We zijn hier zo ver van de bewoonde wereld dat we in staat moeten zijn om alles tijdens onze afwezigheid grondig te beveiligen.” Zodra de bewoners aanwezig zijn, wordt alles opengeschoven. De grote glazen schuifdeuren verdwijnen volledig in de dubbele wanden, zonder overlapping. “We hebben gezorgd voor binnen- en buitenruimten die een buffer vormen tegen de wind”, zegt Mora. “We kunnen ons dus altijd terugtrekken achter die muren of op het achterterras.”

Als de compacte structuur volledig open staat, krijg je een verbluffend effect. “Dat is zeker een van de sterkste punten van dit buitenhuis”, zegt Maureen-Ann. “Ik vind het altijd prettig aan de gasten het gesloten huis te laten zien en het dan stap voor stap af te pellen tot het volledig openstaat.”

De locatie is zonder twijfel indrukwekkend. “Echte vakantie heeft te maken met het contrast met het dagelijkse leven en de terugkeer naar de essentie. Kortom, beschutting, lekker eten en goed gezelschap. Dé uitdaging bij deze opdracht was die principes te combineren met unieke schoonheid”, verduidelijkt Mora. Mauree-Anne : “Deze plek straalt rust uit. Iedereen voelt zich hier gelukkig. Geen wonder dat de gasten vaak met pijn in het hart vertrekken.”

DOOR TAMI CHRISTIANSEN & FOTO’S KARINA TENGBERG/HOUSE OF PICTURES/BASSET IMAGES

“RICHARD MORA, DE ARCHITECT, WIST DAT WE HIER IN DE VAKANTIE SOMS TOT 30 MENSEN WILDEN ONTVANGEN”

“VAKANTIE IS EEN VORM VAN CONTRAST, TERUGKEREN NAAR DE ESSENTIE : BESCHUTTING, LEKKER ETEN EN GOED GEZELSCHAP”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content