PIERRE DARGE
...

PIERRE DARGEHet maken van goede producten volstaat niet altijd om succes te hebben, daarvan kan Mazda meespreken. Met de MX5, waarvan inmiddels 600.000 stuks zijn verkocht, bracht het de meest succesvolle roadster ooit op de markt. Tegelijkertijd blijft het verder experimenteren met de Wankel-technologie met als voorlopig hoogtepunt de RX7, een schitterende sportwagen die in ons land wegens gebrek aan bijval zeer snel werd afgevoerd. Volgens kenners was dat deels te wijten aan het ontbreken van een sterk imago en daarom hebben de Japanners besloten om met de komst van de Mazda 6 het merk opnieuw te definiëren. Het betreft een soort renaissance die eigenlijk een terugkeer naar de roots inhoudt en onderstreept wordt door een dynamisch design, krachtige motoren en een feilloze handling. De 6 is de opvolger van vijf generaties van de 626 die in 1978 debuteerde en vanaf de tweede generatie voorwielaandrijving had. Al bij een eerste aanblik wordt duidelijk dat op een elegant en dynamisch profiel werd gemikt, gekenmerkt door een naar achteren oplopende wigvorm. Onder de kap zitten vanaf juni drie benzinemotoren met zestien kleppen, van 1.8, 2.0 en 2.3 liter. In september volgt een 2.0 liter turbodiesel met een common rail van de tweede generatie, in twee versies. Die basis wordt in drie profielen verpakt: een vierdeurs sedan, een hatchback en een break.Opvallend aan de nieuwkomer is de binnenruimte die vooral in de breedte is uitgebouwd, maar ook de beenruimte achterin is groot. Opmerkelijk: dat ging niet ten koste van het koffervolume dat met 500 liter opvallend volumineus is, en dat is onder meer het gevolg van een ruimte besparende multilink-ophanging van het E-type. De Japanners zijn nogal fier op de zijkleppen in de koffer, waardoor je met een vingerknip de achterbank geheel naar voren kan doen kantelen, terwijl het zitgedeelte tegelijk een beetje naar voren schuift zodat een vlakke laadvloer ontstaat.Achter het stuur vallen twee met chroom omrande wijzerplaten op en een middenconsole in fake geborsteld aluminium. De stoelen geven prima steun en zijn in de hoogte verstelbaar. Het stuur is zowel axiaal als in de hoogte regelbaar.We concentreerden onze rij-indrukken op de 1.8-motor die allicht de populairste van de benzinemotoren wordt. Die bleek vanaf 2500 toeren niet alleen redelijk vinnig, opvallender nog waren de wegligging en de precieze besturing die de 6 tot een driver's car maken. Dat ook de veiligheid een prioriteit was, blijkt uit de serie-uitrusting. De passagierscel werd rondom een nieuwe structuur gebouwd die de impact beter absorbeert en de krachten vervolgens distribueert. Daaraan werden zes airbags toegevoegd, evenals vier schijfremmen, ABS met elektronische distributie van de remdruk evenals een dynamische stabiliteitscontrole. Het geheel is zonder meer aantrekkelijk en dynamisch, en vanaf 18.999 euro verkrijgbaar - maar zonder dat één duidelijk koopargument eruit springt. Of het moest het zoom-zoom-effect zijn waarover de marketingjongens de mond vol hadden, zonder dat we er iets van begrepen. Kader : Jeepers JamboreeVan 16 tot en met 20 mei wordt in het Franse Sedan de zestiende European Jeepers Jamboree georganiseerd, dé samenkomst voor alle eigenaars en enthousiastelingen van de Jeep - overigens een beschermde merknaam. De deelnemers leggen op vrijdag en zondag een parcours van zo'n 100 km af, waarvan 65 km off road. Op zaterdag worden op een trialparcours in Sedan een aantal spectaculaire behendigheidsproeven opgezet: voor de toeschouwers de ideale gelegenheid om de amateurs van het genre van dichtbij aan het werk te zien. Onder de 250 reeds ingeschreven deelnemers is de aanwezigheid van Pieter Van Doveren gesignaleerd, die in dit blad vooral vork en mes hanteert maar nu eens echt de handen uit de mouwen zal steken. Op vrijdag en zondag kan het publiek via openbare, verharde wegen de kunde van de deelnemers ook op een aantal spectaculaire punten naar waarde schatten. Geïnteresseerden en eigenaars van Jeeps die meer willen weten kunnen terecht op www.jeepersjamboree.org