In de erbarmelijke verfilming van de dubieuze roman van Michel Tournier, ?Le Roi des Aulnes?, speelt John Malkovich de Franse automecanicien Abel, die aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog ten onrechte van pedofilie wordt beschuldigd. Maar eenmaal gevangengenomen door de Duitsers ontpopt hij zich tot een andersoortige kinderlokker. Hij biedt zijn diensten aan de nazi's aan en gaat in de omliggende bossen blonde Arische knapen sprokkelen, die in het kasteel van Katelborn opgeleid...

In de erbarmelijke verfilming van de dubieuze roman van Michel Tournier, ?Le Roi des Aulnes?, speelt John Malkovich de Franse automecanicien Abel, die aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog ten onrechte van pedofilie wordt beschuldigd. Maar eenmaal gevangengenomen door de Duitsers ontpopt hij zich tot een andersoortige kinderlokker. Hij biedt zijn diensten aan de nazi's aan en gaat in de omliggende bossen blonde Arische knapen sprokkelen, die in het kasteel van Katelborn opgeleid worden tot elitetroepen van het Derde Rijk. Abel doet dit trouwens niet met kwade bijbedoelingen : hij is een échte kindervriend, een onschuldige mensenetende reus die in een Grimm-achtige sprookjeswereld leeft, bevolkt door engelen en monsters. Malkovich heeft er moeite mee om ons in zijn idioot personage te doen geloven, maar ook de visie van regisseur Volker Schlöndorff wekt een gevoel van wrevel op. Deze fabel over de nazi in ieder van ons is vaak gênant dubbelzinnig. Het duurt verdacht lang vooraleer Schlöndorff (?Die Blechtrommel?) ons de keerzijde van de medaille toont. Zijn observatie van het klaarstomen van kleine nazi's is misplaatst teder en zelden of nooit kritisch. Goering is een gemoedelijke dikkerd met een potsierlijk jagersinstinct, de regisseur is meer geïnteresseerd in het fetisjisme en de scatologie dan in de natuur van het kwaad. Wat nog het meest tegen de borst stuit, is de moraal van het verhaal : op het einde torst Abel op zijn schouders een joods jongetje dat miraculeus aan de slachtpartij wist te ontsnappen. Eén op de valreep gered slachtoffer en de argeloze beul is schoongewassen van al zijn misdaden. ?The Ogre? klinkt vals van het eerste tot laatste beeld. Als directeur van de legendarische Babelsberg-studio's bij Berlijn (waar de film werd opgenomen) is Schlöndorff één van de grote voorvechters van een sterke Europese filmindustrie, maar hij schroomt niet om zowel de Fransen als de Duitsers Engels te laten praten, één van de vele kunstmatige aspecten van deze pijnlijke verwarring tussen mythe en geschiedenis. Als dit het tegenoffensief moet zijn om het brute Hollywood-geweld te bestrijden, zitten we goed ! Het scenario is van de onvermijdelijke Jean-Claude Carrière, expert in mislukte adaptaties van prestigieuze literatuur. De film is opgedragen aan Louis Malle, een belediging voor de maker van ?Au Revoir les enfants?, een beduidend minder gekunstelde mijmering over de kleine slachtoffers van de rassenhaat. ?The Ogre?van Volker Schlöndorff, met John Malkovich, Marianne Sägebrecht, Volker Spengler, Armin Mueller-Stahl.Malkovich in The Ogre : onschuldige mensenetende reus.