Wim van de redactie bouwde een podium met zijn Lego, sloot vervolgens de gordijnen en verzon allerlei lichteffecten met twee flitslampen. Karolien van de lay-out maakte praalwagens met haar blokjes - maar alleen als het carnaval was - en anders huizen. Eerst bouwde ze, daarna richtte ze in, met zelfgemaakte meubeltjes. Redactiesecretaresse Annelien herinnert zich kibbelpartijen met haar zussen, over wie het grootste matje kreeg om een huis op te bouwen. Annelien kennende won ze waarschijnlijk haast altijd.
...

Wim van de redactie bouwde een podium met zijn Lego, sloot vervolgens de gordijnen en verzon allerlei lichteffecten met twee flitslampen. Karolien van de lay-out maakte praalwagens met haar blokjes - maar alleen als het carnaval was - en anders huizen. Eerst bouwde ze, daarna richtte ze in, met zelfgemaakte meubeltjes. Redactiesecretaresse Annelien herinnert zich kibbelpartijen met haar zussen, over wie het grootste matje kreeg om een huis op te bouwen. Annelien kennende won ze waarschijnlijk haast altijd. "Uit onze gesprekken met meisjes en hun moeders is gebleken dat ook meisjes graag met Lego spelen", zegt Nanna Ulrich Gudom, senior creative director van de Lego Group. "Het verschil is dat meisjes meer behoefte hebben aan reële thema's, details en accessoires zodat ze ook kunnen inrichten en herontwerpen." Blijkt uit onderzoeken dat jongens bouwen tot hun doos leeg en hun huis af is, en er dan mee spelen. Terwijl meisjes hele scenario's verzinnen - "Ik ben de koningin, jij de vampier !" -, hun verhaal uitwerken terwijl ze bouwen, en behoefte hebben aan details die hun verhaal realistisch maken. Dus kregen de meisjes een eigen Legolijn : vijf minipoppetjes en verschillende bouwpakketten : onder andere een buitenkeuken, een zwembad, een theatershow (go Wim !), een laboratorium en een ontwerpstudio. Allemaal compleet met blitse accessoires als een coole cabrio, een laptop of een designkeuken. "Seksistisch en clichébevestigend", werd er meteen getwitterd. En de aloude discussie over meisjes- en jongensspeelgoed, natuur en cultuur, en gender based marketing laaide heftig op. Is dit nodig ? Lang leve de klassieke onge genderde Lego. In een strip van de avant-gardetekenaar Art Spiegelman observeert een academisch uitziende vader zijn driejarig dochtertje terwijl ze speelt. Ze wiegt een pop en zingt slaapliedjes. Hij zegt : "Komaan, je wilt toch niet uitsluitend met rolbevestigend speelgoed bezig zijn ?" Hij neemt haar pop weg en geeft haar een brandweerwagen in de plaats. Na een demonstratie van de toeter en het zwaailicht, bestudeert het meisje de brandweerwagen om hem vervolgens in een dekentje te rollen : "Arme kleine truck, mamma zal je warm houden en eten geven..." Je bent wie je bent, en je zult worden wat je wilt zijn, schijnt Spiegelman te willen zeggen. Nature wint het van nurture. Een bevinding die bevestigd lijkt te worden door onderzoek bij apen. Mannelijke apen grijpen naar auto's, de vrouwtjesapen gaan voor de poppen. Maar dat is dan weer een bevinding waar neurowetenschapper Lise Eliot in haar boek Pink Brain, Blue Brain helemaal de vloer mee aanveegt. Tot één jaar spelen zowel jongens als meisjes liever met poppen, stelt ze. Het verschil in gedrag komt er pas als ze beseffen welke sekse ze hebben, en als ze gedrag van oudere kinderen gaan imiteren omdat ze zien dat conformeren beloond wordt. Ze gaan zich anders gedragen, omdat wij hen anders behandelen, en later groeien die kleine verschillen uit tot de kloof tussen Venus en Mars. Ik kreeg vroeger geen Barbie, maar ben op de een of andere manier wel gefascineerd door alles wat met mode en beauty te maken heeft. Mijn broer kreeg geen revolver, maar hij ging wel bij het leger. Karolien maakt nog altijd meubelen, maar nu op ware grootte en van echt hout. Wim is nog altijd niet bang van een podium en een groot publiek. En Annelien wint het waarschijnlijk nog altijd wel van haar zussen. Nu ben ik allerminst voorstander van het alles-moet-roze-zijn-en-vleugeltjes-hebben-syndroom waarin meisjes lijken te belanden, maar ik zie niet zoveel kwaad in wat paarse en blauwe blokken waarmee je een schoonheidssalon kunt bouwen. En als je van dat salon een nucleair onderzoekscentrum annex schrijnwerkerij wilt maken, dan doe je dat toch gewoon. lene.kemps@knack.be Lene Kemps"ARME KLEINE TRUCK, MAMMA ZAL JE WARM HOUDEN EN ETEN GEVEN"