Trouwe lezers van deze rubriek weten dat autoconstructeurs nogal vlot omspringen met het woord innovatie en om de haverklap zogenaamd nieuwe concepten lanceren. Deze week is Opel aan de beurt, dat zich de voorbije jaren verdiepte in de flexibiliteit van het interieur en met de Flex-systemen voor Zafira en Meriva een zinvolle bijdrage afleverde. Ook met de Signum staat de betere benutting van het interieur centraal, al kan men bezwaarlijk van een revolutie spreken.
...

Trouwe lezers van deze rubriek weten dat autoconstructeurs nogal vlot omspringen met het woord innovatie en om de haverklap zogenaamd nieuwe concepten lanceren. Deze week is Opel aan de beurt, dat zich de voorbije jaren verdiepte in de flexibiliteit van het interieur en met de Flex-systemen voor Zafira en Meriva een zinvolle bijdrage afleverde. Ook met de Signum staat de betere benutting van het interieur centraal, al kan men bezwaarlijk van een revolutie spreken. De Signum is een Vectra met een 13 centimeter langere wielbasis, dat duidt erop dat de constructeur mikt op extra comfort voor de inzittenden. Tegelijkertijd is de auto slechts 4 cm langer dan de Vectra. Wie een Vectra-break verwacht, wordt door de ontwerpers meteen teruggewezen. Die break komt er later, neemt de wielbasis van de Signum over, maar zal een stuk langer uitvallen, zodat ook het laadvolume kan toenemen. De Signum is dus een hybride die in de eerste plaats tegemoetkomt aan de behoeften van de passagiers achterin. Die krijgen royaal veel beenruimte, dat is niet zo evident in een autowereld waar het knokken is om centimeters. Behalve die extra ruimte tref je achterin ook meer moduleerbaarheid aan. Het FlexSpace-systeem laat de twee stoelen achterin individueel over een lengte van 13 cm verschuiven. De rugleuning kan over dertig graden worden versteld en tussen beide stoelen is ruimte gelaten voor een smalle derde passagier. Interessanter wordt het als je dat derde zitje wegklapt, dan ontstaat een combinatie van bekerhouders en armsteunen. Die vrij praktische configuratie wordt nu verder aangevuld met een Travel Assistant (om namen zitten marketingjongens niet verlegen). In feite gaat het om een soort koeltas die men op de achterconsole vastklikt en waarin naast het koelvak ook twee vouwtafeltjes zitten, een houder voor een dvd-speler en een aansluiting voor een Twin Audio-module. Met die aanvullende optie kunnen de passagiers achterin via hoofdtelefoons elk naar een eigen radioprogramma of cd luisteren. De Twin Audio wordt in optie ook zonder de Travel Assistant aangeboden. Die Travel Assistant is een prima initiatief, maar staat wel als een wat te groot uitgevallen blok tussen de passagiers en is van weinig aantrekkelijk materiaal gemaakt. Om de functionaliteit van de Signum verder te benadrukken, zorgen de dichtgeklapte zitjes achterin voor een verlengde, vlakke laadvloer. Ook de passagiersstoel voorin kan worden dichtgeklapt, wat het laadcompartiment flink uitbreidt. Een geïntegreerde plafondconsole is onderverdeeld in vijf compartimenten en daarin kunnen zonnebrillen, gsm en andere kleine spullen een plaats vinden. De aandachtige lezer heeft het al begrepen : de Signum is een bijzonder functionele en moduleerbare auto, die door Opel als een business express wordt omschreven. De Signum-klant krijgt in de toekomst de keuze tussen drie benzinemotoren, waaronder een 2.2 met directe benzine-injectie, en vier turbodiesels waaronder een eerste V6 van Isuzu-origine, die we al eerder in de Saab aantroffen. Verscheidene van die motoren worden standaard aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld. Zelf gaan we met die V6 CDTI op weg, gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. Dat blijkt een pittige, en toch zuinige combinatie die in het Berlijnse stadsverkeer voor een ontspannen rit zorgt. Wel blijkt de Signum behoorlijk stevig afgeveerd, zelf vinden we dat echter geen probleem en het weggedrag vaart er wel bij. Signums zijn er vanaf 24.000 euro en daarin zit het volledig aanbod van veiligheids- en comfortfuncties (waaronder het FlexSpace, acht airbags, het ESP Plus stabiliteitsprogramma). Vanaf de herfst komt daar in optie het AFL (Adaptive Forward Lighting) met bi-xenon technologie bij, een verlichtingssysteem dat twee belangrijke veiligheidsfuncties combineert : een dynamisch bochtlicht en een statisch afslaglicht voor scherpe bochten en kruispunten. pierre darge