De Fiat Multipla was bij zijn presentatie in 1999 een opvallende verschijning, met een zeer eigenzinnige snuit en een bijzonder interessante 3+3-indeling. Het bracht hem tot in het New Yorkse MOMA. Terecht overigens, want de ruimtelijke efficiëntie die in een lengte van net geen vier meter werd uitgewerkt, was een toonbeeld voor velen. En dan is nog niets gezegd over de eigen skeletstructuur van gelaste staalprofielen, een goedkope productiemethode waardoor de oplage tot zestigduizend exemplaren per jaar beperkt moest blijven. Vanaf z...

De Fiat Multipla was bij zijn presentatie in 1999 een opvallende verschijning, met een zeer eigenzinnige snuit en een bijzonder interessante 3+3-indeling. Het bracht hem tot in het New Yorkse MOMA. Terecht overigens, want de ruimtelijke efficiëntie die in een lengte van net geen vier meter werd uitgewerkt, was een toonbeeld voor velen. En dan is nog niets gezegd over de eigen skeletstructuur van gelaste staalprofielen, een goedkope productiemethode waardoor de oplage tot zestigduizend exemplaren per jaar beperkt moest blijven. Vanaf zijn geboorte was de Multipla daarom gedoemd een nicheproduct te zijn. Zijn non-conformistische snuit werd bij de tweede generatie vervangen door een wat banaler front, waardoor de lengte evenwel met 9,5 cm toenam, meteen verloor hij iets van zijn ultracompacte karakter. De overige ingrepen beperkten zich tot het rijcomfort : de oneffenheden worden iets soepeler opgevangen en ook de geluidsisolatie werd geoptimaliseerd. De Multipla is de eerste Fiat met een Bluetooth handenvrij systeem, dat het mogelijk maakt de mobiele telefoon te gebruiken via de luidsprekers van de stereo-installatie, zelfs met het toestel op zak. Aan de motoren is niet geraakt, zodat de 1.9 JTD waarmee we op stap gaan het met de injectiedruk en -technologie moet doen van het vorige model. De Nuova Multipla komt goed vooruit, maar een sprinter zal hij (met zo'n brede neus) wel nooit worden. Parkeren doet hij dan weer als de beste. De Italiaan heeft met zijn breed uitgevallen interieur en zijn driezitsconfiguratie niets van zijn onweerstaanbare charme verloren. Overigens zijn alle stoelen even breed en niet meteen een voorbeeld van zijdelingse steun. De middenzit vooraan kan worden vervangen door een console met opbergruimten en een thermosvak van achttien liter groot. Gewoon dichtgeklapt doet de rugleuning dienst als tafeltje. De chauffeurszit wordt elektrisch in de hoogte versteld en achteraan kunnen de stoelen in twee standen gemonteerd worden of uitgetild. Jammer dat ze niet traploos versteld kunnen worden. Door hun eigenzinnige vorm kunnen de elektrisch bediende ramen niet helemaal omlaag. Ook met zes aan boord blijft er nog een flink laadvolume van 430 liter over en wie de achterstoelen uittilt, kan zelfs 1300 liter inladen, waardoor de Nuova Multipla een allesdoener wordt. Door de eigenzinnige opbouw van het dashboard blijft er tegenover de chauffeur nog een ruim handschoenkastje over. Boven de zonnekleppen zitten in het plafond twee opbergvakjes voor zonnebril of sigaretten. Een beetje vreemd is dat er achterin nog altijd trommelremmen worden gemonteerd. Dat kan alleen aan de besparingen liggen, maar daartegenover staat dat de Multipla een zeer scherp geprijsde zeszitter is : voor 20.200 euro krijgt men volop ruimte, zes airbags en ABS mee, naast autoradio met cd-speler, en elektrisch bediende ruiten vooraan. Pierre Darge