Modemakers verbreden hun horizon, zo startte Gant ook een interieurlijn. Daar hoort nu een designhotel bij, in Nacka Strand, op een steenworp van Stockholm. Dat zeilers zich er meteen thuis voelen, is geen toeval. De origines van het in Zweden gevestigde label liggen immers aan de Amerikaanse Oostkust.

:: Hotel J, Ellensviksvägen 1, 131 27 Nacka Strand.

Info : +46 8 601 30 00, www.hotelj.com

:: Restaurant J, Augustendalsvägen 52, 131 28 Nacka Strand.

Info : +46 8 601 30 25, www.restaurantj.com

:: Info Gant : www.gant.com

Even weg van de stadsdrukte” is in Stockholm geen holle slogan. Wie op de kade voor het nationaal theater, het Dramaten, de overzetboot neemt voorbij het koninklijke Djürgarden-park, meert amper een kwartier later aan in een andere wereld : Nacka Strand, de toegang tot de uitgestrekte eilandengroep rond Stockholm. De buitenlucht lijkt er schoner dan in de stad en de forse meeuwen vliegen je om de oren. Al op het water vallen de gelijkenissen op met Newport, de bekende kustplaats aan de Amerikaanse Oostkust : de houten werkplaatsen en loodsen, de kleine jachthaven en het heuvelachtige, met woud beklede landschap doen al gauw denken aan het verstilde New England in de schilderijen van Edward Hopper.

Oorspronkelijk de geïsoleerde thuishaven van kleine boerderijen, graanmolens en papier- en kruitfabrieken, vormt de archipel al sinds de zeventiende eeuw een populair zomerverblijf voor de (welgestelde) inwoners van Stockholm. Ze bouwden er vil- la’s, waarvan er nog enkele tientallen overblijven. Nochtans is Nacka Strand minder dood dan het lijkt. Na het verdwijnen van de industriële activiteit – motorbouw, autoconstructie en energieproductie door middel van stoom – werden de voorbije twintig jaar immers residentiële wijken aangelegd. In de jaren negentig vestigden jonge bedrijven als Ericsson zich in de vrijgekomen fabriekspanden en werkplaatsen, en er kwam ook een conferentiecentrum. Landbouw en visserij, ooit zo belangrijke activiteiten, stellen nu amper nog een zestigtal van de ruim zeventigduizend eilandbewoners te werk.

Huiselijkheid

Dankzij de snelle boot- en wegverbindingen met Stockholm, werd Nacka Strand ook een populaire toeristische bestemming. Er kwam wandelpaden, golfterreinen en tennisbanen, eetzaken en faciliteiten voor jachten en zeilboten. Voldoende voor Ralf Thalén, een voormalige reisagent en restaurant manager, om zelf zijn kans te wagen. Bijna negen jaar geleden opende hij er Hotel J, een huiselijk hotel in een gerestaureerde zomervilla van 1912. Op loopafstand verscheen het J Restaurant, dat visgerechten en schaaldieren serveert in een op de maritieme wereld geënt decor. Het met houten stoelen omzoomde terras lijkt op een buitendek en het blauw-witte interieur verzamelt rond een open haard memorabilia uit de zeilsport.

“Ik ben zelf altijd weggeweest van zeilboten”, bekent Thalén. “Daar komt ook de naam van het hotel en het restaurant vandaan : halverwege de jaren dertig werd in de America’s Cup de J-klasse ingevoerd, de categorie voor de grootste en snelste zeilboten die de mens ooit gebouwd heeft. Ze kostten zoveel geld dat er in totaal maar acht gemaakt werden. Zelf heb ik nog maar weinig tijd om op het water te gaan, maar dankzij het hotel houd ik contact met het wereldje.”

Dat Hotel J behalve zakenmensen veel zeilers aantrekt, heeft niet alleen te maken met de locatie, vlak aan het water, en de voorziene aanmeerplaatsen voor hotelgasten. Met hun zwartge- lakte vloer, witgeverfde houten panelen en eiken meubilair werden immers ook de 45 kamers in een maritiem jasje gestoken. Een met touwen beklede wenteltrap leidt naar de slaapruimte bovenin en een badkamer met blauwe en witte tegels. Schaalmodellen van legendarische zeilboten, knopen, zeildoeken en andere gerecycleerde uitrusting in de gemeenschappelijke ruimtes van het designhotel onderstrepen de thematische aanpak.

Toch wil Thalén naar eigen zeggen in de eerste plaats gezelligheid bieden : “Het hotel is geïnspireerd door de boothuizen van New England, maar we willen vooral een exclusieve huiselijke omgeving aanbieden waar mensen tot rust kunnen komen. Waar ze kunnen bijpraten bij een open haard of de krant lezen op hun privé-balkon, met uitzicht over de haven van Stockholm en de eilanden in de omtrek.”

Wellness

De huiselijke sfeer in Hotel J wordt voor een belangrijk deel gecreëerd door de consequente interieurbekleding, waarvoor Thalén samenwerkt met Gant, het kledinglabel dat even verderop zijn intrek heeft genomen in een loodsachtig pand. Het merk verhuisde zijn hoofdkantoor een jaar geleden van het stadscentrum naar Augustendal, zoals Nacka Strand voor de transformatie heette. ” Precies“, zegt CEO Arthur Engel – Gant ontstond eind jaren veertig immers als hemdenmaker in New Haven, aan de Amerikaanse Oostkust. Sinds Zwitserse investeerders het label in 1999 overkochten van Phillips-Van Heusden, ook de eigenaar van Calvin Klein, is het label in Stockholm gevestigd.

“De gelijkenis tussen New England en Nacka Strand is groot”, zegt Engel. “We zitten vlak aan het water en de natuurelementen zijn niet weg te denken. Als we onze Japanse klanten hier ontvangen, zien ze meteen waarvoor we staan. Dichter bij Newport konden we in Stockholm echt niet raken.”

De geschiedenis van Gant is nauw verweven met de zeilsport en de America’s Cup. De deelnemers aan de race werden al vaker door Gant gekleed. Maar hoewel Gant in zijn visuele communicatie vasthoudt aan zijn Amerikaanse roots en zeilsporttraditie, is het label intussen een volwaardig lifestylemerk geworden. Behalve de op het buitenleven geënte kledingcollecties voor mannen en vrouwen, maakt Gant onder meer schoenen, parfum, uurwerken en brillen. En een homecollectie dus, zodat de gasten van Hotel J in bedlinnen van Gant slapen en zich warm houden in Gant-dekentjes en -kamerjassen. Ook de tafelbekleding, de servetten en zelfs de outfits van het hotelpersoneel worden door het label geleverd, telkens in een consequente kleurencombinatie van blauw, wit en rood.

Bed- en badlinnen, tapijten, kussens, kaarsen, fotolijsten – het is geen evidente piste voor een kledinglabel. Al is Engel overtuigd van het tegendeel : “We zijn altijd een lifestylemerk geweest. We hebben onze kleding altijd gefotografeerd tegen een achtergrond van natuurlijke landschappen en mooie huizen, nooit in een studio. De homecollectie is dus vanuit een zekere sfeerzetting gegroeid. Bovendien maken we zelf ook veel stoffen. We hebben dus de nodige knowhow in de textielsector.”

Ook de samenwerking met Hotel J, waar Gant vooral ‘discreet’ aanwezig wil zijn, is volgens Engel een logische stap. Niet alleen groeien modemerken en de hotelsector stilaan naar elkaar toe (denk maar aan Bulgari, Versace, Giorgio Armani of Camper) en verzorgt Gant ook de interieurinrichting en -bekleding van zijn winkels, de lifestyle die het huis koestert, sluit haast naadloos aan op die van Hotel J. “Het gaat er al lang niet meer om mensen mooi te kleden of warm te houden”, zegt Engel. “Onze producten stralen comfort en wellness uit. Levenskwaliteit en harmonie met de natuur, dat is waar we voor staan. Voor ons gaat het niet om mannelijke waarden als winnen en de beste zijn, maar om verstandig genieten en plezier maken in het leven. Daarom hebben we ook het Gant-kookboek gemaakt, omdat in een wereld die almaar drukker en jachtiger is, eenvoudig genieten en jezelf verwennen steeds belangrijker zijn.” Wie tot rust wil komen in de omgeving van Hotel J heeft zijn outfit dus gauw gevonden.

Tekst Wim Denolf I Foto’s Michel Vaerewijck

“De naam van het hotel en het restaurant komt van de J-klasse : de legendarische zeilklasse uit de jaren dertig voor de grootste en snelste zeilboten die de mens ooit gebouwd heeft.”

“Als we onze Japanse klanten hier ontvangen, zien ze meteen waarvoor we staan. Dichter bij Newport konden we in Stockholm echt niet raken.”

“Het gaat er al lang niet meer om mensen mooi te kleden of warm te houden. Onze producten stralen comfort en wellness uit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content