Maison Charles oogst wereldwijd succes met lampen verfraaid met glanzende ananas-, palm- en schelpmotieven. Niet bij Jan Modaal, maar bij de beau monde. "We kunnen uiteraard de namen niet geven van onze klanten," merkt Michael Wagner op, "maar we leveren aan koningshuizen en staatshoofden die hun naam liever niet gepubliceerd zien. Negentig procent van onze productie is bestemd voor de export over de hele wereld. We werken samen met gerenommeerde decorateurs uit Oost en West."
...

Maison Charles oogst wereldwijd succes met lampen verfraaid met glanzende ananas-, palm- en schelpmotieven. Niet bij Jan Modaal, maar bij de beau monde. "We kunnen uiteraard de namen niet geven van onze klanten," merkt Michael Wagner op, "maar we leveren aan koningshuizen en staatshoofden die hun naam liever niet gepubliceerd zien. Negentig procent van onze productie is bestemd voor de export over de hele wereld. We werken samen met gerenommeerde decorateurs uit Oost en West." De exclusieve stijl van Maison Charles is nu een hype. Het begon bij modelui die zich graag inspireren op de designers van de jaren veertig en vijftig, zoals Raf Simons. De Belg loopt hoog op met de interieuriconen Jean Royère, Jacques Adnet en André Arbus. Ook Amerikaanse decorateurs, die de stijl van Maison Charles French Style noemen, zorgen mee voor de revival. De ontwerpen van deze lampen zijn helemaal niet nieuw. Maison Charles werd in 1908 opgericht door Ernest Charles, en maakte aanvankelijk nabootsingen van antieke lichtarmaturen. Zijn opvolgers, Jacques, Laurent en Chrystiane Charles, verruimden de collectie met exotische modellen die het ook nu weer schitterend doen. De succesontwerpen stammen uit de jaren zestig en zeventig, en werden toen ontwikkeld voor de Amerikaanse en Arabische jetset, die nu nog steeds klant zijn. Het gaat om bronzen lampen in de vorm van lotusbladeren, dennenappels, ananassen, papyrusbladeren, schelpen of orchideeën. Ook destijds waren ze best prijzig, omdat het Maison Charles nooit voor massaproductie koos. De collectie wordt nog steeds artisanaal vervaardigd. "Daarom blijven we bewust een klein bedrijf, we werken met niet meer dan veertien man. Voor een exclusieve productie mag je met niet meer zijn. De meeste stukken zijn maatwerk. Decorateurs kunnen ook iets laten maken naar eigen ontwerp", aldus Wagner. De basisvormen worden gegoten in brons en daarna geciseleerd, verguld, verzilverd en gepatineerd in het Parijse atelier. "Technisch gezien gebruiken we precies dezelfde technieken als juweliers, waardoor de productie veel tijd in beslag neemt. Soms werken we meer dan een à twee weken aan één lamp. Elk stuk wordt ook gemerkt en voorzien van een certificaat. Veel interieurontwerpers gebruiken een enkel stuk uit de collectie van Maison Charles als een signatuur in een interieur. Alsof ze het interieur een juweel laten dragen." Het huis heeft zijn revival deels te danken aan de vintage antiquairs die deze lampen sinds enkele jaren zoeken. Dat deden ze aanvankelijk heel stilletjes, om geen aandacht te trekken van de concurrenten. Tot voor kort kon je, als je geluk had, zo'n antieke Charleslamp kopen voor het spreekwoordelijke prikje. Nu hoest je er al snel een paar duizend euro's voor op, of meer. Ook de herwaardering van decoratie in het interieur speelt een rol. Nadat jarenlang het minimalisme en sobere, natuurlijke bouwmaterialen de boventoon voerden, hunkeren veel ontwerpers nu naar drukke decoraties, rijke materialen en gouden accenten. De exclusieve lampen van Charles hebben net dat tikje overdreven uitstraling dat het hedendaagse inte-rieur speels en ontspannen maakt. Een en ander past in de hernieuwde waardering voor het surrealisme. Kunstenaars als Joan Miró, Salvador Dalí, Man Ray en de broers Diego Giacometti zijn weer in. Modeontwerpers zijn gek op hun werk. Sculpteur Felix Agostini (1910 - 1974), die samenwerkte met Giacometti, ontwierp voor Maison Charles in de jaren vijftig en zestig schitterende lampen in de vorm van menselijke silhouetten, die ook weer volop worden geproduceerd. Info : www.charles.fr. DOOR PIET SWIMBERGHE