Stilistisch breekt de Suzuki Swift radicaal met het verleden, hij lijkt op het eerste gezicht geïnspireerd door de Mini. Die indruk wordt nog versterkt achter het stuur, je wordt er geconfronteerd met een schitterend mooie boordplank met verzonken toetsen. En op de weg geniet je directe besturing. En toch zijn de verschillen groot. Met zijn 369,5 cm is de Suzuki (ook in vijfdeurs) niet alleen 7 cm langer dan de Duitse Brit, maar ook nog eens 9 cm hoger. Dat laatste is jammer omdat...

Stilistisch breekt de Suzuki Swift radicaal met het verleden, hij lijkt op het eerste gezicht geïnspireerd door de Mini. Die indruk wordt nog versterkt achter het stuur, je wordt er geconfronteerd met een schitterend mooie boordplank met verzonken toetsen. En op de weg geniet je directe besturing. En toch zijn de verschillen groot. Met zijn 369,5 cm is de Suzuki (ook in vijfdeurs) niet alleen 7 cm langer dan de Duitse Brit, maar ook nog eens 9 cm hoger. Dat laatste is jammer omdat het de algemene verhoudingen een beetje bederft, het zorgt voor een hoge gordellijn met veel metaal en weinig glas. En toch vinden we de kleine Japanner een schitterende verschijning. Voorlopig is hij alleen met een 1.3 benzinemotor verkrijgbaar, binnenkort komt er ook een 1.3 diesel. Die kleine benzinemotor is aan een manuele vijfbak verbonden of (zoals in ons geval) aan een gerobotiseerde bak. Dat voorrecht kan alleen in de duurdere X-Tra-uitvoering. Zo'n optie is geen kwaad idee, want het ontkoppelingspedaal valt weg, terwijl de rijder toch de keuze behoudt tussen volledig automatisch (met de standen Economy of Normaal) en manueel schakelen. Opschakelen gaat door de pook naar zich te halen, naar een lagere versnelling schakelt men door de pook van zich weg te duwen. Een logische maar ongewone werkwijze : de meeste concurrenten doen het andersom. Het interieur is sober, smaakvol en overzichtelijk en werd nog goed afgewerkt ook. De rijdersstoel kan in de hoogte worden versteld, het stuur eveneens. De stoelen zitten behoorlijk goed en de ruimte achterin is verrassend groot voor zo'n compact. Het gevolg daarvan is dat de kofferruimte met 213 liter echt wel klein uitvalt. De motor is levendig en nerveus, maar met zijn geringe koppel is het wel nodig om hem hoog in de toeren te jagen om flink vooruit te komen. En dat kost brandstof. In de normale automaatstand schakelt hij bovendien erg traag, zodat we de meeste tijd in manueel reden en dan komt het Mini-gevoel weer opzetten. Met zijn directe besturing, zijn korte overhangen, brede spoor en zijn stevige ophanging, rijdt de Swift op toeren een beetje als een kart, maar stukken comfortabeler. Dat effect zou nog worden verhoogd als de auto wat lager had gelegen. Het grootste verschil zit 'm natuurlijk in de prijs. De manueel geschakelde basisversie van de Swift (1.3/92 pk) kost net geen 10.000 euro, terwijl de goedkoopste Mini (1.6/90 pk) al 15.150 euro kost. Die basisversie krijgt dubbele airbags vooraan, ABS met remkrachtverdeling, stuurbekrachtiging, maar niet het verstelbare stuur, noch de hoogteverstelling voor de rijder.Pierre Darge