:: The ones is te koop in de betere kledingwinkel. Info over de verkooppunten : 03 206 00 00 of www.thesuperones.be
...

:: The ones is te koop in de betere kledingwinkel. Info over de verkooppunten : 03 206 00 00 of www.thesuperones.be Het idee van een kledingmerk komt van het communicatiebureau The Young Ones. "We zijn al jaren gespecialiseerd in communicatie met kinderen en jongeren", vertelt Ingrid Bottelberghs, client service director van het bureau. "We werken onder meer voor unicefKIDS, Mattel, Lego, Hasbro en Petit Lu. We hebben ook ervaring met kledingmerken als Little David. Het is vanuit die expertise dat we vorig jaar besloten een eigen collectie te lanceren." Het concept van de kledinglijn is uniek in Europa. Vanaf het prille begin worden de kinderen bij de creatie betrokken : ze bepalen elk seizoen het thema van de collectie en brengen in een workshop ideeën aan voor de uiteindelijke ontwerpen. Ingrid verduidelijkt : "We willen de homogenisering die we bij andere merken zien, tegengaan. Zij brengen eigenlijk gewoon volwassen kleding op kindermaat, zonder er een enkel detail aan te veranderen. Wij doen het net omgekeerd, wij vertrekken vanuit de fantasiewereld van het kind. Ze hebben het al moeilijk genoeg in deze prestatiemaatschappij, ze hoeven niet ook nog eens in saaie, strakke kleren rond te lopen. Wij vinden dat de kindertijd opgewaardeerd en meer gekoesterd moet worden." Voor de stylisten effectief aan de slag kunnen, gebeurt er veel voorbereidend werk. "Onder de titel 'Ik ben super, want...', maken we werkblaadjes die we in scholen uitdelen en waarop de kinderen hun fantasie kunnen invullen", vertelt Ingrid. "Na drie weken halen we die op en kiezen er het leukste thema uit dat ons kan inspireren om een collectie op te bouwen. Voor de komende wintercollectie is dat : 'Ik ben super, want ik kan vliegen'." Rond het gekozen thema organiseert het bureau een workshop waar een tiental kinderen, tussen zeven en twaalf, hun fantasie de vrije loop kunnen laten. "Door de kinderen aan katrollen rond te laten zwieren of op trampolines te laten springen, proberen we ze een gevoel te geven van vliegen", verduidelijkt Anneke Rombaut, creative coach voor the ones. "De Nederlandse kunstenaar Bart Rouwen coördineert de workshop en brengt de kinderen in de stemming door verhalen te vertellen en tekeningen te tonen. Zo wekt hij de fantasie van de kinderen op. We zorgen er ook voor dat de kinderen uit een creatief milieu komen, via de ouders bijvoorbeeld. Vaak hebben zij een rijkere fantasie dan andere kinderen." Maar een kinderhoofd slaat gauw op hol en sommige ideeën zijn al bruikbaarder dan de andere. De gekste voorstellen werkt het jonge modetalent Peter Pilotto uit in het lab. Zo is er een marsmannetjesjas met vier mouwen en twee oren. De exclusieve outfits worden momenteel nog niet verkocht, maar de kans bestaat dat dit binnenkort wel het geval is. Het uiteindelijke ontwerpen doet de hoofdstyliste Liesbeth Louwyck samen met Tamara Van Schaeren. Op basis van de ideeën die ze tijdens de workshop opvangen, tekenen zij de collectie. "We proberen zo goed mogelijk weer te geven wat de kinderen in hun hoofd hadden. Maar we hebben er bewust voor gekozen niet de kindertekeningen zelf als print te gebruiken", legt Liesbeth uit. "Het gaat er vooral om de fantasiewereld van het kind weer te geven. De kinderen bieden de tools aan waarmee wij beginnen te werken. In de workshop voor de wintercollectie wou iemand bijvoorbeeld een supermancape in de kraag van zijn jasje", vertelt Liesbeth. "Die hebben we er effectief ingestopt." Voorlopig bestaat de collectie uit vier merken : the small ones, voor de allerkleinsten, the crazy ones, van drie maanden tot drie jaar, the super ones, tot tien jaar en the lazy ones, een pyjamacollectie. In de zomercollectie komen daar nog twee submerken bij : the vip ones, feestkledij voor communie- of lentefeest, en the wet ones met zwembroekjes en badpakjes. De strikte onderverdeling is een heel bewuste keuze. "We veronderstellen dat een jongen van acht jaar het allesbehalve leuk vindt om in hetzelfde merk rond te lopen als zijn zeven jaar jongere zusje," verduidelijkt Ingrid. The ones heeft een totaalvisie, en dat is volgens de makers hun sterkte. "We kunnen putten uit een jarenlange ervaring als reclamebureau en kunnen het visuele concept dus doortrekken in alles wat met de collectie te maken heeft. We hoeven niets uit handen te geven", vertelt Anneke. "Vanaf het begin wisten we wat we wilden : een kindercollectie met veel kleur, gevoel voor humor en een belangrijke inbreng van de kinderen zelf. Als je op voorhand bepaalt welk beeld je als merk naar je publiek wilt uitdragen, wordt het ontwerpen van de kleertjes en de catalogus een stuk makkelijker." De catalogus van de wintercollectie is helemaal in de lijn van het voor en door kinderen-concept. Verscheidene fotografen maakten beelden van kinderen met de ontwerpen aan, elk volgens een eigen stijl en telkens met een humoristische invalshoek. Voor the small ones gebruikten ze enkel foto's van de kleertjes op zich. Daarna lieten ze kinderen er hoofden, handjes en voetjes bij tekenen. "Moeders vinden toch enkel hun eigen baby mooi, een andere vinden ze maar niets", weet Liesbeth. Momenteel is de wintercollectie te koop in een honderdtal kledingwinkels in België. Niet slecht voor een eerste collectie. "Met de twee nieuwe lijnen in de zomer komen er zeker nog een aantal verkooppunten bij", vertelt Ingrid. "We zijn enorm enthousiast. Het loopt allemaal veel beter dan we hadden durven dromen." Marjolijn Vanslembrouck"We geven zo goed weer wat de kinderen in hun hoofd hebben."