In februari 1989 dook op het salon van Chicago een soort Engelse roadster uit de jaren zestig op. Hij zag er speels en licht uit en dreef, zoals het hoorde, de achterwielen aan. De MX-5 bleek evenwel van Japanse komaf en een creatie van Mazda. Het jaar daarop stond hij ook in Europa te koop. Onder een uiterlijk dat herinnerde aan de Lotus Elan uit de jaren zestig, stak een moderne aanpak met een zelfdragend koetswerk en onafhankelijk opgehangen wielen met vier dubbele driehoeken. Het sympathi...

In februari 1989 dook op het salon van Chicago een soort Engelse roadster uit de jaren zestig op. Hij zag er speels en licht uit en dreef, zoals het hoorde, de achterwielen aan. De MX-5 bleek evenwel van Japanse komaf en een creatie van Mazda. Het jaar daarop stond hij ook in Europa te koop. Onder een uiterlijk dat herinnerde aan de Lotus Elan uit de jaren zestig, stak een moderne aanpak met een zelfdragend koetswerk en onafhankelijk opgehangen wielen met vier dubbele driehoeken. Het sympathieke hebbeding woog net geen ton en werd aangedreven door de 1.6-litermotor uit de 323, voorzien van een dubbele bovenliggende nokkenas, een multipointinjectie en zestien kleppen. Vierentwintig jaar en twee generaties later is de MX-5 duidelijk herkenbaar gebleven, al zijn de klaplichten verdwenen. De wielbasis werd een stuk langer en het front is herwerkt met de typische Mazda-grille. Omdat veiligheids- en comfortverlangens hun tol eisen en er inmiddels een 1.8-litermotor werd gemonteerd, zet de MX-5 nu zo'n 1196 kg op de weegschaal. Dat is zo'n 200 kg meer dan het origineel. Toch is het gevoel van die Engelse roadster gebleven, al is de auto nu minder spartaans aangekleed. Het stuur is in de hoogte verstelbaar, de stoelen nog steeds niet. De karakteristieke lage zit is gebleven, maar het dashboard is geëvolueerd. De japanner doet het nog steeds met een manuele vijfbak. De auto heeft nu zowel ABS als ESP, dat evenwel volledig kan worden uitgeschakeld, maar de bredere sporen en de langere wielbasis hebben een deel van de speelsheid weggegomd. Het rijcomfort is er dan weer op verbeterd. De koffer werd iets ruimer. Verrassend genoeg mist de motor vooral in de lage toeren wat pit, en de vijfbak benadrukt dat euvel nog. De krachten worden iets te lineair opgebouwd, waardoor de acceleraties allesbehalve opwindend aanvoelen. En opwinding is toch wat je verwacht in zo'n roadstertje. U raadt het al : het mocht allemaal een tikkeltje pittiger - al blijft de MX-5 met zijn zeer persoonlijke design wel een prettig buitenbeentje. Mag het wat meer zijn, ga dan voor de 2.0-literversie met manuele zesbak.viercilinderbenzinemotor met een slagvolume van 1798 cm³ die via een manuele vijfbak de achterwielen aandrijft. maximumvermogen van 126 pk/ 93 kW bij 6500 toeren/minuut en maximaal koppel van 167 Nm bij 4500 t/m. 402,0 cm (l), 172,0 cm (br), 125,5 cm (h). 9,8 (stad), 5,6 (buiten stad), 7,1 (mix). 167 gr/km. 24.000 euro, plus 484,32 euro BIV. 305,71 euro. TEKST PIERRE DARGE