Toyota en Lexus houden van hybride technologie en hebben in enkele jaren tijd hun kennis ter zake op overtuigende wijze gedemonstreerd. In zoverre dat de sceptische concurrentie nu inderhaast wakker is geschoten om de achterstand in te halen. Met de GS 450 h brengt Lexus eens te meer het bewijs dat een harmonieus samengaan van een klassieke ontploffingsmotor en een elektrische aandrijving tot opmerkelijke resultaten kan leiden. Onder de kap zit de V6 3.5 liter met dubbele injectie, goed voor 296 pk en 368 Nm. Waar nodig (bij het wegrijden uit stilstand, bij het accelereren), wordt die krachtbron bijgestaan...

Toyota en Lexus houden van hybride technologie en hebben in enkele jaren tijd hun kennis ter zake op overtuigende wijze gedemonstreerd. In zoverre dat de sceptische concurrentie nu inderhaast wakker is geschoten om de achterstand in te halen. Met de GS 450 h brengt Lexus eens te meer het bewijs dat een harmonieus samengaan van een klassieke ontploffingsmotor en een elektrische aandrijving tot opmerkelijke resultaten kan leiden. Onder de kap zit de V6 3.5 liter met dubbele injectie, goed voor 296 pk en 368 Nm. Waar nodig (bij het wegrijden uit stilstand, bij het accelereren), wordt die krachtbron bijgestaan door de elektrische motor die gevoed wordt door een batterij van 60 kilo die boven op de achteras werd gemonteerd. Voeg daar nog een stroomomvormer van 20 kilo bij, en men krijgt een idee van de extra technologie die aan boord werd gemonteerd en voor een totaal gewicht van 1900 kilo zorgt. Zoals we van Lexus gewend zijn, is de afwerking vlekkeloos. En die klassieke touch, gekoppeld aan de ultramoderne maar onopvallend blijvende hybridetechniek, zorgt voor een uniek geheel dat furore zal maken. Omdat luxe en ecologie hier hand in hand gaan, en dat is een zeer positief signaal voor de toekomst. Achter het stuur vallen twee elementen op : de geruisloosheid van de mechaniek bij het wegrijden en de harmonieuze overgang tussen beide systemen. Voor een luxeberline van die omvang en dat gewicht reageert de hybride GS, gekoppeld aan een continu variabele versnellingsbak die ook sequentieel bediend kan worden, opmerkelijk vinnig. Ook vanuit stilstand : het sprintje naar de 100 km/uur wordt in minder dan zes seconden afgewerkt. Oké, horen we de scepticus al zeggen, maar hoeveel benzine wordt er dan doorgejaagd ? Op twee verschillende parcours hielden we het verbruik nauwlettend in het oog en kwamen bij rustig rijden op 8,3 liter/100 km uit, terwijl we in gestrekte draf 10,5 liter lieten noteren en dat is een opmerkelijk resultaat, voor Lexus, bedoelen we. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het systeem : de benzinetank werd van 71 naar 65 liter gereduceerd, terwijl het koffervolume in vergelijking met een klassieke GS van 430 op 280 liter werd teruggebracht. De fraai gelijnde en vinnige GS 450 h kost wel 63.960 euro maar voor wie milieubewust is en toch niet vies van een vleugje luxe en gebruikscomfort, is de jongste Lexus een bijzonder compromis. En hij kost 6000 euro minder dan de veel gulziger GS 430 met 4.2 liter V8-motor en vergelijkbare prestaties. Motor: V6-benzinemotor met een slagvolume van 3456 cm3, gekoppeld aan een elektrische wisselstroommotor die samen via een continu variabele transmissie de achterwielen aandrijven. Potentieel: max. vermogen van 345 pk / 254 kW. Afmetingen 483,5 cm (l), 182 cm (br), 143 cm (h) en 285 cm (wielbasis). Koffervolume: 280 liter. Verbruik in liter/100 km 9,2 (stad), 7,2 (buiten stad), 7,9 (mix). C02-emissie: 186 gr / km. Prijs incl. BTW: 63.960 euro, plus 4957 euro BIV. Jaarlijkse rijbelasting: 1244,76 euro. Andere versies: GS 300 (47.300 euro), GS 430 (69.850 euro). pierre darge