Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

In 2009 verschijnt er in The New York Times een artikel over het veelvuldig gebruik van het woord ‘curator’. Een lifestylewinkel in Boston verkoopt niet zomaar sneakers, boeken en muziek, maar curates the merchandise. Scott Schuman van de befaamde blog The Sartorialist is curator van een pop-upstore bij Barneys New York. Zelfs de organisator van een rommelmarkt heeft niet zomaar wat eetkraampjes gehuurd, “he personally curates the food stands”. Tina Brown noemt haar website The Daily Beast een “curator van cultuur”. De ondernemer Chris Anderson is de “curator van TED”.

Een woord dat vroeger uitsluitend in de context van musea, collecties en tentoonstellingen werd gebruikt, heeft zijn entree gemaakt in de commer-ciële wereld. Ook hier duikt de term steeds vaker op. Eigenlijk fout gebruikt, want in het Nederlands heeft een curator te maken met inboedels, faillissementen en wanbeheer. Maar het programma Exit Guest op Radio 1 stelt dat “elke gast een curator is, die zijn persoonlijke top tien kiest”. Claude Blondeel werd in haast elk artikel genoemd als “de curator van Bazaar België”. In Izegem startte in 2009 de tentoonstelling Iedereen curator, onder het motto “Kiezen is (ook) een kunst”. En daarmee vatten ze de tijdgeest prima samen.

Er is een wissel gebeurd tussen de woorden ‘conservator’ en ‘curator’, en laat ik meteen zeggen dat ik ‘curator’ dynamischer en moderner vind. Een conservator bewaart en beschermt. Een curator mixt en mengt, durft grenzen te overschrijden. Een curator kiest, stelt samen en creëert door de verrassende samenhang en de persoonlijke blik iets nieuws.

Kiezen is inderdaad een kunst in een wereld van overaanbod, vandaar het stijgende belang van iemand die samenhang brengt. In concept stores als Colette in Parijs en 10 Corso Como in Milaan kun je een prul kopen van 5 euro of een jurk van 10.000 euro. Het enige wat beide producten gemeen hebben, is dat ze door dezelfde hand zijn gekozen, dat ze aan dezelfde normen voldoen, dat ze geselecteerd werden door dezelfde curator met onfeilbare smaak. En dat ze daardoor – zo denken we – de banaliteit overstijgen. Het wordt curated consumption genoemd : consumptieartikelen gekozen door een curator. Een winkel als een museum. Of veeleer : als een groot Pinterestbord.

Het internet wemelt van de curatoren. De shoppingsite Etsy – voor alles wat handgemaakt of vintage is – nodigt vaak ontwerpers of kunstenaars uit als gastcurator. Blogs, Polyvore,Pinterest… Webgebruikers maken collages van hun persoonlijke voorkeuren en inspireren ons. Op Facebook delen we foto’s, cartoons en verhalen en worden we curator van ons eigen leven. Iedereen curator, want kiezen is een kunst.

lene.kemps@knack.be

Lene Kemps

Het wordt ‘curated consumption’ genoemd: consumptieartikelen gekozen door een ‘curator’, die daardoor de banaliteit overstijgen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content