De Fiat Croma is terug van weggeweest, nu als vrucht van een kortstondige samenwerking tussen GM en Fiat. Daardoor staat hij op het platform van de Opel Vectra, hij heeft er ook de ophanging en enkele benzinemotoren mee gemeen. Het design is van Giugiaro en zijn logo prijkt trots op de flanken, maar we kunnen beamen dat hij met de Croma een hoogvlieger heeft getekend : de Italiaanse gezinswagen kreeg een beetje een banaal uiterlijk mee. De vijfzitter oogt als een wat verhoogde break en is met zijn 4,75 meter al een lange verschijning. Zijn...

De Fiat Croma is terug van weggeweest, nu als vrucht van een kortstondige samenwerking tussen GM en Fiat. Daardoor staat hij op het platform van de Opel Vectra, hij heeft er ook de ophanging en enkele benzinemotoren mee gemeen. Het design is van Giugiaro en zijn logo prijkt trots op de flanken, maar we kunnen beamen dat hij met de Croma een hoogvlieger heeft getekend : de Italiaanse gezinswagen kreeg een beetje een banaal uiterlijk mee. De vijfzitter oogt als een wat verhoogde break en is met zijn 4,75 meter al een lange verschijning. Zijn ruime wielbasis van 2,70 meter onderstreept zijn roeping, die van een comfortabele gezinswagen met achterin ruim plaats voor drie en dat is tegenwoordig het vermelden waard. Ter kennismaking kiezen we de Croma met de 1.9 JTD turbodiesel van Fiat en die combinatie zet al een flinke 1630 kg op de weegschaal. Voeg daar (omwille van de zuinigheid) een wat lange eindoverbrenging bij en je verwacht een wat luie wagen. In de praktijk en dankzij de handgeschakelde zesbak vallen de acceleraties en het koppel nog mee, maar voor wie echt uit de sloffen wil schieten is het schakelen geblazen. Deze Croma voor de voorbeeldige huisvader mist de roeping van de sprinter. De nadruk ligt bij deze onopvallende Italiaan duidelijk elders : de uitstekende voorstoelen zijn in de hoogte verstelbaar en krijgen standaard een lendensteun mee, terwijl achterin zelfs de middelste passagier niets te kort komt. Ook het rijcomfort is voorbeeldig en de Croma neemt met gemak de oneffenheden van het wegdek. De kwaliteit van de interieurafwerking is opvallend verzorgd, en het geluid wordt goed weggefilterd. Alleen bij het aanslaan laat de motor een erg rauw geluid horen. Van een break verwachten we een grote functionaliteit en die vinden we hier slechts gedeeltelijk. De koffer is wel ruim met een homogeen volume, maar alleen de rugleuning van de achterbank kan worden weggeklapt, zodat een vlakke vloer een droom blijft. Wel kan de koffervloer in twee niveaus worden afgesteld. Op het vlak van de veiligheid noteren we niets dan goeds. De Croma krijgt standaard zeven airbags mee, onder meer een knie-airbag voor de chauffeur én actieve hoofdsteunen. ABS is standaard en stabiliteitscontrole ontbreekt alleen op de basisuitvoering. Op een gemengd parcours blijven we gemakkelijk onder de 7 liter/100 km, op de snelweg is 6,3 liter moeiteloos haalbaar. Deze goedmoedige en comfortabele Italiaan kost in zijn basisversie 23.100 euro. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1910 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 120 pk/88 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 280 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 475,6 cm (l), 177,5 cm (br), 160 cm (h) en 270 cm (wielbasis). Koffervolume : 490-1610 liter. Verbruik in liter/100 km : 7,9 (stad), 5 (buiten stad), 6,1 (mix). CO2-uitstoot : 160 gr/km. Prijs, inclusief btw : 23.100 euro, de BIV bedraagt 495 euro. Jaarlijkse autobelasting :324,55 euro. Andere versies : 2.2 (24.400 euro), 2.4 JTD (30.400 euro). pierre darge