‘IK WAS ALTIJD 10 OF 15 JAAR TE VROEG’

In de combinatie fiets/ autostep ziet Starck het ideale vervoermiddel voor de stadsmens. © GF

In 1983 richtte hij het Elysée in voor president Mitterrand en kort daarna verraste hij de wereld met zijn Café Costes in Parijs. De rebelse Starck gaf het design vanaf de jaren tachtig kleur, vorm en karakter. Designer Philippe Starck is een trendsetter : hij dacht al aan ecologisch design voor het begrip bestond.

?Toen ik jong was, hebben twee ervaringen me sterk beïnvloed. Toen ik zestien was, maakte ik kennis met een jonge Amerikaan die al ‘ecologist’ was en me uitlegde wat ecologie betekende. Dat woord bestond toen niet eens. Daarnaast keek ik elke week vol bewondering naar de tekeningen van Pierre Fournier in het satirische blad Hara-Kiri. Hij synthetiseerde op een extreme wijze heel duidelijk alle maatschappelijke en ecologische problemen waarmee we nu kampen. Zij hebben mijn ogen geopend. Ik ben hun logica gewoon gevolgd en gebruikte ecologische producten en technieken voor iemand daaraan dacht. Ik ben toen trouwens ook vegetariër geworden. Intussen hebben we drie ecologische golven meegemaakt. De eerste waren heel anekdotisch, herinner je de jassen in schapenwol. Alleen de laatste golf wordt serieus genomen door de urgentie en de noodzaak waarmee we nu worden geconfronteerd. Ik ben als ontwerper altijd tien of vijftien jaar te vroeg geweest, ook met mijn huis voor 3 Suisses. In die tijd mocht je immers in Frankrijk nog geen houten huizen bouwen, nu wel. Ik ben ook vroeg gaan nadenken over elektrische motoren, windmolens en nieuwe plasticsoorten die de klassieke kunststof vervangen als er over dertig jaar geen petroleum meer zal zijn. Het is belangrijk om de maatschappij nieuwe impulsen te geven.”

?Qua stijl waren de jaren tachtig vrij strak en streng, ik dacht toen al meer aan organische vormen. Ik blijf een functionalist en mijn fond komt uit het Bauhaus, maar ik heb door Freud en Lacan geleerd dat er niet alleen materiële parameters zijn in het leven, ook immateriële, zoals de humor en de poëzie die een extra dimensie geven aan de materie en zeker aan het design. Ik heb nooit zomaar producten willen maken, maar wil verrassingen creëren waar mensen op reageren. In die zin ben ik een rebel gebleven. De emotie is belangrijk, zeker in een tijdperk waar de mens te veel wordt beschouwd als anonieme consument, die zijn mond moet houden en almaar meer moet verbruiken.”

NOOIT TEVREDEN

?Mijn beste objecten zullen altijd de goedkoopste zijn, die iedereen zich kan veroorloven en begrijpen. Een object is ook goed als het functioneel is, maar daarom niet strikt utilitair, het kan ook poëtisch, cultureel, politiek of zelfs seksueel iets betekenen. Wat je maar wil. Hou er ook rekening mee dat ik nooit tevreden ben over wat ik heb gemaakt, het beste is wat ik aan het voorbereiden ben en daarom blijf ik met zoveel enthousiasme werken. Het beste is wat ik nog niet heb ontwikkeld ! Momenteel denk ik bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een systeem dat alle werklozen van de wereld samen zou brengen in een denktank. Mijn geprefereerde projecten zijn dus immateriële ontwerpen die rekening houden met de vitale uitdagingen van nu. We zijn niet meer bezig met de stijl, maar met de wijze waarop we de mensheid kunnen helpen. Het design, zoals die nu bestaat, kan het leven van de mensen niet redden, maar wel gemakkelijker maken.”

?Ik vind niet dat we momenteel in een crisis leven, alleen is de wereld aan het veranderen. Ik begrijp ook niet waarop de analisten en politici blijven spreken over een crisis. Het gaat om een fundamentele verandering van de wereld, op alle gebied, sociaal, economisch en ecologisch. Denk aan de toekomstige tekorten aan voedsel, water, olie en energie. Denk ook aan de verplaatsingen van beschavingen en economische centra, van west naar oost. Nu zijn er een heleboel parameters aan het veranderen en deze evolutie is onomkeerbaar. Dit is het begin van een nieuwe toekomst. Die verandering is eigenlijk al lang bezig, ruim een halve eeuw, maar we zagen het niet. Nu gebeurt het dus.”

?Dat is negatief voor de mensen die eraan gaan sterven, en die zijn er zeker, en zal positief zijn voor zij die ervan gaan profiteren om nieuwe waarden te ontwikkelen. Nu staan we voor een diep ravijn dat zowel dodelijk kan zijn, als een nieuwe toekomst kan aankondigen. Het hangt ervan af hoeveel discipline we hebben. We moeten ook van alles uitvinden en sommige dingen gewoon afwijzen. Daarom ben ik zo geïnteresseerd in de zuivere creatie. Daarom wil ik ook die hersenbank van alle werklozen oprichten en vind ik mijn école de créativité van vitaal belang.”

Door Piet Swimberghe

?IK HEB NOOIT ZOMAAR PRODUCTEN WILLEN MAKEN, IK WIL VERRASSINGEN CREËREN”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content