Nooit was het aanbod aan lingerie gevarieerder en verleidelijker dan nu. Evengoed als kleding is het onderhevig aan modetendensen. Claire Terentiev, stijlverantwoordelijke van Chantelle, legt uit hoe een collectie tot stand komt.

Inspiratie, daar begint het telkens opnieuw mee”, lacht ClaireTerentiev, directrice de style van het lingeriemerk Chantelle, al meer dan 60 jaar synoniem met esprit couture en Franse allure. “Twee keer per jaar zit je voor een wit blad en begin je vanaf nul. Vooruitkijken is de boodschap, het hele productieproces van een nieuwe collectie neemt zo’n anderhalf jaar in beslag. Dat betekent dat ik op dit ogenblik bezig ben met de lente/zomercollectie 2012. Wat mij in hoge mate inspireert, zijn de haute-couturecollecties. Hoe exclusief die kleding ook is, ze is een goede barometer voor de tijdgeest. In 2009 bijvoorbeeld, zag je hoe de grote couturiers als reactie op de crisis in frivoliteit vluchtten en naar felle kleuren grepen. Wat in de hautecouturecollecties voor herfst/winter 2010 heel erg opviel, was de esprit lingerie met veel kant en broderie in de bovenkleding. Voor ons is dat natuurlijk formidabel. Zo’n hypervrouwelijk, sensueel universum, dat is ons domein.”

Het spreekt vanzelf dat Claire ook de prêt-à-porterdefilés bijwoont tijdens de modeweken in Milaan, Parijs, Londen en New York. “Uit die rijkdom aan ideeën puur ik de tendensen waarmee we binnen de filosofie van Chantelle aan de slag kunnen. Het spreekt vanzelf dat ik daarbij nauw samenwerk met de marketingafdeling. Ik reis ook veel om te luisteren naar de vereisten van de plaatselijke markt. Zo was ik onlangs in de VS, onze grootste markt, en in Thailand en Taiwan, waar we ook een filiaal hebben. Elke markt heeft zijn eigen behoeften. In Duitsland is er bijvoorbeeld, veel meer dan in andere landen, vraag naar wit in de collecties. Wat het in België goed doet, zijn bh-bandjes die om de hals bevestigd worden, onder een halterjurk bijvoorbeeld. Maar ook zichtbaar, in broderie, als omlijsting van een mooi decolleté.”

Materialen

De volgende stap is de keuze van materialen voor de bh’s, slipjes, body’s en corselets. “Daarvoor maak ik een samenvatting van alle tendensen voor onze producenten van kant en broderie. Die leveren dan schetsen op papier die op hun beurt resulteren in stalen. De gekozen motieven zijn exclusief voor Chantelle. De productie van kant en broderie gebeurt in heel specifieke regio’s. Onze kant, de zogenaamde dentelle Leavers, komt uit de buurt van Calais. De oorsprong van de industrie ligt namelijk in Engeland. Broderie komt dan weer uit Italië en de streek van Sankt Gallen in Zwitserland.”

In een klein confectieatelier gaat een team van modellisten met de stalen aan de slag. “Een bh is nu eenmaal niet groot, het is belangrijk om te zien of een motief goed tot z’n recht komt op zo’n klein oppervlak. Om een bh samen te stellen zijn naargelang het model dertig à veertig bewerkingen nodig. Het duurt ongeveer één dag om een prototype te maken. Uit alle prototypes wordt dan een selectie gemaakt die aan de filialen van de verschillende markten wordt voorgesteld. Daarbij winnen we ook het advies van consumenten in. Op die manier wordt de uiteindelijke collectie samengesteld. Ze wordt op de hoofdzetel gepresenteerd in aanwezigheid van PDG (het Franstalige equivalent van CEO) Patrice Kretz, die de finale goedkeuring geeft.”

Daarmee is de kous nog niet af : eens de collectie groen licht krijgt, begint het op punt stellen van de modellen in de Parijse ateliers. “Bij Chantelle hechten we immers niet alleen veel belang aan de esthetiek maar ook aan de pasvorm. Zowel bij een cupmaat A als bij een cupmaat H moet het draagcomfort optimaal zijn. De tijd dat de modellen voor grote maten vooral op functionaliteit gericht waren, is voorbij. Nu heb je tot maat F verleidelijke balconnet cups, wat een grote technische vaardigheid vereist. Ook dat draagt bij tot het lange productieproces.”

Tendensen

De tendensen voor dit najaar ? Nog meer dan anders een haute-couture-uitstraling, met handgenaaide accenten en speciale borduurtechnieken. De trend van de zichtbare lingerie zet zich door, met bijvoorbeeld bustiers met satijn en kant in twee kleurnuances of een vleugje lurex gedragen onder een smokingjasje. In het kleurpalet krijgt zwart concurrentie van tinten als nachtblauw, brons, kaki en elektrisch paars, of wordt het gecombineerd met robijnrood voor een glamoureus effect. Chantelle is ook altijd sterk geweest in nude-tinten. De tendens is die elk seizoen te nuanceren, van ivoor, champagne, taupe tot poeder- en oudroze. Deze winter roept het nude-palet beelden op van een chique safari. Die etnische trend zet zich in de zomer van 2011 pas goed door, dat kan ik nu al verklappen.”

Info www.chantelle.com

Door Linda Asselbergs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content