Eeuwige popprinses en onvermoeibare stoeipoes, maar ook een zonnetje in huis en nog altijd het soort Neighbour dat je zonder aarzelen de huissleutels en het kattenvoer overhandigt : in het dubbelspel is Kylie (deze week vrijdag 47) koningin. Haar moeiteloze combinatie van kwetsbaarheid en erotiek herinnerde fotograaf Bert Stern reeds in de jaren negentig aan Marilyn Monroe. De puberale permanent en de smeerolie van Charlenes garage gingen toen de deur uit, in de plaats daarvan kwamen hotpants, korsetten en over the top jurken, een en al veren, kant, pailletten en bladgoud.
...

Eeuwige popprinses en onvermoeibare stoeipoes, maar ook een zonnetje in huis en nog altijd het soort Neighbour dat je zonder aarzelen de huissleutels en het kattenvoer overhandigt : in het dubbelspel is Kylie (deze week vrijdag 47) koningin. Haar moeiteloze combinatie van kwetsbaarheid en erotiek herinnerde fotograaf Bert Stern reeds in de jaren negentig aan Marilyn Monroe. De puberale permanent en de smeerolie van Charlenes garage gingen toen de deur uit, in de plaats daarvan kwamen hotpants, korsetten en over the top jurken, een en al veren, kant, pailletten en bladgoud. De glamoureuze attributen werden een handelsmerk, net als het plagerige, maar uiteindelijk onschuldige en goedlachse imago. De dood van ex-vriend Michael Hutchence in 1997, de ups en downs van haar carrière en liefdesleven, de veelbesproken strijd tegen borstkanker in 2005 : in haar zorgeloze, opgewekte wereld valt er geen spoor van te bekennen. Liefde op het eerste gezicht ? Geluk en witte tanden voor iedereen ? Kylie verkoopt het zonder verpinken. Dat de Australische die blijheid en normaliteit ook naast het podium uitstraalt, bleek vorig maand ook in Berlijn, bij de voorstelling van haar campagne en gezamenlijke collectie met slipjesfabrikant Sloggi. De zoveelste samenwerking op haar cv, na onder meer projecten met Karl Lagerfeld, Dolce & Gabbana en Jean Paul Gaultier, badmode bij H&M, een parfumdeal met Coty, en een eigen lingerielijn. Ook een retrospectieve van haar garderobe in het V&A (2007) en uitgaven als Kylie Fashion (2013) onderstreepten haar faam als stijlicoon. "Ik had nooit de ambitie om beroemd te zijn", vertelt Kylie, die wereldwijd zeventig miljoen albums verkocht en vanaf deze week ook in de rampenfilm San Andreas te zien is. "Ik treed gewoon graag op, dat is sterker dan mezelf. Ja, er zijn dagen waarop ik graag onzichtbaar zou willen zijn, maar uiteindelijk neem ik de ongemakken er graag bij. Ze maken alledaagse dingen als een bezoek aan de apotheker spannend." Het helpt dat ze met 1.52 meter klein is en op zulke momenten onopvallende kleren draagt, zegt de Showgirl. "Ik hou enorm van mode en het contact met ontwerpers, maar veel van mijn podiumoutfits zitten allesbehalve comfortabel. In mijn vrije tijd staat comfort dus voorop en draag ik thuis gewoon een jogging. Back to basics, om met mijn twee voeten op de grond te blijven staan. Veel mannen kunnen moeilijk omgaan met mijn roem, maar geloof me : uiteindelijk ben ik maar een gewoon meisje. Een meisje dat van opwinding en afwisseling houdt en droomt van een maatje met wie ze dingen kan beleven (lacht)." Bijna tien jaar na haar laatste behandeling tegen borstkanker blijft het icoon nog steeds op de vlakte over de impact van de ziekte. "Destijds probeerde ik gewoon door te gaan met mijn leven, ook al is niets ooit nog zoals het was. Wellicht relativeer ik meer dan vroeger en besef ik meer dan ooit dat alles en iedereen voortdurend verandert. Uitspraken over wat een 'normaal leven' is, doe ik niet meer. De enige raad die ik andere vrouwen met borstkanker kan geven, is om je niet koste wat het kost sterk te houden. Gun jezelf je moeilijke momenten, net als de steun van anderen. Je omgeving wil je vertroetelen, laat dat dan ook toe." Hoe dan ook brengt elke leeftijd nieuwe uitdagingen met zich mee, zucht Kylie even later. "Zo vind ik het nu enorm vervelend dat journalisten telkens weer over mijn leeftijd beginnen, alsof ik daar iets zinnigs over kan zeggen. Hou het er maar op dat ik wellicht niet zo hard veranderd ben. Ik bega nog steeds stommiteiten, ik ben nog steeds een hopeloze romanticus, en zoals elke vrouw heb ik zekere en onzekere momenten. Wat het optreden betreft, ben ik wel gegroeid. Ik voelde me nog nooit zo op mijn gemak op een podium." Het geheim van haar figuur en derrière, die beide dit najaar de nieuwe Sloggicampagne opfleuren ? "Ik ben geen sportief type, maar ik geloof in zelfmatiging. Ik ontzeg mezelf dus niets, maar ik overdrijf ook niet. Op dat vlak heb ik wellicht de Franse mentaliteit : een beetje van de dingen waarvan je houdt, dat houdt een mens gelukkig." Info : www.sloggi.com.WIM DENOLF