Olivier Stenuit, grafisch designer; Oscar van den Boogaard, schrijver; Thierry Struvay, verzamelaar; Alain van Langenacker, handelaar; Richard Karayan, immobiliënagent; Cristo Voyouklis, kunstschilder; Nicolas de Liedekerke, architect; Winston Spriet, architect; Yannick van Dijck, grafisch vormgever; ...

Olivier Stenuit, grafisch designer; Oscar van den Boogaard, schrijver; Thierry Struvay, verzamelaar; Alain van Langenacker, handelaar; Richard Karayan, immobiliënagent; Cristo Voyouklis, kunstschilder; Nicolas de Liedekerke, architect; Winston Spriet, architect; Yannick van Dijck, grafisch vormgever; Olivier Leleux, wisselagent... Op het eerste gezicht hebben ze weinig met elkaar gemeen. Gewone mannen, de een wat bekender dan de ander. Wel dragen ze allemaal een pak van Scabal. En dan nog. Als het van de Brusselse stoffenfabrikant afhangt, zal ook dat geen punt van overeenkomst meer zijn. Een personaliseerd pak voor de man met persoonlijkheid, dat is zowat het nieuwe concept. De man als codesigner. Dankzij een brede waaier keuzemogelijkheden - 50 modellen, 2 vestibiliteiten (Noord-Europese of Zuid-Europese snit), 80 opties en 4500 stoffen (met elk seizoen 500 nieuwe) - kan hij vanaf nu zelf een pak samenstellen. De kans dat daaruit twee identieke ontwerpen voortvloeien, is wel bijzonder klein. " Customizing is niet voor niets het nieuwe modewoord. Mensen zijn op zoek naar iets persoonlijks, iets anders dan de anderen. Met dit initiatief reageren we op de sociologische evoluties", verklaart Roger Sleijpen, marketingdirecteur. "We zien het als een hedendaags alternatief voor het maatpak. Vijftig jaar geleden werd nog een beroep gedaan op de kleermaker. Die werkte veertig tot zestig uur aan één pak. Dat is vandaag de dag haast onbetaalbaar geworden." Afhankelijk van de gekozen materialen varieert het prijskaartje tussen de 694 en 4958 euro. Vraag is of er in elke man wel een modeontwerper schuilt. Tussen een pak kopen en zelf ontwerpen zit immers een wereld van verschil. "Het vereist inderdaad een minimum aan ervaring", aldus Sleijpen. "Een jongeman die voor het eerst een pak koopt, zal niet goed weten waar te beginnen. Maar ervaring leert ons dat steeds meer mannen aandacht hebben voor detail. En als ze al niet goed weten wat ze juist willen, dan weten ze wel heel goed wat ze niet willen. Ontwerpen volgens het njet-principe." Of Scabal dit concept ook niet voor vrouwen kan uitwerken? "We krijgen steeds meer die vraag, maar dat is een ander paar mouwen." Geen probleem. Dan doen we het wel zonder. (PB)Meer info: 02-217 50 55.