Het begon als een creatieve uitlaatklep en eindigde voorlopig met drie eigen winkels en een collector's item voor de grootste fans : tien ringen, voor tien jaar Christa Reniers. Vlaanderens grootste selfmade juwelenontwerpster blikt terug.
...

Het begon als een creatieve uitlaatklep en eindigde voorlopig met drie eigen winkels en een collector's item voor de grootste fans : tien ringen, voor tien jaar Christa Reniers. Vlaanderens grootste selfmade juwelenontwerpster blikt terug. "Mensen zien alleen maar het succes dat je nu hebt, ze zien een ontwerpster die het heeft gemaakt. Maar geloof me, ik heb mijn deel gehad", zegt Reniers. In haar stijlvolle winkel in de Brusselse Dansaertstraat vertelt ze over de woelige watertjes die ze doorzwom om zover te geraken. Hoe ze haar boekentas aan de wilgen hing omdat ze noch in een regentaatsopleiding noch in de kunstgeschiedenis haar draai vond. Haar eerste juwelenzaak in het grote Brussel, die ze ondanks succes moest opdoeken tijdens de eerste Golfoorlog. Haar eigen ontwerpen, die ze samen met haar echtgenoot en rechterhand Francis in exclusieve kledingzaken aan de man probeerde te brengen. Het gezeul naar beurzen, de ontgoocheling, het eerste succes. Een nieuwe winkel op de Oude Graanmarkt, dit keer met alleen eigen werk. En dan in 1999 de verhuizing naar dit pand, hoewel slechts een kwestie van enkele honderden meters toch een reuzensprong in haar carrière. "De omzet is sindsdien meer dan verdubbeld", cijfert ze ons voor. "Het is absurd, maar de naam Dansaert doet wonderen. Plots ben je echt goed, plots word je erkend. Je kunt je ineens veel meer permitteren." Een tweede winkel in Gent bijvoorbeeld, en sinds kort een derde in Antwerpen. En toch is Christa geen berekende zakenvrouw. Haar beslissingen zijn verrassend pragmatisch. Zo begon ze in '99 te werken met ruwe stenen omdat ze die met haar beperkte technische kennis zelf kon zetten. Ze meed ook lange tijd ontwerpen waarin gesoldeerd moest worden omdat ze daar zelf geen krak in was. Christa werkt vanuit de buik. "Als ik niet kan wachten om een nieuw ontwerp te dragen, dan weet ik dat ik goed zit", zegt ze. Daarom maakt ze meestal ringen, ze draagt die zelf het liefst. Haar ontwerpen worden 'tijdloos' genoemd omdat ze jaren in haar winkel blijven. Maar wat Christa bedenkt, is vaak ook voor op de tijd. Mettertijd worden het klassiekers die de mijlpalen vormen van haar collectie. Je ziet ze dan op tv bij actrices en presentatrices of aan de hand van jonge, wulpse politica's. En je ziet gelijkaardige modellen opduiken in commerciële collecties. In de verzamelbox die Christa voor haar tien jaar als ontwerpster uitbrengt, is die evolutie goed te volgen. Tien ringen, een voor elk jaar. Met de jaren werden de ringen groter, gedurfder. "Zolang het maar niet bombastisch wordt", lacht ze. "Ik wil geen avant-garde maken. Als ik nog groter wil gaan, zou ik beter objecten maken. Daar zou ik ook echt van kunnen genieten. Zelfs na tien jaar heb ik nog steeds angstdromen dat ik niet genoeg materiaal heb om mijn winkel te vullen. Als je creatief moét zijn, gaat het soms plots niet meer. Ik kan er dagen rusteloos van rondlopen. Maar plots komt het, elke keer opnieuw. Gelukkig maar." nIne Renson / Foto's Guy Kokken