De periode na de feesten is voor velen het ogenblik bij uitstek om aan een nieuw dieet te beginnen in de hoop de overtollige ki- lootjes snel weer kwijt te spelen. De vraag is maar of januari en februari, toch wel de somberste wintermaanden, de beste periode zijn om lichaam (en geest) uit te hongeren. Als het buiten koud en donker is, kunnen we elk beetje troost gebruiken. En daar hoort lekker eten bij, voedsel dat niet alleen het lichaam maar ook de geest verwent. De feelgoodkeuken heeft specifiek tot doel de winterblues te verjagen. Je goed in je vel voelen hangt uiteraard van meerdere factoren af, waaronder een goede nachtrust, een aanvaardbaar stressniveau en zelfs een mooie huid. Al deze factoren worden in sterke mate beïnvloed door een evenwichtige en gezonde voeding, rijk aan vitaminen, mineralen, antioxidanten en dergelijke. Sommige voedingsmiddelen zijn wat d...

De periode na de feesten is voor velen het ogenblik bij uitstek om aan een nieuw dieet te beginnen in de hoop de overtollige ki- lootjes snel weer kwijt te spelen. De vraag is maar of januari en februari, toch wel de somberste wintermaanden, de beste periode zijn om lichaam (en geest) uit te hongeren. Als het buiten koud en donker is, kunnen we elk beetje troost gebruiken. En daar hoort lekker eten bij, voedsel dat niet alleen het lichaam maar ook de geest verwent. De feelgoodkeuken heeft specifiek tot doel de winterblues te verjagen. Je goed in je vel voelen hangt uiteraard van meerdere factoren af, waaronder een goede nachtrust, een aanvaardbaar stressniveau en zelfs een mooie huid. Al deze factoren worden in sterke mate beïnvloed door een evenwichtige en gezonde voeding, rijk aan vitaminen, mineralen, antioxidanten en dergelijke. Sommige voedingsmiddelen zijn wat dat betreft echte superfoods, ze bevatten een schat aan heilzame stoffen. Door deze producten te combineren, ontstaan gerechten met een hoog feelgoodgehalte. Wij ontwierpen een volledig menu, waarbij elk gerecht inspeelt op een specifiek aspect van 'het goede gevoel'. We beginnen met een licht voorgerecht op basis van zalm, een vette vis die bulkt van de omega 3-vetzuren. Deze vetzuren werken ontstekingswerend en houden de huid soepel en jong. Je vindt ze in alle vette vis (makreel, sardines, haring, tonijn, forel). De zalm wordt hier als een gravlax bereid : gepekeld in een mengsel van zout, suiker, dille, rode ui en groene thee. Uien helpen huid, haar en nagels te onderhouden, rode uien in het bijzonder bevatten een stof die antiallergisch werkt en eczeem helpt voorkomen. Groene thee is een rijke bron van polyfenolen. Deze pakken vrije radicalen aan, de stoffen die het veroude- ringsproces versnellen en het ontstaan van rimpels bevorderen. Het gerecht wordt afgewerkt met een citroensaus en avocado-olie. Citroen is niet alleen een vitamine C-bom, hij bevat bovendien psoralen, een stof die de huid beschermt tegen de schadelijke invloed van de zon. Selderij en pastinaken bevatten eveneens veel psoralen. Avocado is een populair bestanddeel in voedende gezichtsmaskers, omwille van de vitamine E (goed voor de huid) en kalium (tegen vermoeidheid). Maar enkele druppels avocado-olie werken minstens even doeltreffend... Het hoofdgerecht van ons menu is bedoeld om de romeo's en julia's onder ons te verwennen. Er doen tal van geruchten de ronde over de lustopwekkende kwaliteiten van sommige voedingsmiddelen. In enkele gevallen zijn deze geruchten gebaseerd op het uitzicht van het product, denk aan asperges, oesters of vijgen. Andere ingrediënten staan dan weer symbool voor een of ander aspect van de liefde. Zo zijn rijst en eieren vruchtbaarheidssymbolen. Maar er zit wellicht een kern van waarheid in al deze beweringen. Oesters bevatten bijvoorbeeld ijzer en zink, twee mineralen die belangrijk zijn voor een goed functionerend lichaam. En rijst bevat eiwitten, goed om het energieniveau op peil te houden. In onze smeuïge risotto van geurige boschampignons met een gepocheerd eitje waarvan de dooier vloeibaar blijft, is sensualiteit troef. Voeg daarbij een pesto van rode peper (voor het prikkelen van de zintuigen), basilicum (voor een lichte relaxatie) en pijnboompitten (voor dat extra beetje energie), en je hebt een gerecht waarin de stimulerende en relaxerende elementen perfect in evenwicht zijn. Om onze feelgoodmaaltijd af te sluiten is er maar één keuze mogelijk : chocolade. Dat chocolade een uitstekende reputatie geniet, is al langer dan vandaag zo. Toch is het niet algemeen geweten waarom chocolade zo'n goed gevoel geeft. Omdat hij lekker smaakt ? Ongetwijfeld, maar het is complexer dan dat. Chocolade bulkt namelijk van de heilzame stoffen. Even opsommen : er is tryptofaan, een aminozuur dat in het lichaam omgezet wordt in serotonine, het lichaamseigen feelgoodhormoon. Vervolgens is er fenylethylamine, een chemische stof die ook in de hersenen voorkomt en de aanmaak van endorfinen, die pijn onderdrukken, stimuleert. Theobromine zorgt voor een ontspannen gevoel en ten slotte is er cafeïne dat energie verschaft. In combinatie met een gekarameliseerde banaan, eveneens een rijke bron van tryptofaan, en een crème anglaise op basis van hazelnoten is een moelleux van chocolade een echte caloriebom, maar dan eentje die een energiek en goed gevoel geeft op de koop toe. Veerle De Pooter