NIEUWE ROMANTIEK

In de nieuwe jazz van twintig, dertig jaar geleden werd er behoorlijk wat gestolen uit de hedendaagse klassieke muziek (en omgekeerd) : bruitage, pointillisme en een ferme afkeer van kleinburgerlijk sentiment waren nooit uit de lucht. Net zoals de zogenaamd nieuwe klassieke muziek terugkeert naar de veilige vertrouwdheid van de melodie en de warmte van de romantiek, zo grijpt ook de nieuwe jazz of de geïmprovizeerde muziek van vandaag terug naar onbeschaamde gevoelens en kwetsbaarheid. Een staaltje daarvan is “Haiku”, een reeks van tien duetten tussen pianist Michael Jefry Stevens en violist Mark Feldman. De lakonieke Feldman kan, terzijde, ook erg aardig te keer gaan à la Hot Club De France, maar hier gaat hij met de allure en de techniek van de koncertviolist een donkere onderwereld te lijf waar Stevens met clusters, lage pedaalnoten en romantische loopjes lange schaduwen werpt. Zoals de haiku geen lettergreep te veel hoort te hebben, zo zit ook in de verhaaltjes van dit tweetal alles op zijn plaats. Rijke, intrigerende muziek voor liefhebbers met nieuwsgierige oren en een open geest.

* * * Michael Jefry Stevens & Mark Feldman, “Haiku” (Leo Records/Lowland).

SUPERIEUR ENTERTAINMENT

Twee nieuwe titels in de eindeloze “The Best Of… “-serie van Blue Note, die overigens ook rijkelijk uit de Capitol-catalogus mag putten. “The Best Of The Nat King Cole Trio” grijpt terug naar de jaren 1942-46. Toen heette hij nog gewoon Nat Cole en leidde een populair trio met gitarist Oscar Moore en bassist Johnny Miller. Eerst speelde hij alleen piano, met een elegantie, een ritmische zelfverzekerdheid en een pittig toucher dat hem tot een van de grote jazzpianisten van zijn tijd maakte. Later begon hij er een beetje bij te zingen, met de fluwelen, lichtjes ironische stem die hem wereldberoemd zou maken. Deze genereuze verzameling graaft in het triorepertoire en kiest daarbij voor 22 stukjes met vocal. Superieur entertainment.

“The Best Of George Shearing” is echt iets voor de liefhebbers van Toots Thielemans die tot een eind in de jaren vijftig gitaar speelde in het geraffineerde kwintet van de Engelse pianist. De kwintetnummers hebben de onweerstaanbare charme van betere kitsch en cocktailjazz op hoog niveau. De grens tussen camp en ordinaire wansmaak wordt echter overschreden in de extra stukken met groot orkest erbij.

* * * * Nat King Cole, “The Best Of The Nat King Cole Trio The Vocal Classics” (Blue Note/Emi).

* * George Shearing, “The Best Of George Shearing” (Blue Note/Emi).

ONVERBETERLIJKE MILES

Net voor Kerstmis 1965 speelde het kwintet van Miles Davis een paar avonden in The Plugged Nickel in Chicago. Miles, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Ron Carter en Tony Williams samen in een klein klubje, ja, dat kon toen nog allemaal. Columbia Records vond er nog net een plekje voor de bandopnemer en nam goed zeven uur op. Pas veel later kwam er een stukje van op elpee, de rest bleef in de archieven liggen. De perfekte manier om de Plugged Nickel-tapes legendarische faam te bezorgen. Nu zit alles eindelijk samen in een indrukwekkende doos met maar liefst acht cd’s meer daarover in Weekend Knack volgende week.

Voor wie het ook wat minder mag zijn, brengt een eenvoudige cd met een keuze van vijf breed uitgemeten stukken mooi uitkomst : “Milestones”, “Yesterdays”, “Stella By Starlight”, “Walkin'” en “‘Round About Midnight”. Stuk voor stuk klassiekers en de sterkste band van die jaren in zijn beste doen een onverbeterlijke kompilatie.

* * * * Miles Davis Quintet, “Live At The Plugged Nickel The Sampler” (Columbia/Sony Music).

ROB LEURENTOP

Drummer Leon Parker, voor het eerst in België met zijn kwartet. “Mijn muziek vertelt wie ik ben : een mesties met Indiaanse en Afro-Caraïbische roots, opgegroeid in het New York van de jaren zeventig. ” De man van het veelbelovende “Above & Below” (Epicure/Sony Music) komt met saxofonist Steve Wilson, bassist John Benitez en perkussionist Adam Cruz naar De Werf in Brugge op zaterdag 2 december. (Info : (050) 33.05.29)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content