Enkele jaren geleden stapten we voor het eerst binnen in dit mooie Antwerpse pand. Toen had Corinne Van Havre het pas betrokken en was de renovatie nog niet afgewerkt. In die tijd maakte ze nog juwelen. Ondertussen onderging haar werk een gedaanteverwisseling. Ze vergrootte haar juwelen tot wandsculpturen en mobielen. Door deze schaalvergroting krijgt haar oeuvre eensklaps een hedendaagse uitstraling.
...

Enkele jaren geleden stapten we voor het eerst binnen in dit mooie Antwerpse pand. Toen had Corinne Van Havre het pas betrokken en was de renovatie nog niet afgewerkt. In die tijd maakte ze nog juwelen. Ondertussen onderging haar werk een gedaanteverwisseling. Ze vergrootte haar juwelen tot wandsculpturen en mobielen. Door deze schaalvergroting krijgt haar oeuvre eensklaps een hedendaagse uitstraling. De combinatie van gouddraad met artisanaal geblazen glas past perfect bij de vrij rijke uitstraling van dit interieur. Dit bijzondere pand uit 1935 is opgetrokken naar de plannen van bouwmeester Rik Heinz Jacops. Hij is een van de minder bekende ontwerpers uit het interbellum, maar was ooit in de leer bij de befaamde Léon Stijnen en dweepte met de moderne vormentaal. Van Jacops zijn er meer huizen te zien in de Pulhofwijk in Berchem en de Tentoonstellingswijk. De gevel is strak, maar sommige decorelementen van het interieur zijn behoorlijk rijk aan details. Dat merk je meteen bij het binnenkomen aan de bijzondere hal. Daar voeren de geometrische patronen van de mozaïekvloer en de strakke kasten ons terug naar de jaren dertig, toen de invloeden van De Stijl en het Bauhaus in de Lage Landen nog overal voelbaar waren. In die tijd kozen de meeste burgers voor de art-decostijl en niet voor dit soort strak en gedurfd modernisme. Ook de trap die zich door het hele pand naar boven slingert, is uitgesproken modern van stijl. Dat is precies wat de bewoonster aan dit pand appre- cieert. Ontwerpster Corinne van Havre woont hier samen met haar gezin. Ze groeide zelf op in het eeuwenoude landgoed van haar voorouders, waar ze dagelijks vele oudheden en antieke schilderijen mocht bewonderen. Op die manier ontwikkelde ze als kind al een oog voor architectuur en objecten. Ze studeerde ooit interieurarchitectuur in Londen, werkte er een poos voor Sotheby's en ging daarna juwelen maken. Haar collectie is sinds 2013 op de markt onder de naam LaLouL. Corinne wordt ook gefascineerd door licht en sommige van haar sculpturen zijn terzelfder tijd wandlichten, die voor een aparte en ietwat mysterieuze sfeer zorgen. Daarvan kun je meegenieten in de living en de eetkamer. Het interieur is rustig opgebouwd met intieme hoeken en comfortabele fauteuils die voor geborgenheid zorgen. Het is geen klassiek designinterieur, maar een persoonlijke verzameling die met veel zin voor warmte is samengebracht. Hier en daar verwijst een antieke trouvaille naar het familiale verleden, wat dit interieur net zo rijk maakt. Het huis werd onlangs hersteld en opgeknapt door architect Christine von der Becke. Zij behield alle vooroorlogse basiselementen, zoals de deuren, schoorsteenmantels en stucplafonds. Ze verrijkte het interieur met onder meer een grote houten bibliotheek en een strakke keuken die met een deur in pakketbootstijl gescheiden wordt van een eetkamer. Christine von der Becke heeft voeling met dit soort architectuur, waarvan ze steevast de stijl en de verhoudingen nauwgezet respecteert. Het is immers van belang om bij een renovatie oud en nieuw met elkaar te verzoenen. Je mag best zien wat er werd toegevoegd, maar nieuwe ingrepen mogen niet alle aandacht trekken. Daardoor heeft dit pand zijn vooroorlogse grandeur bewaard en erbovenop een hedendaagse uitstraling gekregen. DOOR PIET SWIMBERGHE & FOTO'S JAN VERLINDE