EENENTWINTIG

Geri Allen zat onlangs helemaal alleen aan de vleugel op het podium van deSingel, het laatste in een reeks solokoncerten rond de piano. Ook op haar nieuwe album, “Twenty One”, speelt ze een stuk zonder begeleiding. “In the middle” is het laatste en meteen het sterkste nummer van de cd, een trefzekere verweving van puntige motieven, ritmisch sterk aangezet, de boven- en onderhand evenwaardig in dialoog. Voor het zover mag komen, heeft de luisteraar al een rijtje triostukken mogen aanhoren waarbij Allen partij krijgt van bassist Ron Carter en drummer Tony Williams. En dat valt, althans voor deze luisteraar, niet altijd mee. Het klinkt allemaal indrukwekkend gestroomlijnd, maar er wordt in dit trio niet echt van gedachten gewisseld. Het gevecht tussen de van nature lyrische, subtiele pianiste en de autoritaire ritmesektie van het Miles Davis Quintet uit de jaren zestig blijft wel spannend om volgen, als een soort verhaaltje in het verhaal. En het zegt veel voor de elegante Allen dat ze meer dan overeind blijft, zelfs wanneer de irritante, rockachtige tics van Williams in de mix dik in de verf worden gezet. Maar het geheel ruikt een beetje veel naar de boardroom. Daar ziet men wellicht brood in de associatie met Miles en het beeld van Allen als een nieuwe Herbie Hancock. (Het was Hancock die in hoger vermeld Miles Davis Quintet aan de piano zat en Geri Allen rond haar eenentwintigste blijvend inspireerde, vandaar de titel). Ondanks de power, de glans en de glitter, en een mooie versie van “Lullaby of the leaves”, gebaseerd op het arrangement uit de jaren vijftig van een andere grote pianiste, Mary Lou Williams, deed “Twenty One” mij vooral hevig verlangen naar het veel warmere geluid en de rijkere verstandhouding van het trio dat Allen ooit had met Charlie Haden en Paul Motion.

De pianiste speelt ook mee op “Feed the fire” van zangeres Betty Carter, een van de prestigieuze samenwerkingen die haar marktwaarde aanzienlijk deed stijgen. Begeleiders krijgen van de diva gewoonlijk weinig vrijheid, maar dat ligt hier anders. Bassist Dave Holland en drummer Jack deJohnette verwijs je niet zomaar naar de achtergrond. En Allen wordt door Carter duidelijk verwend. Zij doen een pakkend duet op “If I should lose you” en de zangeres neemt uitgebreid de tijd om Allens kompositie “Feed the fire” als het ware te ontplooien voor het publiek in de Royal Albert Hall in Londen. Verder doet Carter, ook in dit all star-gezelschap, wat ze altijd doet : vokaal trapezewerk van grote klasse, onderstreept door virtuoze stilistische trekjes glissando’s waar geen eind aan komt die wel eens van het goede te veel worden.

– Geri Allen, “Twenty One” (Blue Note/EMI).

* * Betty Carter, “Feed the fire” (Verve/Polygram).

OP DE PODIA

– Het Willem Breuker Kollektief zette zopas een toernee in die het gezelschap langs de Vlaamse kulturele centra & schouwburgen voert : op 10 maart zijn ze in het kultureel centrum Westrand in Dilbeek (info : (02) 466.20.30) ; op 11 maart in kultureel centrum De Adelberg in Lommel (info : (011) 55.35.11) ; 13 maart in de Bourla in Antwerpen (info : (03) 231.07.50) ; 18 maart in de Stadsschouwburg in Sint-Niklaas (info : (03) 766.39.39) ; 19 maart in het kultureel centrum van Hasselt (info : (011) 22.99.33) ; 23 maart in de Stadsschouwburg in Leuven (info : (016) 22.21.13) ; en op 25 maart in de Stadsschouwburg van Brugge (info : (050) 33.81.67).

– Aanbevolen (1) : het Gerry Hemingway Quintet met Michael Moore, Wolter Wierbos, Mark Dresser en Ernst Reijseger in Leuven voor Uur Kultuur (15 maart) en in het café van de Beursschouwburg in Brussel (16 maart). Beide optredens zijn gratis.

– Aanbevolen (2) : het trio van tenorsaxofonist Lew Tabackin met Philippe Aerts en Felix Simtaine, in L’Archiduc in Brussel op 11, 12, 18 (live-uitzending in “Blue Notes” op Radio 3) en 19/3 (info : (02) 512.06.52). Verder ook (onder voorbehoud) in Damberd in Gent (13/3, info : (09) 225.84.33) ; in het American Cultural Center in Brussel (14/3, info : (02) 513.38.30) ; en in Hopper in Antwerpen (16/3, info : (03) 248.49.33).

– Ook nog : Festival Lundis d’Hortense in 140 in Brussel (10 en 11/3, reserv. : (02) 733.97.08) ; Lou Bennett Quintet in de Kave in Lauwe (10/3) ; Aka Moon in De Werf in Brugge (11/3, info : (050) 33.05.29) ; John Medeski Trio in de Beursschouwburg in Brussel (11/3, info : (02) 513.82.90) ; Baseline met John Abercrombie, Hein Van De Geyn en Joe LaBarbera in Hopper in Antwerpen (14/3) ; de Double Band van rietblazer Ned Rothenberg in Vooruit in Gent (14/3, info : (09) 223.82.01).

– Tournee : Kris Defoort en KD’s Decade, auteurs van de gelijknamige cd, zijn op tournee van 11 tot 31 maart. Zij spelen vast bij u in de buurt : Burcht (11/3), Brussel (23/3), Antwerpen (29/3), en Brugge (31/3). Info : De Werf, Brugge, (050) 33.05.29.

– Op komst : Enrico Pieranunzi in Hotel Métropole in Brussel (24 en 25/3). Inlichtingen over de eerste verschijning van de Italiaanse lyricus van het klavier in onze hoofdstad bij Jazzamor : (041) 64.31.27.

ROB LEURENTOP

Het Willem Breuker Kollektief, makers van mooie mensenmuziek, op toernee in Vlaanderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content