"Een parfum is de onmisbare aanvulling van de vrouwelijke persoonlijkheid, het is de finishing touch van een jurk", zei Dior ooit. En dus lanceerde hij samen met zijn eerste collectie een eerste parfum : Miss Dior. Volgens Alexandra Wolf, chef internationale marketing van Dior-parfums, was het de eerste keer dat een couturehuis de associatie maakte tussen couture en parfums. "Anno 2005, om honderd jaar Christian Dior te vieren, zijn we uitgegaan van die tandem die het begin van h...

"Een parfum is de onmisbare aanvulling van de vrouwelijke persoonlijkheid, het is de finishing touch van een jurk", zei Dior ooit. En dus lanceerde hij samen met zijn eerste collectie een eerste parfum : Miss Dior. Volgens Alexandra Wolf, chef internationale marketing van Dior-parfums, was het de eerste keer dat een couturehuis de associatie maakte tussen couture en parfums. "Anno 2005, om honderd jaar Christian Dior te vieren, zijn we uitgegaan van die tandem die het begin van het huis betekende", vertelt ze. "We wilden iets opbouwen vanuit het Dior-patrimonium en namen het sleuteljaar 1947, waarin de Tailleur Bar en Miss Dior twee essentiële elementen waren." Galliano herwerkte de Tailleur Bar in verschillende modellen en stoffen, maar behield het typische silhouet met de wat bredere schouders, de geaccentueerde taille en de drie knopen. "Ik wilde de welvingen en vormen van de vrouw verheerlijken door een nieuw soort jas te maken. Door extra padding toe te voegen boven de heupen en de schouders wat breder te maken, krijg je een soort zandlopereffect dat erg sexy is." Voor het parfum koos men er duidelijk voor om jongeren aan te trekken. Parfumeur Christine Nagel wou geen herinterpretatie maken, maar vertrok wel vanuit dezelfde chypre-structuur, waarbij ze de ouderwets aandoende ingrediënten zoals eikenmos verving door moderne zaken, zoals een lichte muskussoort en culinaire aroma's als de geur van zoete popcorn en aardbeiensorbet. "Een chypre is niet erg commercieel en populair tegenwoordig, maar blijft een belangrijk onderdeel van de parfumeriegeschiedenis. Dus maakten we een nieuwe soort : de gourmandische chypre." Wolf is overtuigd dat het de jeugd zal aanspreken, maar ook anderen, omdat niet alleen de geur maar ook het design tegelijk modern is en toch stevig geworteld in de geschiedenis van het huis, dankzij verschillende 'Dior-codes' : de flacon speelt met elementen van de originele flacon, zoals de architecturale lijnen, het strikje rond de hals en het hanenpootmotief op de bodem. "Zelfs de naam roept het verleden op : Dior noemde zijn modellen altijd zijn petites chéries. Miss Dior zou mijn grootmoeder kunnen zijn en Miss Dior Chérie mijn dochter." Voor de eerste keer toont de communicatie een volledige synergie tussen de mode en de parfums. De Amerikaanse Riley Keough, kleindochter van Elvis Presley, wat haar een rock-'n-rollimago verleent, is zowel het gezicht voor de couture- als voor de parfumcampagne, die beide in dezelfde stijl zijn. Sofie Albrecht