JAPANSE OMMEKEER

Nissan Pivo 3. © PPI

Elk nadeel heeft zijn voordeel. De dramatische omstandigheden rond de kerncentrale van Fukushima dompelen Japan sinds 11 maart in een staat van gelatenheid die inmiddels heeft plaatsgemaakt voor creativiteit. De herhaaldelijke stroomonderbrekingen hebben de autoconstructeurs ertoe aangezet om de elektrische auto een nieuwe functie te geven : die van elektriciteitsleverancier. In Japan, waar een derde van de jongelui geen rijbewijs bezit, is het drummen voor een plekje. Daarom mikten de constructeurs tijdens de salon van Tokio vooral op kleine en elektrische voertuigen. Nissan stal de show met de Pivo 3, een elektrische stadsauto die dankzij het Automatic Valet Parking-systeem zelfstandig een parkeerplaats zoekt en erheen rijdt – zonder tussenkomst van de chauffeur. Als die z’n wagentje terug wil, stuurt hij een signaal uit met zijn smartphone en de Pivo 3 komt geheel zelfstandig aangereden. Omdat hij minder dan drie meter lang is, smalle achterbanden heeft, vier sturende wielen en elektromotoren in de wielen met een grote wieluitslag, kan hij keren in een straat die slechts vier meter breed is.

Dat een elektrische auto zijn eigenaar ook op een andere manier kan helpen, toonde Nissan met zijn Smart House of the Future. De batterijen van de elektrische Leaf kunnen onverwachte stroomonderbrekingen thuis opvangen. Omdat het huis ook over zonnepanelen en brandstofcellen beschikt, kan het geheel autonoom in zijn stroomaanvoer voorzien. In het slechtste geval wordt het twee dagen lang bevoorraad dankzij de batterijen van de Leaf.

Mitsubishi toonde eenzelfde idee in zijn MiEV House, waar de elektrische Miev een gezin van vier personen anderhalve dag van stroom kan voorzien. Het concept van de PX-MiEV II borduurt verder op de technologie van de hybride aandrijving, dit keer toegepast op een superzuinige SUV met vierwielaandrijving die een verbruik van minder dan 2 liter/100 km kan voorleggen. Het merk van de drie ruiten toonde ook een nieuwe, kleine personenwagen voor de globale markt, de Mirage. Die wordt aangedreven door een 1-liter-driecilinder-benzinemotor en moet minder dan 3 liter/100 km gaan verbruiken.

Suzuki is traditioneel een producent van compacte auto’s. Het merk pakte in Tokio uit met de Q-concept, een elektrische tweezitter met de zitjes in tandem, verpakt in een grappig, ovaal koetswerk met halfcirkelvormige deuren dat slechts 130 cm breed en 250 cm lang is. In het stuur is een uitsparing voorzien voor de gsm/navigatie en de flexibele achterzijde kan worden omgevormd tot een extra laadkoffer of een zitbank voor twee peuters. Bij de Regina staat dan weer een innoverend chassis centraal dat een forse gewichtsbesparing mogelijk maakt : de vierzitter die de toekomstige lijnen van het merk laat zien, weegt amper 730 kg. Een 800 cm3-motor met turbo drijft het geheel aan, dat met één liter benzine 32 km ver komt. Op de Alto werd een verdere evolutie van het start-stopsysteem ingebouwd. Als de bestuurder de wagen laat uitlopen, wordt de motor al bij 9 km/uur uitgeschakeld, een ingreep die bij het naderen van de verkeerslichten extra brandstof moet sparen.

Ook Daihatsu pakte uit met een elektrische tweezitter in tandem, de Pico, met transparante deuren en een lage instap. Het merk toonde ook nog de D-X, een kleine, open sportwagen die aangedreven wordt door een tweecilinderbenzinemotor met turbo.

Ook Honda kiest voor schaalverkleining en toonde in Tokio het concept van een 250 cm korte Micro Commuter, een elektrische driezitter die 90 km/uur haalt en een autonomie heeft van 60 km. Maar ook de hoekige N Box, een nieuwe serie van mini-auto’s die volgens het M/M-principe (man maximum / machine minimum) werd ontworpen, oogstte veel bijval.

Toyota wedt op verschillende paarden. De louter elektrisch aangedreven FT-EV III innoveert met zijn snelle oplaadtijd, maar moet het gezien zijn compacte afmetingen stellen met een beperkt lithium-ionbatterijenpakket waardoor de autonomie begrensd is tot 105 km. De FCV-R illustreert dan weer het geloof van het merk in de brandstofceltechnologie en de Japanners willen het model in 2015 zelfs op de markt brengen. Met die ‘propere’ techniek is de autonomie alvast geen probleem, want de FCV-R kan moeiteloos 700 km aan zonder bijtanken. De FUN-Vii tapt creativiteit uit een heel ander vaatje. Het koetswerk kan via een applicatie op de smartphone in een oogwenk van uitzicht veranderen, met een kleurrijk tafereel of een boodschap. Omdat de FUN-Vii middenin de maatschappij wil staan en interactief wil meespelen, zal hij met de infrastructuur van andere gebruikers kunnen communiceren zodat ongevallen kunnen worden vermeden en de bestuurder zelfs zal kunnen zien wat er om de hoek gebeurt.

Zelf reden we op de stand met de elektrisch aangedreven I-Real, een eenzitter die rechtopstaand of halfliggend kan worden ingesteld en zijn bestuurder met een maximale snelheid van 6 km/uur kan vervoeren. Om die elektrische mobiliteit in goede banen te leiden, is er het Smart Mobility Park, een soort tankstation waar elektrische fietsen, scooters en auto’s van energie worden voorzien en hun huurder via de smartphone geïnformeerd wordt over het oplaadproces.

Dat de conventionele technieken evenwel niet hebben afgedaan, demonstreert Mazda met zijn SKYACTIV-technologie die zowel op modellen met benzine als diesel kan worden toegepast. De Takeri wil een voorloper zijn van de volgende Mazda 6 en werd in Tokio voorgesteld met een zeer performante, propere dieselmotor met een uitzonderlijk lage compressie van 14:1, die samen met enkele andere ingrepen een besparing op het verbruik van twintig procent moet opleveren.

Subaru toonde een sportieve BRZ, met een compacte 2-liter-boxermotor en voorzien van een zuinige directe-injectietechnologie die door Toyota werd geleverd.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content