Wie zijn buik vol heeft van wilde auto-achtervolgingen, moet zeker "Ronin" overslaan. Soms lijkt deze comeback naar de bioscoop van regisseur John Frankenheimer (zijn beste werk van de laatste jaren maakte hij voor tv waar het voor hem ook allemaal begon, tijdens de hoogdagen van live television, eind jaren vijftig) alleen maar gemaakt om een aantal spectaculaire car chases aan elkaar te ri...

Wie zijn buik vol heeft van wilde auto-achtervolgingen, moet zeker "Ronin" overslaan. Soms lijkt deze comeback naar de bioscoop van regisseur John Frankenheimer (zijn beste werk van de laatste jaren maakte hij voor tv waar het voor hem ook allemaal begon, tijdens de hoogdagen van live television, eind jaren vijftig) alleen maar gemaakt om een aantal spectaculaire car chases aan elkaar te rijgen: auto's die door de Parijse verkeersdrukte stuiven, door de tunnel aan de Seine scheuren waar Lady Di het leven verloor (enig ramptoerisme is altijd aardig meegenomen), spookrijden op de snelwegen of net niet uit de bocht gaan op kronkelige wegen in het pittoreske zuiden van Frankrijk. Het mag dan nog déjà vu zijn, het wordt allemaal met zoveel klassiek vakmanschap geserveerd (elke MTV-montage is uit den boze) dat de repetitieve snelheidsrituelen iets hypnotiserend krijgen (je merkt dat Frankenheimer ooit "Grand Prix" regisseerde). Merkwaardig is wel hoe lichtzinnig daarbij wordt omgesprongen met de Franse figuranten: de boeven beschieten elkaar liefst in druk bewoonde centra en publieke arena's; het lijkt wel alsof ze er een sport van maken om de Franse bevolking die toevallig in de weg loopt nonchalant neer te maaien of van haar sokken te rijden. Als ze elkaar niet op de hielen zitten, hangen de personages rond in rokerige cafés, waar ze praten in cryptische macho-clichés (waarschijnlijk de bijdrage van script-dokter David Mamet). Veel verhaal is er niet: een groepje internationale huurlingen komt in Parijs samen om een auto in een hinderlaag te lokken en een van de inzittenden een raadselachtige metalen koffer te ontvreemden - de inhoud komen we nooit te weten. Natascha McElhone is de Ierse opdrachtgeefster die de lakens uitdeelt; Robert De Niro is de stoïcijnse Amerikaan en Jean Reno de gelijkgestemde Fransman tussen wie meteen een viriele vriendschap bloeit; Stellan Skarsgard is de onbetrouwbare ex-KGB-man, Jonathan Pryce het kwade brein en Michel Lonsdale een kasteelheer, die de metaforische titel van de film mag verklaren (wat ook verwijst naar "Le Samourai" van Jean-Pierre Melville). "Ronin" van John Frankenheimer, met Robert DeNiro, Jean Reno, Na tascha McElhone, Stellan Skarsgard, Sean Bean, Jonathan Pryce.Patrick Duynslaegher