Het is geen intellectualistische avant-garde en geen ode aan de eeuwige schoonheid. Geen yuppieachtige drukdoenerij, maar ook geen strak minimalisme. En nog minder een psychedelisch kleurenfeest of juist een opeenstapeling van doffe tinten. Toch is de Marnistijl een beetje van dat alles tegelijk. De unieke kledingtaal maakt dit luxelabel sinds enkele seizoenen tot een van de invloedrijkste modemerken. Die status wordt bevestigd door modeminnende beroemdheden als Reese Witherspoon, Lou Doillon en Kirsten Dunst, die allemaal zweren bij het chic with a twist van Marni. Consuelo Castiglioni, oprichtster en al vijftien jaar artistiek directeur van het Italiaanse modehuis, trekt zich weinig aan van deze vleiende bijval. Ze verlegt het accent graag naar een essentiëler niveau : dat van het plezier "kleding te ontwerpen zoals ik die zelf graag zou dragen", zonder zich blind te staren op de heersende trends. Haar lichte, frisse stijl geeft haar creaties een uniek karakter : ingetogen en gewaagd tegelijk.
...

Het is geen intellectualistische avant-garde en geen ode aan de eeuwige schoonheid. Geen yuppieachtige drukdoenerij, maar ook geen strak minimalisme. En nog minder een psychedelisch kleurenfeest of juist een opeenstapeling van doffe tinten. Toch is de Marnistijl een beetje van dat alles tegelijk. De unieke kledingtaal maakt dit luxelabel sinds enkele seizoenen tot een van de invloedrijkste modemerken. Die status wordt bevestigd door modeminnende beroemdheden als Reese Witherspoon, Lou Doillon en Kirsten Dunst, die allemaal zweren bij het chic with a twist van Marni. Consuelo Castiglioni, oprichtster en al vijftien jaar artistiek directeur van het Italiaanse modehuis, trekt zich weinig aan van deze vleiende bijval. Ze verlegt het accent graag naar een essentiëler niveau : dat van het plezier "kleding te ontwerpen zoals ik die zelf graag zou dragen", zonder zich blind te staren op de heersende trends. Haar lichte, frisse stijl geeft haar creaties een uniek karakter : ingetogen en gewaagd tegelijk. Begin jaren negentig ontwierp Consuelo een kleine collectie voor Ciwi Furs, het prestigieuze Italiaanse modehuis dat was opgericht door haar schoonvader en merken als Prada, Dior en Vuitton tot zijn klanten mocht rekenen. Na twintig jaar voorspoed was het familiebedrijf net in een dip beland als gevolg van het antibontsentiment dat als een tsunami de catwalks overspoelde. Gesteund door haar echtgenoot Gianni, directeur van het bedrijf, besloot Consuelo in de tegenaanval te gaan. Ze wou het zwaar omstreden bont een ander imago bezorgen en het behandelen als elk ander materiaal. Naar hartenlust begon ze te experimenteren met kleuren en stoffen. Het werd een succes. Bont kreeg een alledaagser karakter en verdween uit de taboesfeer. Gianni Castiglioni en haar zus Marina zagen wel brood in dit project. In 1994 richtten ze Marni op (een samentrekking van hun voornamen), met Consuelo als artistiek directeur. Het merk is inmiddels wereldwijd actief en slaagt erin onafhankelijk te blijven van de grote modehuizen. Consuelo hecht daar ook belang aan : "Onze status als familiebedrijf biedt ons volledige creatieve vrijheid". Consuelo Castiglioni : Ik denk dat vrouwen die voor ons merk kiezen een verfijnde kledingsmaak hebben. Ze laten zich niet door trends leiden maar streven naar een sterke uitstraling. Ze staan open voor gedurfde ontwerpen en opvallende combinaties van kleuren en motieven. U werkt graag met natuurlijke materialen en technieken en deinst niet terug voor combinaties van kleuren en motieven. Is dit typerend voor Marni ? De stoffen vormen altijd het uitgangspunt van mijn creaties. Al die verschillende effecten, kleuren en texturen fascineren me enorm. Toen ik net voor Marni begon, concentreerde ik me vooral op dessins en verwerkte ik die naast of over elkaar in mijn ontwerpen. Het is ongelooflijk hoe je met stoffen tot heel praktische oplossingen kunt komen. De stijl en de details zijn inderdaad veranderd. Dat komt doordat ik nu met andere ogen naar de materialen, structuren, kleuren, dessins en details kijk. De ziel van Marni blijft aanwezig maar om te kunnen groeien moet een merk zich creatief ontwikkelen. Het moet nieuwe wegen durven inslaan. Alles waarmee ik in aanraking kom. Kunst, fotografie, behang, een land of een boek... Het leven op zich is al een onuitputtelijke bron van inspiratie. Soms wordt mijn creativiteit geprikkeld door een lapje stof. Ik houd van evenwichtige contrasten. Sommige combinaties leveren per creatie een verschillend effect op. Als u geen ontwerpster was, wat voor werk zou u dan doen ? Geen idee ! Als meisje wist ik al precies wat ik aan wilde trekken. Ik ben van Lugano (Ticino, in Zwitserland) naar Milaan verhuisd. Daar ben ik aan de slag gegaan als modeadviseur en heb ik mijn echtgenoot Gianni Castiglioni ontmoet. Samen hebben we Marni opgericht. Zo kon ik van mijn hobby mijn werk maken. Ik wilde de elegantie van moderne haute couture combineren met de pit van de popcultuur. Mijn inspiratie heeft fijne ontwerpen met een boeiend effect van contrasten en overlappingen opgeleverd. Ik heb me gericht op geometrische vormen, rondingen, ruiten, diamanten, strepen, combinaties van felle en zachte kleuren en een samenspel tussen abstracte vormen en opvallende details. Daarbij heb ik exclusieve en ingetogen texturen gebruikt van brokaat en macramé, organdie en jacquard van verschillend gewicht. In de lente-zomercollectie 2009 duiken voor het eerst ook oorbellen op. Uitvergrote bloemblaadjes flirten met spectaculaire kettingen en worden weerspiegeld door bovenmaatse armbanden. Ik heb accessoires altijd beschouwd als een fundamenteel en ultiem onderdeel in het voorkomen van een vrouw. Ze zijn het kleinste detail waarmee je een totaal andere look kunt creëren. Sinds de introductie van de accessoires in 1999 is het aandeel ervan steeds verder toegenomen tot dertig procent van de totale omzet. Absoluut. Er zijn inmiddels ook al accessoireboetieks geopend in Madrid, Okinawa, Waikiki, San Francisco (bij Neiman Marcus) en Tokio. België is niet onmiddelijk aan de beurt, al krijgen we via onze webboetiek goede reacties. Vrouwenmode is uw specialiteit. Waarom heeft u besloten ook herencollecties te introduceren ? Ik ben aan het ontwerpen van herenkleding begonnen omdat ik bij sommige stoffen uit de damescollecties dacht dat ik er prachtige overhemden van zou kunnen maken. Een hele collectie samenstellen vergt echter een heel andere aanpak. Naast de esthetiek en de details moet je namelijk ook letten op het draaggemak en de praktische kant van de kleding. De herencollectie is nu compleet. Ze omvat zelfs een aantal brillen. Voor mij maakt dat deel uit van hetzelfde creatieve proces. Het samenstellen van een kleding- en accessoirecollectie voor zowel dames, heren als kinderen brengt niet alleen bij het ontwerpen, maar ook bij het uitkiezen van de materialen en motieven nieuwe uitdagingen met zich mee. Dat maakt dit beroep juist zo boeiend. Ik vind het prachtig om te zien hoe een kledingstuk langzaam maar zeker tot stand komt, met eerst een idee, dan een schets en tot slot een lap stof waarmee je een heel nieuw eindproduct maakt. Door Delphine Kindermans