Durf deze mannen geen gadgetfreaks te noemen, want “dat klinkt zo nerdy”. Oké dan, vier ‘gadgetliefhebbers’ kozen hun lievelingsspeeltje. Pardon, hun favoriete technologische snufje.

Luc ‘iPhone’ Philippi

U koos voor de iPhone.

Philippi : “Ik ben een superfan van het toestel, omdat het me meer levenskwaliteit bezorgt. Het is een schat aan informatie aan mijn vingertoppen : foto’s, muziek, internet, e-mail en adresboek. Als ik tijdens een gesprek iets wil illustreren, haal ik ‘m altijd boven. Binnen de 5 seconden kan ik een filmpje op YouTube tonen, snel een nieuws- update lezen of iets opzoeken op Wikipedia. Ik zou niet zonder kunnen.”

Is het ook nuttig voor uw business ?

“Voor professionele mails en agendafuncties gebruik ik mijn BlackBerry. Ik heb altijd twee toestellen op zak : links mijn BlackBerry, rechts mijn iPhone. Ik hou dat het liefst gescheiden.”

Hebt u voor uw kinderen ook een iPhone meegebracht uit Amerika ?

“Nee, maar ze zijn er wel jaloers op. Mijn kinderen zullen de komende decennia ongetwijfeld nog enorme technologische evoluties meemaken. Onze fantasie is te beperkt om te voorspellen wat op zeer korte termijn allemaal mogelijk zal zijn.”

Was u altijd al een gadgetliefhebber ?

“Ik ben van nature erg nieuwsgierig. Als kind droomde ik ervan om Q te worden, de gadgetmaker uit de James Bondfilms. Ik was een van de eersten in ons land die gps én een overhead display in de auto wou. Binnenkort ben ik trouwens aan een nieuwe wagen toe. De autogadgets kiezen wordt weer een spannende zoektocht !”

Bart ‘Pleo’ De Waele

Wat voor een gadget is dít ?

De Waele : “Dit is Pleo, een intelligente robotdino. Hij reageert op prikkels, leert bij, toont emoties en kan gevoelens uitlokken bij de gebruiker. Er zit geen handleiding bij dit beest : wat allemaal in zijn geprogrammeerde gedrag zit, moet je zelf uitzoeken. Pleo, Nabaztag, Tux Droid : het zijn allemaal voorbeelden van Intelligent Companions. Noem het geavanceerde versies van de Furby en Tamagotchi. Met dat verschil dat Pleo niet sterft als je hem niet tijdig voedert.”

Mogen we u een geek noemen ?

“In mijn bedrijf Netlash sta ik inderdaad zo bekend, ja. Voor mij is geek geen scheldwoord. Het is iemand die permanent nieuwsgierig is naar nieuwe technologieën om ze uit te proberen. Ik ben snel mee met de nieuwste trends, maar ik ben geen nerd : ik heb een vrouw, twee kinderen en een gezonde vriendengroep.”

Gadgets hebben het imago nutteloos te zijn. Bent u het daarmee eens ?

“Soms missen ze inderdaad praktisch nut, maar ze geven vaak een nieuwe denkwijze of een trend aan. Mij interesseert vooral : waar gaat de technologie van morgen naartoe ?”

Antwoordt u zelf maar.

“Gsm’s worden een soort laptop in broekzakformaat. En 2008 wordt het jaar van de geek : technologie is definitief een noodzakelijk deel van ons leven geworden. Vroeger was mobiel bellen en e-mail iets voor rijke busi-nessmensen, nu heeft iedereen gsm, sms, e-mail, internet en gps nodig om te functioneren.”

www.netlash.com

Paul ‘Wii’ Van Cotthem

Uw lievelingsgadget ?

Van Cotthem : “De Nintendo Wii, volgens mij dé game-console van de toekomst. De draadloze controller registreert de bewegingen van je hand. Je kan er dus ‘live’ mee baseballen, golfen of tennissen. Heel slim van de Nintendomarketeers om een andere marktbenadering dan PlayStation of XBox te kiezen. De Wii werkt immers drempelverlagend : niet-gamers, kinderen, vrouwen én oudere mensen kunnen ermee spelen. En het is nog goed voor hun conditie ook.”

Uw grootste miskoop ?

“Ik betaalde ooit 120.000 frank voor een externe harde schijf van ocharme 5 megabyte. In de jaren tachtig was ik een echte early adopter. Ik wou alle nieuwe snufjes meteen kopen en uittesten. Nu laat ik me niet meer vangen aan hypes. Ik koop nu alleen nog gadgets met praktisch nut.”

Gadgets hebben een slecht imago : gemaakt door nerds, voor nerds.

“Ja, en de meeste zíjn ook gebruiksonvriendelijk, niet ontworpen voor vrouwen, te duur én snel verouderd. Vergelijk ze met een Zwitsers zakmes : ze kunnen van alles een beetje, maar niks goed. Terwijl de definitie van een goed gadget voor mij is : een apparaatje dat maar een paar functies heeft, die perfect marcheren.”

Waarom zijn gadgets een mannenzaak ?

“In de oertijd waren mannen jagers. Wie de beste tools had, kon het snelst dieren vangen. Oervrouwen kozen de beste jagers om kinderen mee te verwekken. Constant zoeken naar de nieuwste wapens – de snufjes van toen – zit in het mannen-DNA. Nog steeds zijn gadgets statussymbolen om mee pronken.”

www.turnleaf.be

Chris ‘Thermomix’ Van Roey

Een culinair gadget : een verrassende keuze.

Van Roey : “Mijn vrouw en ik volgen de nieuwste culinaire trends op de voet. Moleculair koken bijvoorbeeld. De thermomix is voor mij even onmisbaar als een computer of internet. Soep mixen, saus maken, deeg kneden, groenten stomen : dat toestel staat elke dag aan.”

Hoe ver gaat uw liefhebberij ?

“Ik hoor tot die 0,001 procent mensen die handleidingen lezen en alle functies van een toestel willen kennen. Maar eenmaal ik weet hoe het werkt, is de lol eraf. Een echte gadgetlover kickt op premature technologie. We kopen snufjes te snel en betalen er altijd te veel voor.”

Wat is het ultieme gadget ?

“Dat bestaat niet, de technologie evolueert te snel. Een ultiem apparaat dat alles kan, is trouwens gevaarlijk : als het kapot is, kan je niks meer. Sommige iPhonegebruikers klagen bijvoorbeeld dat er geen gps of UMTS op zit. Ik denk dan altijd : en het is ook geen scheerapparaat en je kan er ook je huis niet mee poetsen.”

Hoeveel spendeert u jaarlijks aan gadgets ?

“Ik wíl het echt niet weten. En het ergste is, mijn verlanglijstje blijft maar groeien. Nu wil ik USB-batterijen, een plasmascherm, een iPod Touch en een iPhone. Mijn zotste aankoop ? Een draagbaar – zeg maar versleurbaar – gps-toestel, in 1992 gekocht voor 65.000 frank. Maanden had ik ervoor gespaard. En toen ik het had, was ik de koning te rijk. Onlangs heb ik het trouwens verkocht, met spijt in het hart.”

www.thehouseofbrands.be

Tekst Thijs Demeulemeester I Foto’s Charlie De Keersmaecker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content