"Als we voor onze winkel eens zelf wat stukken gingen maken ? " Zo begon het. Vandaag is Kyuso, het kledingmerk van Joke en Egidio Fauzio, in de hele wereld
...

"Als we voor onze winkel eens zelf wat stukken gingen maken ? " Zo begon het. Vandaag is Kyuso, het kledingmerk van Joke en Egidio Fauzio, in de hele wereld te koop. Mode, dit is Limburgs, met een Italiaans sausje. TRUI MOERKERKEWe gaan ons vierde jaar in. De zevende kollektie hangt nu in de winkel. En toch is het alsof Kyuso al twintig jaar bestaat. " Egidio Fauzio wiebelt vrolijk op zijn stoel. Echtgenote Joke komt er even bij zitten, met de nieuwe zomercatalogus. Daarin kijkt aankomend topmodel Jamie Richar met Lolita-allures recht in de lens. Net wat het moet zijn om Kyuso voor te stellen : vrouwelijk, licht, met een zweem van glamour. "Dit is de eerste catalogus die ons streefdoel zeer dicht benadert. "Aan de resultaten te zien, hadden het twintig jaar kunnen zijn. Wereldwijd 600 verkooppunten (waaronder Barneys, Harvey Nichols en de Seibu-group in Hongkong). "Azië wordt een belangrijke afzetmarkt", weet Egidio. "Er circuleert kapitaal en er is interesse voor Europese mode. " In België zijn er 70 verkooppunten. "Voor België geldt nu een klantenstop, " vertelt Joke. "We willen Kyuso niet op elke straathoek. Maar ze bellen ons gek om het toch nog te krijgen. Dat heeft meegespeeld om een tweede, jongere lijn te beginnen. "De tweede lijn, Cosi Fan Tutti (Egidio spreekt de naam met veel nadruk uit, in sappig Italiano-Limburgs) is er nu, volgend seizoen komen daar nog een volledige schoenen- en accessoirekollektie bij en Kyuso Maille, een breigoedlijn. Toch praatten we met twee nuchtere Limburgers, in hun kantoor in Maasmechelen. Joke : Toegegeven, dit is niet het mode-epicentrum. Maar ik vind dat een voordeel. Hier gaan we onze eigen weg, niet beïnvloed door de een of de ander. Je blijft hier ook met beide voeten op de grond. Op jullie labels staat vermeld : "Kyuso. Joke & Egidio". Hoe verloopt die samenwerking ? Egidio : We ontwerpen alle twee. Maar mijn vrouw werkt ook nog mee in de administratie. Joke : We doen het inderdaad samen en dat gaat prima. Al kunnen de spanningen in piekmomenten hoog oplopen. Egidio houdt zich meestal met het kreatieve bezig en ik werk het verder uit. Ik weet op voorhand hoe een stuk er zal uitzien en wat haalbaar is. Hij heeft het daar moeilijker mee. Misschien voel ik ook makkelijker aan wat vrouwen zullen dragen. We maken geen massaprodukt, maar ontwerpen evenmin voor vijf mensen. De start van Kyuso is een klassiek modeverhaal : boetiekhouders vinden niet meer wat ze zoeken en beginnen daarom zelf met een kollektie. Dat hebben we nog gehoord. Egidio : Zo ging het echt. Zeventien jaar geleden zijn we een boetiek begonnen, "Marmellata", 22 vierkante meter groot. Met de jaren werd alles zo verschrikkelijk duur. Bovendien vonden we niet wat we wilden. Er leek geen tussenweg te zijn : of we betaalden ons blauw voor een kollektie, of het was lelijk. Toen dachten we : als we nu voor onze winkel zelf iets in elkaar zetten. En jullie haalden een naaimachine boven ? Egidio : Letterlijk. We maakten enkele broeken, met op het etiket "Marmellata", hingen die in de etalage en het verkocht. Dus kochten we nog wat stof bij. We konden niet volgen en moesten enkele stiksters kontakteren. Elke avond gingen we stukken ophalen. Ja, we hebben toen veel geleerd. De volgende stap was het zoeken van een atelier dat voor ons kon produceren. Dat zou een stuk praktischer zijn. Maar die vroegen minima : 200 stuks van dit, 300 van dat. Te veel voor ons. Als we nu eens... enkele andere boetieks kontakteerden. We zagen het nog steeds niet groots, dachten er niet aan om een eigen merk te creëren. Vier klanten was genoeg. Ik heb alles in een koffer geladen, ben in de auto gestapt en 's avonds had ik ze alle vier. Mag ik ze hierbij bedanken ? Het lijkt een zakelijk sprookje. Egidio : Ja, en toch moet ik alle beginnende ontwerpers waarschuwen. Dat ze hun kontrakten goed nalezen. Met onze eerste agent vlotte het niet. Ik voelde dat er iets niet klopte, maar we zaten vast aan een kontrakt. Ik had er geen zin meer in. Bij één van onze klanten, Fashion Point, vonden ze stoppen een slecht idee. We verkochten te goed. We zijn rond de tafel gaan zitten en vonden een manier om van dat kontrakt af te geraken. Met hun steun konden we het professioneel aanpakken : een serieuze agent en een serieuze producent. Kyuso is een kollektie van kontrasten. Klassieke elementen gekombineerd met avant-garde. Egidio : We vinden niets uit. Ik noem mezelf een stilist, geen créateur. Wij maken van een broek geen hoed of van een hoed een T-shirt. We kijken en luisteren naar de dingen om ons heen en gaan dan onze eigen weg. We willen een vrouw mooi maken. Met respekt voor de nobele materialen die voorgangers ons gegeven hebben. En met interesse voor de nieuwste stofmengelingen. De bedoeling is een kwalitatieve kollektie te brengen, met een design approach, maar betaalbaar. Ik denk dat we daarin slagen. Joke : De kollektie is al enorm geëvolueerd : geraffineerder qua stoffen en vormgeving. We besteden veel tijd aan stoffenresearch. We testen alles uit. Want wat ben je met een prachtige stof waarvan in het atelier al blijkt dat je ze niet kan strijken of onderhouden ? Waarin verschilt Cosi Fan Tutti van Kyuso ? Joke : Het is een totaal andere lijn. Meer basic en goedkoper. Bestemd voor een jonger publiek. Kyuso wordt vooral gekocht door vrouwen tussen 25 en 35. Voor Cosi Fan Tutti hebben we Olivier Rizzo, afgestudeerd aan de Antwerpse modeakademie, aangetrokken. Een jonge man met jonge ideeën. Voor dit eerste seizoen bestaat de kollektie uit 60 modellen, bij Kyuso zijn dat er 300. Maar in de toekomst gaan we de twee kollekties nog uitbreiden. Egidio, jij bent van Italiaanse afkomst. Speelt dat mee bij het ontwerpen ? Egidio : Mijn ouders zijn naar hier gekomen na de Tweede Wereldoorlog. M'n pa werkte in de mijn. Ik ben hier geboren en heb samen met Dirk Van Saene trouwens schoolgelopen in Mol. Ik kreeg les in het Italiaans, Nederlands heb ik op straat geleerd, mijn vrouw heeft er nog veel aan moeten sleutelen. En ja, mijn vaderland heeft me altijd gefascineerd. Italianen toch zeker de ouderen kleden zich met veel stijl. Ik vind het leuk dat ik nu voor m'n job veel in Italië kom. Waar wordt Kyuso gemaakt ? Egidio : Helemaal in België en daar zijn we fier op. We zijn begonnen met 3000 stuks, nu zitten we ver boven de 100.000 stuks. In het atelier werken 120 mensen voor ons. Ze zijn met ons gegroeid en hebben geïnvesteerd in de nieuwste technieken. We werken op onafhankelijke basis samen, maar het is magnifiek. Ik vind het trouwens onze sterkte dat alles onder één dak gemaakt wordt. Ons atelier is zeer flexibel : ze kunnen er even goed hemden als jassen in elkaar zetten. Het bewijst dat kwalitatieve prêt-à-porter in België nog kan. Kyuso : (089) 77.36.15. Joke en Egidio Fauzio : een samen- werking die resultaat oplevert.Aankomend topmodel Jamie Richar in de zomercatalogus van Kyuso.