De textielindustrie en de designsector zijn nauw verwant, maar toch ook zeer verschillend. Samenwerking tussen pakweg een modeontwerper en een meubelfabrikant ligt voor de hand, maar is in de praktijk allesbehalve evident. In een bedsprei, gordijnen of een handdoek van bijvoorbeeld Ralph Lauren of Missoni kun je nog geloven. Maar een helikopter van Agusta met interieur van Versace ? Al iets moeilijker.
...

De textielindustrie en de designsector zijn nauw verwant, maar toch ook zeer verschillend. Samenwerking tussen pakweg een modeontwerper en een meubelfabrikant ligt voor de hand, maar is in de praktijk allesbehalve evident. In een bedsprei, gordijnen of een handdoek van bijvoorbeeld Ralph Lauren of Missoni kun je nog geloven. Maar een helikopter van Agusta met interieur van Versace ? Al iets moeilijker. De allianties van mode en design zijn vaak louter anekdotisch. Met als schoolvoorbeelden de in Puccitextiel gestopte canapé die Cappellini een jaar of vijf geleden uitbracht, of de in Vivienne Westwood verklede meubelen van Molteni, vorig jaar. Een handvol ontwerpers heeft eigen meubellijnen : Pierre Cardin - met een zaak in Parijs die vol oubollig futuristisch plastic staat - en Giorgio Armani. Zijn Armani Casa is op dit ogenblik het enige succesvolle voorbeeld van een modemerk met een flink uit de kluiten gewassen meubellijn (en dat succes heeft meer met marketing te maken dan met meubelen, Armani is immers een commercieel genie). Dit jaar doet Diesel een ambitieuze sprong. Een uitdaging, want als je je bij meubilair van Armani nog iets kunt voorstellen, dan is dat moeilijker voor een veredeld streetwearmerk. Niet echt, vindt Renzo Rosso, de baas van het merk. "Diesel is een lifestylemerk", zegt hij. "Klanten kiezen ons niet alleen voor ons product, maar ook voor wat Diesel vertegenwoordigt : een manier van leven, een ironische, creatieve en onverwachte aanpak." Na de ietwat bizarre lancering, vorig jaar in Milaan, van een textielcollectie - we herinneren ons een model dat lag vastgebonden op een snel roterend hospitaalbed - is Rosso nu ook licenties aangegaan voor meubilair (met Moroso, een alom gewaardeerd, vaak vernieuwend merk) en verlichting (met Foscarini, een respectabele lampenmaker met een lange traditie). Het initiatief kreeg de naam Succesful Living From Diesel. "Voor ons," zeggen Foscarni-eigenaars Carlo Urbinati en Alessandro Vecchiato, "is de Dieselcollectie een nieuwe lijn. Ze is totaal anders wat stijl en design betreft dan onze eigen collectie. Met dit project mikken we op een nieuwe doelgroep." De eerste lichting producten, ontworpen door het Diesel Creative Team onder leiding van Wilbert Das, wordt midden april onthuld tijdens de designweek van Milaan (op I Saloni, 's werelds grootste meubelbeurs). Vanaf het najaar ligt de collectie in designzaken en in een selectie van Dieselshops. Renzo Rosso onthult tijdens de designweek nog een ander, misschien zelfs interessanter project : een meubelcollectie van het meest prestigieuze merk in zijn zakenportefeuille, het van oorsprong Belgische Maison Martin Margiela. Giovanni Pungetti, de CEO van Margiela, zei in het vakblad WWD dat het idee was om in Milaan de interieuraanpak van het merk te tonen : "We zien ons merk als een universum dat kan worden uitgebreid naar andere territoria." Een volwaardige lijn is nog niet aan de orde. De presentatie in Milaan wordt beschouwd als een teaser, met een volwaardig debuut in 2010 - tegelijkertijd met het eerste parfum van Margiela. Misschien kunnen ze er gelijk een badkamer bij bedenken. Door Jesse Brouns