Van 20 oktober tot 8 december toont het Vlaams-Nederlands Huis deBuren werk van de kunstenaar, textiel- en landschapsontwerpster Petra Blaisse. Volgende maand komt het boek Inside Outside - Petra Blaisse uit. De Nederlandse studeerde kunstacademie en ging aan de slag op de afdeling Toegepaste Kunst bij het Stedelijk Museum in Amsterdam, waar ze tentoonstellingen inrichtte. Vanaf 1987 specialiseerde ze zich in expo's over architectuur over de hele wereld. Ze werkte vooral samen met Oma, het bureau van Rem Koolhaas. Zo rolde ze in de architectuur.
...

Van 20 oktober tot 8 december toont het Vlaams-Nederlands Huis deBuren werk van de kunstenaar, textiel- en landschapsontwerpster Petra Blaisse. Volgende maand komt het boek Inside Outside - Petra Blaisse uit. De Nederlandse studeerde kunstacademie en ging aan de slag op de afdeling Toegepaste Kunst bij het Stedelijk Museum in Amsterdam, waar ze tentoonstellingen inrichtte. Vanaf 1987 specialiseerde ze zich in expo's over architectuur over de hele wereld. Ze werkte vooral samen met Oma, het bureau van Rem Koolhaas. Zo rolde ze in de architectuur. In de expo brengt u enkel gordijnen. Wat heeft textiel wat ander materialen niet hebben ? Het heeft geen stijve structuur en kan dus geen gebouw rechthouden. Integendeel, het werkt mee met de zwaartekracht. Het vergaat, althans de meeste textielen. Het reageert op licht, op UV-stralen, op aanraking. Het heeft slijtage. Dat kan een zekere schoonheid geven. Als ontwerper hou je daar rekening mee en laat je het wel of niet gebeuren. Het vangt licht en het spreidt licht, dus ook in tentoonstellingen gebruikte ik al vaak textiel. Het beweegt en het is vaak zacht, je kunt het uitrekken en opvouwen. Het heeft akoestische waarde en is makkelijk toe te passen en goedkoper dan architecturale ingrepen. Verbaast het u dat ontwerpers zoals Ewan en Ronan Bouroullec zo geïntrigeerd zijn door textiel ? Ze maken kamerschermen en tussenmuren van textieltegels. Ik heb de broers eens ontmoet bij Vitra. Directeur Fehlbaum had mij gevraagd om met hen te werken aan textielschermen. Het was erg leuk om ze te ontmoeten, maar een diepgaande samenwerking werd het niet. We hebben een hele dag samen doorgebracht en ik heb een lezing gegeven over wat je met textiel kunt doen en dat ik geïntrigeerd was om een structuur van textiel op zichzelf te maken. Dat is precies waar zij nu mee aan het experimenteren zijn. Dan hebben ze veel aan mij gehad. Vindt u dat leuk ? Jawel, dat hoort ook zo. Ik heb het gevoel dat almaar meer ontwerpers met textiel aan de slag gaan. Ja, zeker ! Textiel is zo oud als de wereld, maar soms heb je een slapende periode. Dan wordt textiel afgedaan als te decoratief, te vrouwelijk, te burgerlijk. Als je er ineens iets anders mee doet, worden mensen weer wakker. Waaraan werkt u op dit moment ?We blijven met architecten werken, natuurlijk. Maar we werken op allerlei schalen : van piepklein tot enorm. We worden heel veel gevraagd door stedenbouwkundige planners voor landschappen. In Qatar, Tbilisi, Mexico... Het is interessant om onderzoek te doen naar het klimaat, de gewoonten, cultuur, land, economie, religies. Een soort antropologische studie. En het boek dat al een tijdje aangekondigd is ?Daar zijn we nu druk mee bezig. In november zou het er moeten liggen. Het is geen eindeloos overzicht, maar zeven projecten waaruit de essentie blijkt. Tussendoor laten we ook andere projecten zien en we vroegen allerlei auteurs om een bijdrage. We hebben erop gelet om het boek zo open mogelijk te maken, zonder vaktaal. Info : Inside Outside Petra Blaisse, van 20 oktober tot 8 december di-vrij van 11 tot 18 uur, Leopoldstraat 6, Brussel, 02 212 19 30, www.deburen.eu Inside Outside - Petra Blaisse, Kayoko Ota (ed), Irma Boom (grafisch ontwerp), NAi-publishers, ISBN 90-56662-453-9, 504 p, 35 euro, vanaf 8 november