Iconen in wording

Move van Messika

Waarom groeit het ene juweel uit tot een designicoon en het andere niet ? Vaak heeft het te maken met het doorbreken van patronen op het juiste moment. Een overzicht van enkele interessante designs.

Move van Messika : dansende diamanten

Toen Valérie Messika, dochter van de befaamde Parijse diamantair Andre Messika, zich in 2004 aan haar tekentafel zette en het eerste Movejuweel tekende, bevroedde niemand dat de ontwerpen met bewegende diamanten goed tien jaar later zo succesvol zouden zijn. “Ik ontwierp in se kleine sieraden voor mezelf en mijn vriendinnen als hobby”, zo vertelt Valérie Messika ons. “Omdat ze zo aansloegen, richtte ik in 2005 het merk Messika op.” Niet zo lang daarvoor deed Valérie Messika mee aan een wedstrijd georganiseerd door diamantbedrijf De Beers. “De opdracht bestond erin een juweel met drie diamanten te creëren, geïnspireerd op één van de oudste concepten in de juwelenwereld : de trilogie ‘ik hield gisteren van je, ik hou vandaag van je, ik zal morgen van je houden'”, herinnert Messika zich. De Parijse ontwerpster ging aan de slag met potlood en papier, en haar inspiratie leidde tot armbanden met een rechthoekig kooitje en een trio van diamanten erin. Valérie was best fier op wat ze voor de wedstrijd had gecreëerd, en besloot de collectie in 2007 verder te ontwikkelen. Diamanten hebben als basisingrediënt van chique juwelen doorgaans een formeler karakter, maar Valérie Messika wilde ze een meer casual look en feel geven. Daarom plaatste Messika een set van drie diamanten in een ovaal stukje edelmetaal, op zo’n manier dat de fonkelende steentjes speels heen en weer glijden. De Movecollectie kreeg intussen tal van varianten. Armbanden, ringen, oorbellen, kettingen met één of drie diamanten, Valéries inspiratie lijkt eindeloos.

www.messika.com

Tribal van Dior : eenvoud siert

“Soms zijn de eenvoudigste ideeën de beste”, zo vertelt Camille Miceli, costume jewelry designer van Dior. In het voorjaar van 2013 stelde de ontwerpster voor het eerst een oorbel voor die eigenlijk uit twee delen bestaat : een kleine parel vooraan, en een grote achteraan, die schalks achter de oorlel uit komt piepen. Het ontwerp is simpel, tijdloos, klassevol. Een krachtig design dat generaties lang kan aanspreken.

www.dior.com

T van Tiffany : New York in een juweel

Voor de Tiffany T-collectie, die in september vorig jaar werd geïntroduceerd, nam Francesca Amfitheatrof, hoofd design, de sterke grafische vorm van de letter ‘T’ en vereenvoudigde, deconstrueerde en boog die om tot een collectie juwelen in zilver en goud van 18 karaat. “T is natuurlijk een eerbetoon aan de naam Tiffany”, zo vertelt Amfitheatrof. “Maar er is ook de verticaliteit en intensiteit van de letter zelf, die ik associeer met de energie en het optimisme van New York. Ik heb zeer veel van New York in de Tiffany T-collectie gestopt. New York is een plaats van moed en durf, die bruist van creativiteit en vindingrijkheid. Eerlijk gezegd kan ik geen spannender plek bedenken.” Amfitheatrof werd ook beïnvloed door de jaren dat ze in Europa, Azië en Rusland woonde, en door haar vele reizen. “Toen ik Tiffany T ontwierp, had ik mondiale burgers in gedachten.” De collectie is bijzonder uitgebreid, van monumentale manchetarmbanden over minimalistische armbanden tot kettingen, hangers, ringen en oorringen, al dan niet met wit of zwart keramiek of diamant. Een aantal van de diamanten stukken zijn trouwens geïnspireerd op schetsen van Tiffany uit de jaren 1920.

be. tiffany.com

Polvere Di Sogni van Pesavento : stof tot dromen

Meer dan twintig jaar reeds turnt het team achter Pesavento goud en vooral zilver om tot kostbare designs. Chiara Carli, managing and creative director, en Marino Pesavento, production director, vormen de drijvende kracht achter de Pesaventojuwelen, die zich onderscheiden door hun ongewone vormen, kleuren en afmetingen. Carli, juridisch geschoold, en Pesavento, een zakenman uit de bankwereld, kochten in 1986 het in goud gespecialiseerde bedrijfje Oro Raro op. Slavenarmbanden en tubecolliers vormden in eerste instantie dé focus, tot ze zes jaar later Pesavento oprichtten. Icoon in wording binnen het gamma is ongetwijfeld Polvere Di Sogni oftewel ‘stof der dromen’, een collectie met fonkelende juwelen die als natte lichamen in het strandzand lijken te hebben gerold. “Om die kostbare schitteringen en iriserende fonkelingen te bekomen wordt gemalen keramisch materiaal op het zilver gebakken”, zo vertelt Carli ons. “Dit effect schenkt het sieraad steeds veranderende schijnsels in perfect bij elkaar passende tinten, afgestemd op de laatste modetrends.”

www.pesavento.com

Lunaria van Marco Bicego : puur natuur

“Samen met mijn zus Laura groeide ik op in de familieateliers in Trissino, een klein dorpje nabij Vicenza, waar mijn ouders gouden juwelen vervaardigden en als groothandel verkochten”, zo vertelt Marco Bicego ons. “Mijn zus richtte in 1990 het op fashion gerichte juwelenmerk Nanis op, ikzelf stichtte tien jaar later het meer klassieke merk dat mijn eigen naam draagt. Ik probeer steevast mijn eigen interpretatie aan de juwelenwereld te geven. Organische vormen in geel goud, doorgaans gegraveerd met fijne, parallelle lijntjes vormen het DNA van Marco Bicego. Voor de gloednieuwe Lunariacollectie, die dit jaar op de markt kwam, vond ik inspiratie in de zaden van de judaspenning. Ik hou van hun eenvoud maar ook van de imperfectie van de natuur, die je terugvindt in de collectie. Elk gouden plaatje van de Lunaria-juwelen is zeer licht en werd met de hand gevormd. Het ietwat gebogen aspect suggereert het wiegen van de zaden in de wind.” Lunaria is een mooie, zachte en natuurlijke lijn. Tijdloos en toch weer iets anders. Klaar om een icoon te worden.

www.marcobicego.com

Amulette van Cartier : Sesam open u

Amulette van Cartier is een juwelencollectie ontworpen door de designstudio van Cartier in het voorjaar van 2014. De hangers fungeren als talisman en amulet. Open het slotje, blaas er je wens of geheime boodschap in, en sluit het weer. Vertel ze vervolgens aan niemand en met wat geluk komt de wens uit. De amuletten zijn verkrijgbaar in goud, diamanten en tal van halfedelstenen als lapis lazuli, opaal, malachiet, carneool, chrysopraas, onyx of parelmoer. Elke natuursteen is uniek. Een fetisj-juweel.

www.cartier.com

Ultra van Chanel : zwart-wit

“Zwart heeft alles, maar wit ook”, zo placht Gabrielle Chanel te zeggen. “Ze beschikken beide over absolute schoonheid. Ze vormen de perfecte match.” Mocht keramiek in Coco’s tijd reeds in de juwelensector zijn geïntroduceerd, ze had er ongetwijfeld haar eindeloze creativiteit op botgevierd.

Het huis was het eerste om in 2000 met het J12-horloge keramiek te introduceren in de horlogewereld. Een jaar later was Chanel het eerste grote juwelenhuis dat met de Ultra-lijn het hightechmateriaal introduceerde op de Place Vendôme, epicentrum van de haute joaillerie. Alle stukken zijn gemaakt van zwart of wit keramiek en wit goud, met of zonder diamanten.

Hightechkeramiek is het enige materiaal waarmee een bijzonder intense zwarte kleur en een perfect zuiver wit kan worden bereikt. De kleuren blijven onaangetast door de tijd. De Ultraringen gedragen zich soepel en vloeiend rond de vinger. Hun gelede keramische schakels bewegen vrij. Verder is het materiaal opmerkelijk licht, stevig en krasbestendig.

www.chanel.com

Pois Moi van Roberto Coin : award winner

Hoewel Pois Moi van Roberto Coin nog maar een jaar op de markt is, werd de collectie reeds bekroond als beste Italiaanse collectie ter wereld. De Pois Moicollectie is zonder meer één van de opvallendste en krachtigste lijnen in het Roberto Coin-universum. De juwelen onderscheiden zich door een ultramodern patroon geïnspireerd op de polkastippen van Amerikaanse poppen uit de jaren dertig, en een design dat verwijst naar de retrotelevisietoestellen van de jaren 1950. Origineel en krachtig.

www.robertocoin.com

Door Anja Van Der Borght

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content