HOE BEÏNVLOEDT DE CULTURELE IDENTITEIT VAN MODEONTWERPERS HUN CREATIEVE OUTPUT, EN HEBBEN AFKOMST EN WOONPLAATS EIGENLIJK NOG BELANG IN DE MODEWERELD ? VRAGEN GENOEG VOOR NU-FASHION #1, EEN GLOEDNIEUWE MODEHAPPENING IN ANTWERPEN.

Bijna vijftig jaar na de oprichting in 1963 is de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen een instelling met internationale uitstraling. Dat bewijzen de talloze buitenlandse studenten die er zich jaarlijks inschrijven, net als de meer dan zesduizend toeschouwers die begin juni de studentenshow bijwonen in Hangar 29.

Minder bekend is dat verscheidene oud-studenten op hun beurt jonge modeontwerpers gingen opleiden. Walter Van Beirendonck en Christian Wijnants deden dat op de academie zelf, terwijl ook Ellen Monstrey (Stedelijke Academie voor Schone Kunsten Sint-Niklaas) en Marina Yee (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Gent) in de buurt bleven. De Modeschule Wien lijfde enige tijd Veronique Branquinho en Raf Simons in en Patrick De Muynck werd afdelingshoofd van Polimoda in Milaan. Nog verder trokken Anke Loh en Christoph Broich, respectievelijk als docent naar Chicago (School of the Art Institute) en naar het Japanse Kobe (Design University).

“Wereldwijd krijgen modestudenten dus les van docenten wier wortels in Antwerpen liggen”, zegt Broich. “Alleen was niemand ooit op het idee gekomen om al die jonge mensen samen te brengen en hun visies met elkaar te confronteren.” Naar een plek voor zo’n internationale dialoog hoefde Broich niet te zoeken, want de van oorsprong Duitse kunstenaar en ontwerper is zelf een van de drijvende krachten achter de Red Fish Factory, een creatieve broedplaats in een voormalig confectiebedrijf in Borgerhout. Toen ook het Flanders Fashion Institute (FFI) zich achter zijn plannen schaarde, stond Nu-Fashion definitief op de sporen. De happening vindt plaats van 7 tot 10 juni, gelijktijdig met de studentendefilés van de modeacademie.

Jong en oud zullen er door middel van kleding, foto’s, video, performances en andere middelen hun visie geven op identiteit, niet toevallig het thema van de eerste editie. “Het is bon ton om te zeggen dat de herkomst van ontwerpers er amper nog toe doet in een eengemaakte wereld”, zegt modejournaliste Veerle Windels die het thema aanbracht. “Niemand kijkt er nog van op wanneer een Frans of Italiaans modehuis een Belg of een Brit aanstelt. Anderzijds herkennen we in de mode toch stromingen en scholen, terwijl het model van de Antwerpse Zes nog steeds inspirerend werkt. Hun gemeenschappelijke aanpak zette destijds de Belgische mode op de kaart, en diezelfde tactiek past men nu ook in Nederland en Scandinavië toe.”

Dat herkomst en culturele eigenheid allesbehalve achterhaalde begrippen zijn, is ook de mening van Broich. Volgens de artistieke coördinator van Nu-Fashion #1 kan het belang ervan alleen maar toenemen : “Op zoek gaan naar je eigen identiteit is een begrijpelijke menselijke reactie in een wereld die almaar meer uniformeert, dat zie je niet alleen bij modeontwerpers. Daarnaast is het wellicht ook een commerciële noodzaak. Meer van hetzelfde voor iedereen, daar zit toch niemand op te wachten ?”

Nu-Fashion #1, van 7 tot 10 juni (12-19 uur) in de Red Fish Factory, Helmstraat 139, 2140 Antwerpen. De toegang tot de tentoonstelling is gratis. Voor de powertalks met professionals uit de modesector moet u reserveren bij het FFI.

Info : 03 235 58 56, www.nu1.be.

www.redfishfactory.com. www.ffi.be.

DOOR WIM DENOLF

“HET IS BON TON OM TE ZEGGEN DAT DE HERKOMST VAN ONTWERPERS ER AMPER NOG TOE DOET IN EEN EENGEMAAKTE WERELD”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content