Ze spreekt Noors met een tempo waar zelfs een Scandinaviër over struikelt. Ze is snel, beweeglijk en ze straalt van oor tot oor, de ene parelende lach aan de andere rijgend terwijl ze ons door het 450 m2 grote huis in Oslo rondleidt. Het interieur houdt het midden tussen de grot van Ali Baba en een moderne Scandinavische ruimte. Het is alsof Bjørg Nordi Mathiesen een eigen wereld heeft gecreëerd.
...

Ze spreekt Noors met een tempo waar zelfs een Scandinaviër over struikelt. Ze is snel, beweeglijk en ze straalt van oor tot oor, de ene parelende lach aan de andere rijgend terwijl ze ons door het 450 m2 grote huis in Oslo rondleidt. Het interieur houdt het midden tussen de grot van Ali Baba en een moderne Scandinavische ruimte. Het is alsof Bjørg Nordi Mathiesen een eigen wereld heeft gecreëerd. Het eerste wat opvalt in het huis in Oslo zijn de vele kleuren en verschillende soorten stoffen. De grote ramen zijn gedrapeerd met Indiase sari's. Lage houten stoelen met kussens, allemaal in natuurtinten, staan losjes verspreid. Nog meer kussens zijn smaakvol tegen de muren opgetast en sieren de fauteuils. Die zachte schakeringen bieden een sterke achtergrond voor de bonte kleurenweelde die het huis vult. Dat alles geeft de woning van sieraadkunstenares Bjørg Nordi Mathiesen in Oslo een eigen stijl. Het huis staat op een heuvel en heeft een schitterend uitzicht. De ontwerpster woont er samen met haar echtgenoot en haar drie kinderen. Tevens is het de uitvalsbasis van haar eigen bedrijfje, dat de afgelopen drie jaar gestaag is gegroeid en ook al de Noorse grens is overgestoken. De kunstenares heeft van een passie haar beroep gemaakt, toen ze drie jaar geleden terugkwam naar Oslo om er te wonen. Voor die tijd werkte ze als model in Milaan, verhuisde ze met haar man Geir Eriksen eerst naar Kopenhagen en vervolgens naar India. Geir reisde als manager van een telecombedrijf lang de hele wereld rond om nieuwe kantoren op te zetten. Bjørg bleef vaak thuis om voor de kinderen te zorgen en liet in haar vrije momenten haar creativiteit de vrije loop. Breien, quilten, naaien en borduren, ze heeft zich er altijd met veel enthousiasme op gestort. Maar nu bepalen sieraden haar leven. Dat begon in India, waar ze door zoveel prachtige materialen omringd werd dat ze voortdurend popelde van verlangen om er zelf mee aan de slag te gaan. Ze stopte haar eerste creaties in een tas en vloog naar Londen om te kijken of er misschien belangstelling voor bestond. Dat bleek inderdaad het geval. De toonaangevende Londense boetieks hapten toe, zodat ze zich gedwongen zag in actie te schieten om te voldoen aan die plotselinge vraag. Sindsdien is het haar voor de wind blijven gaan. Inmiddels heeft ze tal van collecties ontworpen voor winkels over de hele wereld. Bjørg Nordi Mathiesen is geboren in het noorden van Noorwegen. Pas als jonge vrouw belandde ze voor het eerst in Oslo en ging ze aan het werk als fotomodel. Sinds die begindagen is ze meerdere keren verhuisd en woonde ze onder meer negen jaar in Denemarken, toen haar man daar gedetacheerd werd voor zijn werk. Vervolgens werd hij naar Azië uitgezonden, Bjørg en Geir besloten om zich voor deze periode in Delhi te vestigen, omdat hun kinderen daar naar een internationale school zouden kunnen. Ze vertrokken met alleen een koffer vol kleren en een deken voor iedereen. Als ze dan toch een nieuwe start moesten maken, wilden ze ook echt vanaf nul beginnen. Ze brachten al hun spullen naar de opslag, verhuurden hun huis in Denemarken en lieten verder alles achter, niet beseffend dat het een half jaar zou kosten om een nieuwe woning in te richten. "In India heb je niet op elke hoek een Ikea en ook naar een doe-het-zelfzaak of een gordijnenwinkel kun je lang zoeken", lacht Bjørg Nordi Mathiesen. Om te beginnen huurden ze een stel timmerlui in om in de tuin een grote halfpipe te bouwen voor de kinderen. "Ze hadden geen flauw idee wat ze aan het maken waren en waren volledig afhankelijk van onze tekeningen", herinnert Bjørg zich. Ze wilden het gewoon iedereen naar de zin maken en vonden het wel een goed idee om met de kinderen te beginnen. "Later maakten diezelfde mannen ons meubilair. Ze werkten in de tuin en lieten zich opnieuw leiden door onze schetsen. Dat bleek handiger dan de spullen ergens te gaan zoeken", vertelt Bjørg. Ook de matrassen, kussens en dekens liet Bjørg op maat maken, zij het op een ander adres. Zo ontstond er al snel een kleine verzameling kussens en dekens voor in huis, die ze vervolgens ook doorverkocht aan een select aantal boetieks in Noorwegen en andere landen. Behoorlijk wat van die ontwerpen heeft ze nog bewaard, evenals andere modellen voor dekens en mooie souvenirs van reizen over de hele wereld. Bjørg en haar man huren het huis in Oslo, omdat geen van tweeën weet of ze hier definitief zullen blijven. Ze wilden allebei graag dat hun kinderen het leven in Noorwegen zouden meemaken voor ze het ouderlijke huis verlaten. Emma Luna van tien en Isak van twaalf hadden nooit in Noorwegen gewoond. Alleen de achttienjarige Mathias heeft nog een vage herinnering aan zijn Noorse kinderjaren. Het huis telt drie verdiepingen en biedt dankzij zijn hoge ligging een schitterend uitzicht over de stad. De hele kelderverdieping is aan haar werk gewijd. Hier liggen haar creaties uitgestald, worden bestellingen verpakt en is ook haar administratie ondergebracht. Eén verdieping hoger speelt zich het dagelijkse leven af. Hier sluiten een hal, eetkamer, keuken/gezinsruimte en zitkamers op elkaar aan. De kinderen hebben elk een eigen slaapkamer op de eerste verdieping, waar zich tevens de slaapkamer van de ouders bevindt, met een grote badkamer en suite. De overloop is bijzonder groot en baadt in het licht. Hier bedenkt Bjørg nieuwe ontwerpen en ideeën. De inrichting is eenvoudig en nuchter. Bjørg zit op kussens en werkt aan een lange tafel, bestaande uit een paar schragen met een lange houten plank erop. "Zo doen ze dat in India. Tot mijn verbazing zitten zelfs oude mensen daar nog zo te werken", vertelt Bjørg. Bij de verhuizing zijn de spullen gewoon naar de verschillende kamers gebracht en er neergezet. We hebben niets aan de indeling veranderd, ook de kleuren van het huis niet. De witte basis en grote ruimten vormden het ideale kader voor het meubilair uit India en alle huisraad uit Denemarken, waar ze hun woning intussen verkocht hadden. Nu hebben ze alles onder één dak. De zaak is waar ze het grootste deel van de tijd mee bezig zijn. Geir heeft er zelfs zijn oude baan voor opgezegd. Hij knoopt de losse eindjes aan elkaar en houdt een oogje in het zeil, terwijl Bjørg de ontwerpen maakt en de juiste materialen bij elkaar zoekt. Een paar medewerkers zorgen voor de verkoop, verpakking en de marketing van de producten, allemaal vanuit dit huis. Daarnaast werken ze met vertegenwoordigers in het buitenland. Ze zijn nu al actief in vijftien landen. Op dit moment zijn ze bezig met een eigen winkel in Düsseldorf. Het wordt de eerste in zijn soort. "Er is maar één regel : ik mag me niet met het papierwerk bemoeien", zegt Bjørg met een brede grijns. Zij is duidelijk creatieveling met fantastische ideeën en een feilloos gevoel voor kleuren, materialen en vormen. Geir neemt alle administratie voor zijn rekening. Met hun talenten vormen ze samen een perfect team. Door Lykke Foged I Foto's Morten Holtum