Hoge en brede ramen halen licht en lucht naar binnen. Een haard, een eiken vloer, een extra verlichte kastenwand en subtiele Japanse trucs versterken de natuurlijke harmonie in deze kubus van glas en beton. Een gedroomde omgeving om te leren ontspannen.

Toen Leo Herrebosch in 1979 een oude hoeve kocht in Asse, kreeg hij er het uitzicht op de vijver van de plaatselijke visclub gratis bij. Hij wachtte lang om er iets mee te doen, maar vijf jaar geleden haalde hij er architect Marc Coppens d’Eeckenbrugge bij om het geheel drastisch te verbouwen : de hoeve ging bijna volledig tegen de grond, maar het uitzicht kreeg de hoofdrol en dat was de bedoeling : “Leo wilde een maximale relatie met de natuur”, verduidelijkt de architect. Dat was niet alleen belangrijk voor zijn eigen rust, maar vooral op momenten dat zijn huis dienst doet als werkruimte. Leo is immers ‘leer- en bewegingsarchitect’ : de filosoof geeft in zijn woonkamer een paar keer per week relaxatiesessies, meditatief stretchen, tai-ji en filosofie.

“Er moet hier dus voldoende ruimte zijn, maar tegelijkertijd moeten de mensen snel op hun gemak zijn als ze hier binnenkomen.” Alles wat de meditatie zou kunnen verstoren werd daarom aan het gezicht onttrokken : stopcontacten, boeken, keukentoestellen en zelfs het hout voor het houtvuur zitten weggeborgen in de witte kastenwand die tot aan het plafond reikt. Die werd uitgewerkt door het West-Vlaamse Obumex. “Het was de eenvoud en degelijkheid van de keuken die Obumex bijna tien jaar geleden samen met John Pawson ontwikkelde die mij zo erg aansprak”, zegt Leo. “De grote kastenwand en het zwevende keukenblok werden door hen op maat gemaakt.”

Een kast op wielen, een fauteuil, een salontafel, een smalle werktafel en twee stoelen zijn de enige losse meubelen die op de gelijkvloerse verdieping aanwezig zijn. Twee mobiele schilderijen van twee bij twee meter zijn multifunctioneel : ze zorgen voor de nodige privacy en de achterzijde kan worden gebruikt als projectiedoek voor films.

Een harmonieuze sfeer werd ook subtieler gecreëerd. “Het valt niet onmiddellijk op, maar één basismaat komt in het hele huis terug : vijftig centimeter”, legt de architect uit. “Dat principe is van de Japanse architect Tadao Ando, die zich inspireert op de maten van een tatami om zijn architectuur vorm te geven.” En dus zijn de ramen, muren en kasten 2,5 meter hoog, de tafel en bank een halve meter breed. Plafonds in glad bekist beton hebben een rasterpatroon van één bij twee meter. Dit patroon is de basis van de hele woning : de lijnen zijn doorgetrokken in de muren en het vaste meubilair. “Het zijn kleine details, maar ze brengen ritme en harmonie in het huis”, vindt architect Marc Coppens d’Eeckenbrugge.

Ook yin en yang spelen hun rol. Dat uit zich in het contrast tussen een eiken vloer en een betonnen plafond en tussen marmer en glas. Langs de kastenwand werd in het plafond een strook beton vervangen door glas, waardoor invallend licht van het dak tot aan de vloer loopt en zo de hele wand uitlicht. Dit wordt benadrukt doordat de kastenwand over de twee verdiepingen doorloopt. De bovenverdieping is qua afmetingen en afwerking identiek. Ook hier kunnen telkens twee driedelige schuiframen open, zodat aan twee kanten een opening van acht meter ontstaat. “Heerlijk om te slapen op warme zomernachten,” aldus Herrebosch, “al moet je de binnenvliegende vleermuizen er wel bij nemen.”

Een paravent van Paola Navone voor Gervasoni brengt scheiding tussen werk- en slaapzone. Het oosterse element in de Obumex-badkamer is de wastafel van wit Carrarisch marmer, die op maat werd gemaakt : “De bak refereert aan de rituele manier van wassen, met de handen helemaal in de kom.”

Maar er zijn ook hightech snufjes : een douchepaal bijvoorbeeld die Leo herinnert aan de tijd dat hij veel judo en karate deed en zich douchte in sporthallen. Of een bad op wielen : “Ik droomde ervan en Obumex heeft het gerealiseerd, met een afwerking in Corian. Om het bad leeg te laten lopen moet je het gewoon boven het afvoerputje van de douche zetten. En vol kun je het overal naartoe rijden : tot in de slaapkamer of voor het open raam.”

Door Leen Creve/ Foto’s Hilde Verbeke

De lak van de witte wandkasten uit mdf is dezelfde als die op de John Pawson-keukenkasten van Obumex.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content