Wat is schoonheid ? Je hebt het of je hebt het niet. En tegenwoordig hebben steeds minder mensen hét. Het ideaal wordt immers steeds magerder, jonger en porielozer. Niet verrassend dus dat volgens het onderzoek van Dove slechts twee procent van de vrouwen û althans in het rijke Westen û zich nog mooi durft te noemen. In België daalt dat percentage tot het absolute dieptepunt van één procent. Bovendien verklaarde 92 % zich akkoord met de stelling dat "de media en de reclamewereld een gevarieerder beeld zouden moeten geven van vrouwen, rekening houdend met leeftijd, lichaam en gewicht".
...

Wat is schoonheid ? Je hebt het of je hebt het niet. En tegenwoordig hebben steeds minder mensen hét. Het ideaal wordt immers steeds magerder, jonger en porielozer. Niet verrassend dus dat volgens het onderzoek van Dove slechts twee procent van de vrouwen û althans in het rijke Westen û zich nog mooi durft te noemen. In België daalt dat percentage tot het absolute dieptepunt van één procent. Bovendien verklaarde 92 % zich akkoord met de stelling dat "de media en de reclamewereld een gevarieerder beeld zouden moeten geven van vrouwen, rekening houdend met leeftijd, lichaam en gewicht". Maar is de oplossing wel zo simpel ? We besloten via onze Mediapoll een enquête te houden. Aan 1086 vrouwen werd gevraagd welk model zij wilden zien op de cover van onze Modespecial. Maar liefst zestig percent koos voor het magerste model. De voorkeur voor slank is duidelijk sterker dan onszelf. Volgens sommigen omdat het ons ingepompt wordt door mode en media. Maar zijn zij geen spiegels van onze maatschappij ? Niet dat we onze verantwoordelijkheid willen ontlopen. Integendeel, door een volslanke vrouw op de cover van deze Mode dit is Belgisch te plaatsen, willen we als modemagazine het debat aangaan. "We moeten schoonheid leren begrijpen, anders zullen we er altijd slaaf van blijven", stelt Nancy Etcoff, Harvard-professor en auteur van Het recht van de mooiste. Zelf zoekt ze een verklaring voor de terreur van maatje 36 in de democratisering van mode : "Rijk mag dan niet altijd te onderscheiden zijn van arm in de gekopieerde zwarte jurkjes en nagemaakte handtassen, maar de kans is groot dat rijk een stuk dunner is." Mode fungeert steeds minder als een indicator van rijkdom, zoveel is zeker (zie ook het dossier masstige in de Modespecial van 23 februari). En hedendaagse iconen als Madonna bewijzen dat het perfecte lijf maakbaar is. Mits een legertje personal trainers, dieetadviseurs, plastisch chirurgen en hopen tijd en geld. Het designerlichaam vervangt daarmee de couturejurk als statussymbool. Niet toevallig in een tijd dat steeds meer mensen in het rijke Westen kampen met overgewicht. Omdat ons lichaam nog altijd geprogrammeerd is om vet op te slaan, voor tijden van hongersnood die niet meer komen (althans niet in onze rijke samenleving). Net zoals we geprogrammeerd zijn om een jeugdig uiterlijk seksueel begeerlijk te vinden, aangezien het wijst op vruchtbaarheid. Maar net daar wringt het schoentje. De British Medical Association berekende dat het percentage lichaamsvet van bekende modellen en actrices minstens 10 % lager ligt dan dat van gezonde vrouwen. Combineer dat met het medische gegeven dat extreme slankheid vaak gepaard gaat met een haperende vruchtbaarheid, en het verklaart misschien waarom slechts 34 % van de 709 door ons ondervraagde mannen zich het meest aangetrokken voelt tot een xx-small model. Maar niet alles is vanuit het darwinisme te verklaren. Want als extreem mager nog lang de norm blijft, zal ook de houding van mannen ten opzichte van vrouwen misschien veranderen. Als ze er al niet zelf het slachtoffer van worden. Getuige daarvan de 37-jarige burgerlijk ingenieur die me onlangs toevertrouwde dat er een foto van George Clooney's gespierde torso boven zijn bed hangt. Tot grote ergernis van zijn vrouw. Een vroeg geval van midlifecrisis ? Misschien, maar het illustreert perfect onze toenemende obsessie voor schoonheid. Als we de klok willen terugdraaien, zullen we onze ogen opnieuw moeten leren dat niet-perfect ook mooi kan zijn. Maar we moeten het samen doen. De modewereld, de media en u, de mondige consument die door de omzet van Dove te verdubbelen (na de reclamecampagne met 'echte' mensen) iets heeft duidelijk gemaakt : er schuilt ook schoonheid in ronde vormen, grijs haar, rimpels en sproetjes. PASCALE BAELDEN