De straatmode maakt zich meer dan ooit van de catwalk los en het wordt tijd om de positie te bepalen. Wij kiezen zeventien sterke collecties en starten de rondleidingmet de grootste dromer :John Galliano.
...

De straatmode maakt zich meer dan ooit van de catwalk los en het wordt tijd om de positie te bepalen. Wij kiezen zeventien sterke collecties en starten de rondleidingmet de grootste dromer :John Galliano.Lene KempsFOTO'S : KARL LAGERFELDMODEL : NAOMI CAMPBELLMAKE-UP : GIVENCHYDe uitnodiging voor het Galliano-defilé zat rond een fluit gerold en was witgepoederd met het soort krijt waarmee ballerina's de punten van hun schoenen inwrijven. Het uur en de plaats waren op een blad muziekpapier getikt. De sfeer was gezet. ?Mijn collectie is geïnspireerd door Degas", vertelt John Galliano. ?Door danseressen die zich niet bewust zijn van hun schoonheid, door kleine meisjes die doen alsof ze hoge hakken dragen. Het wordt een visie in pasteltinten." Later zouden anderen er een eerbewijs aan Boldini in zien, een verwijzing naar het Ballet Russe en zelfs een knipoog naar Pulp Fiction. Een bewijs te meer dat Galliano tot dromen aanzet. Galliano geeft nooit defilés. Hij geeft opvoeringen. Hij heeft altijd een verhaal te vertellen en elk model krijgt een rol. ?Tijdens audities laat ik ze nooit zomaar heen en weer lopen", zegt hij. ?Ik vraag hen zich in een bepaalde situatie in te leven, genre : stel dat je een Engelse gouvernante bent, aangespoeld op een eiland en in de ban van een voodoo-dokter."Voor de zomer toont hij amper 34 silhouetten. ?Meer dan genoeg om de boodschap over te brengen", zegt hij. ?Ik wil de klant verleiden en betoveren, ze moeten toch niet telkens met hun neus op de realiteit gedrukt worden." Hoewel hij vooraf had verteld dat hij dit keer niet alleen avondjurken maar ook dagkleding zou tonen, is daar weinig van te merken. Bustiers en tutu's. Strakke jurken met broderie anglaise. Zijn typische jurken en biais met een bloemencorsage. Een wijde avondmantel in ottoman piqué opgedragen aan Balenciaga. Het is allemaal zeer poëtisch, romantisch, delicaat en het getuigt van een subliem vakmanschap. Sommige modellen hebben vlinders in het haar, een ander draagt een slangenskelet als tiara, en een van de figuranten heeft een dierenhoofd als hoed. Volgens de geruchten zou een van de bretellen van Naomi's avondjurk uit een ketting van 21-karaats diamanten bestaan. ?Details zijn belangrijk", vindt Galliano. Het is mooi, het is betoverend, het is creatief, maar is het commercieel ? Browns en Liberty, toonaangevende zaken in Londen, beweren van wel. In de kringen waar nog bals en grootse bruiloften worden georganiseerd, telt men de Galliano's. ?Er is altijd ruimte voor inventiviteit", zegt Galliano zelf. ?Trouwens, verkijk je niet op de pruiken en het spektakel. De kleren zijn echt heel draagbaar. De jurk in crêpesatijn is nu al een bestseller." Het Galliano-vakmanschap is legendarisch. ?Ik mag er dan extravagant uitzien, maar ik breng meer tijd door in musea en archieven van couture-huizen dan in discotheken", zegt John. Hij is een hartstochtelijk bewonderaar van de grote meesters : Balenciaga, Dior, Charles James en natuurlijk Givenchy ; het huis waarvoor hij net de eerste haute-couturekollektie heeft geleverd. Galliano heeft zijn hardnekkige fans. Rijke Amerikaanse dames staan hun huis af als hij weer eens geen zaal kan betalen om een defilé te organiseren. Adellijke Engelse dames als Lady Harlech fungeren als muze. Inès de la Fressange en Paloma Picasso missen nooit een show. Ontwerpers als Alaïa en Ferré zijn grote fans. Voor haar rol als Evita in de gelijknamige film wil Madonna alleen maar Galliano dragen. Karl Lagerfeld heeft altijd een boon voor het enfant terrible gehad. Anderen twijfelden of het wel kon : die vreemde verschijning met dreadlocks in het huis Givenchy. Karl besliste dat het niet alleen kon, maar zelfs nodig was : een frisse wind in de haute couture. ?Zo'n groot creatief talent kan ik alleen maar aanmoedigen", aldus Lagerfeld. ?Het is goed dat er wat competitie komt. Bovendien hou ik echt van John Galliano als persoon, hij is een zeer waardevol iemand." Met André Leon Talley vroeger bij Vogue, nu bij Vanity Fair als artdirector en Naomi Campbell en Marcus Schenkenberg als model zette Lagerfeld zich achter de camera om de fantasieën van Galliano in beeld te brengen. Een beeldschone Naomi Campbell : op weg naar een feest, naar een ontmoeting met een minnaar, of op de vlucht ? ?Mijn vrouwen vluchten niet", zegt Galliano. ?Ze weten exact wat ze willen en ik help hen om dat te krijgen." Wat willen ze dan ? ?Romantiek."