Curriculum vitae. Hij groeide op in Brussel, boven de winkel met atelier van zijn moeder, de ontwerpster Johanne Riss. Daar leerde hij wat een kledingstuk is, een garderobe, een silhouet. Hij was achttien toen hij "toch maar geen architectuur ging studeren in de VS" en op avontuur vertrok naar Oekraïne. "Ik ontmoette er veel mensen en werkte er in een oude stoffenfabriek waar ze uniformen maakten voor het Rode Leger. Van daar reisde ik naar India, om die stoffen van borduursel te voorzien. Maar ik heb ook siersm...

Curriculum vitae. Hij groeide op in Brussel, boven de winkel met atelier van zijn moeder, de ontwerpster Johanne Riss. Daar leerde hij wat een kledingstuk is, een garderobe, een silhouet. Hij was achttien toen hij "toch maar geen architectuur ging studeren in de VS" en op avontuur vertrok naar Oekraïne. "Ik ontmoette er veel mensen en werkte er in een oude stoffenfabriek waar ze uniformen maakten voor het Rode Leger. Van daar reisde ik naar India, om die stoffen van borduursel te voorzien. Maar ik heb ook siersmeedkunst gestudeerd. Ik wilde niet in de mode werken, maar ik was wel gefascineerd door al het vakmanschap dat ermee gepaard gaat. Van het een kwam het ander, en zo kreeg ik zin om zelf iets te creëren. Het resultaat is Jay Ahr." Zijn label. In 2005 gestart, onder de naam Jay Ahr, van J(onathan) R(iss). "Ik had het gevoel dat daar een verhaal in zat, een verhaal zonder grenzen." Zijn silhouet voor de herfst-winter 2013-'14. Een mini-jurk in combinatie met een gebreide trui, "die verwijst naar een gebouw van Zaha Hadid in Peking, een leeg gebouw, subliem". Een trui dus die "zeer technisch" is uitgewerkt, met "verwijzingen naar mijn borduursels, die je ook terugvindt bij andere silhouetten". Zijn signatuur. Het borduursel. In zijn collecties zowel als in de creaties die hij heeft opgehangen aan de kroonlijsten van zijn Parijse woning, in afwachting dat ze binnenkort worden tentoongesteld : pantsers van dieren die hij heeft bijgewerkt met kettingen, pailletten, stenen als vreemde mozaïeken die "een zeker verband hebben met gevechten, bescherming, esthetiek ook". Zijn kleurenpalet. Zwart en wit. "Er zijn duizend zwarten, er zijn duizend witten." Hijzelf vertoont zich overigens nooit in het zwart, maar altijd in marineblauwe tinten, die mooi verouderen, "hoewel ik me toch al wat forceer, want ik heb zopas een paar groene sportschoenen gekocht". Zijn huidige stek. "In Peking, in mijn atelier, mijn sublieme plek sinds december 2012, vind ik rust. Ik kan er werken aan de ontwikkeling en uitwerking van mijn borduursels, en wat minder voor de hand liggende wegen verkennen." Zijn winkels. In Parijs, rue du 29 juillet, tegenover de Tuilerieën, "want je bent nooit goed genoeg gevestigd". In New York, want "het is belangrijk er te zijn". En in Peking, waar hij zich "thuis" voelt. En dan is er nog Brussel, waar je zijn creaties vindt in de conceptstore Smets vanaf 3 september. Jay Ahr, Smets Premium Store, Leuvense-steenweg 650-652, 1030 Brussel. Win uw plaatsen voor de trunkshow van 3 september op facebook.com/knackweekendDOOR ANNE-FRANÇOISE MOYSON